Men trods et velfungerende cast (især Jason Schwartzman er god som den unge, velmenende, men lettere kiksede, prins Ludwig), og en iscenesættelse, der er både flot og lettere original i sin egen ret, så bliver historien simpelthen for trættende i længden. Den første halvdel, hvor Marie Antoinette, som den nye pige i klassen, må kæmpe med resten af hoffets fordomme, og det svære i at tilpasse sig, er klart der hvor filmen tager fat i publikum. Men efterhånden som hun lærer at finde sig til rette, tynges plottet ned og interessen sættes på prøve, i takt med, at hun ikke foretager sig meget andet end at feste, bruge sin mands penge og leve et bekymringsfrit luksusliv. I længden irriteres man en smule over hedonisten Antoinette og hendes lille mikrokosmos’ selvoptagethed. At hun ikke var klar over, hvad der skete udenfor Versailles mure, mens landet var i opløsning, er svært at tro, men hun var nok i sidste ende for ung og for naiv til at tage sig af det.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 chuck 17 år siden

Enig i dine iagttagelser, men jeg lander på 3/6.
Når man har fattet filmens pointe, så er der ikke mere at komme efter i hverken historien eller karaktererne.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#2 jessup 17 år siden

helder nok også mest til 3/6 - men jeg er ikke helt enig i dine betragtelser om hvad filmen handler om - der er for vægt på at gøre Marie Antoinettes liv relevant i forhold til nutidens Celebliv. Det er hensigten at filmen skal være lidt løs i kødet og reflektere den gængse ungpigedrøm - men den er en kende løs.
This is just until June
Gravatar

#3 davenport 17 år siden

(Hun ser fræk ud på det billede med fingeren i munden)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#4 chuck 17 år siden

#3 Så bare vent til du ser alle kagerne i filmen. Man får lyst til at gå amok i et konditori.
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#5 jessup 17 år siden

og skoene.........:)
This is just until June
Gravatar

#6 chuck 17 år siden

#5 Du har en mærkelig konditor ;)
How far does a girl have to go to untangle her tingle? Deep Throat (1972)
Gravatar

#7 filmz-maxhh 17 år siden

Jeg siger også 3/6, bl.a. fordi jeg var MEGET skuffet over slutningen... eller rettere manglen på samme... ;o(

Mvh

MaxHH
"Anyway, there he was, poor chap. Happy as a lark and without a cent."
Gravatar

#8 gravity 17 år siden

jeg kan ikke give den mere end 2 stjerner, på trods af at den er flot filmet og har sine små øjeblikke så sker der simpelthen for lidt, at se Antoine tudse rundte i hendes små daglig dags gøremål bliver simpelthen for trivielt i længden
Gravatar

#9 Tylerdurden 17 år siden

Mange gode elementer i filmen,
men jeg synes den manglede et ordentligt klimax. Man sidder jo hele filmen og venter på at hun bliver halshugget.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#10 filmz-maxhh 17 år siden

Ja, der mangler i høj grad en ordenlig slutning... i min verden svarer det til at se en to timers film om Titanic, høre råbet "Isbjerg forude", hvorefter teksterne starter... ;o(
Marie Antoinettes berettigelse på den verdenshistoriske scene er jo netop betinget af hendes endeligt, ikke af hvor mange sko hun havde, eller hvor meget champagne hun kunne bælle...

Mvh

MaxHH

"Anyway, there he was, poor chap. Happy as a lark and without a cent."

Skriv ny kommentar: