Den dystopiske stemning er fed i “Metropolis”, hvilket blot understreges af den nye elektrolyd. 1920’ernes tyske umuligheder med nyfødt Weimar-demokrati, bundløs gæld og krigstraumer fornemmes dybt ind i Langs filmhistoriske undergangsklassiker. Det gør fremskridtsangst og jødehad desværre også. Og religiøst nonsens, der med mine 2015-øjne gør “Metropolis” til en film, der ikke burde være urørlig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 region 2 killer 8 år siden

yikes
Jaws 3 makes Jaws 2 look like Jaws and if Jaws: The Revenge hadn't surfaced to make Jaws 3 look like Jaws 2, Jaws 3 would have been known as the bigge
Gravatar

#2 akerman 8 år siden

Modigt :) Har aldrig fået den set.
Gravatar

#3 MartinEH 8 år siden

Spændende tilgang til filmen - har aldrig fået den set, men kan være man skal smække den på:-) Og nu du er i gang med at slagte hellige køer, så er der jo en lang liste også af danske film/serier (e.g. Matador ;-))
Gravatar

#4 Elvira39 8 år siden

[i][u][quote=Filmz]Det er vist nogenlunde sådan, Krifa forhandler overensomkomst nu til dags.

Priceless:-)
Gravatar

#5 JimmyLarsenDamsgaard 8 år siden

Fedt at give så gammelt et "mesterværk" 2 stjerner. -og kunne give så udybende en forklaring på hvorfor det ikke er et mesterværk på mindre end 550 ord.

Jeg har svært ved at forstå hvorfor filmens holdning & budskaber, skulle gøre det til en dårligere film?

Jeg synes desværre, at det er et usagligt, halvhjertet, forsøg på at fratage filmen dens "mesterværk"-stempel.

Hvis film bedømmes udelukkende ud fra deres holdninger og den adfærd de forsøger at frembringe i folk, så er der vist mange film, der skal have frataget en del stjerner.
Gravatar

#6 LukasAasted 8 år siden

Sikke en anmeldelse! Metropolis fortjener måske kun 2 stjerner, men anmeldelsen derimod... Den fortjener en solid 6'er. Virkelig interessant tilgang til filmen. Keep it up, Morten!
Gravatar

#7 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

#6 Mange tak!
Gravatar

#8 Kisbye 8 år siden

At den får 2 stjerner, kommer ikke bag på mig når det kommer fra personen der kaldte Dreyers mesterværk 'Ordet' for kedelig.

Jeg tror du tager fejl, når du skriver filmen skulle være udtryk for jødehad.
De fleste nævner Leni Riefenstahl som Hitlers favoritinstruktør. Det er rigtigt at nazisterne godt kunne lide Metropolis, men Hitler kunne efter sigende også godt lide Mickey Mouse. Det gør jo ikke Walt Disney's film til nazistiske.
Faktisk var Fritz Langs mor født jødisk og det var efter hans eget udsagn også årsagen til at han forlod Tyskland i 1934, efter at Goebbels have tilbudt han at lede UFA studierne.
Hans kone var godt nok glødende nazist, men det kan man jo ikke ligge manden til last.

Pentogrammet skal nok have en okult mening alligevel.
Det symbolisere de fem sanser eller kristus fem sår. Det kan også symbolisere en mand eller kvinde (ben, arme og hoved).
Når det vender rigtigt som på døren, er det et positivt tegn der beskytter mod onde ånder. Den betydning har den blandt andet i Goethe's Faust, hvor det hindre Mephistopheles i at forlade rummet.
Men når det bliver vendt på hovedet, som det er tilfældet over androiden, så får det en negativ betydning. Lidt ligesom et kors på hovedet. Det symbolisere ondskab og satanisme og det tiltrækker ondskab.
Et pentagram der vender rigtigt, er symbol på den positive Højrehåndede vej og det omvendte pentagram på den venstrehåndede.
Her er det interessant at bemærke, at Rotwang har mistet sin højre hånd, som er blevet erstattet af en mekanisk.
Man forbinder ofte det okulte med noget der er gammelt.
Rotwang bor i et hus, som århundredene har glemt (Mitten in Metropolis lag ein seltsames Haus, das die jahrhunderte vergessen hatten) og så er der i hans hus en lem ned til nogle gamle katakomber.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#9 Hive 8 år siden

Kisbye (8) skrev:
Hitler kunne efter sigende også godt lide Mickey Mouse. Det gør jo ikke Walt Disney's film til nazistiske.


Nok ikke helt den sammenligning, jeg personligt ville have valgt, til at understøtte mit argument...

I øvrigt inviterede Walt Disney netop Leni Riefenstahl på besøg i USA i 1938 på et tidspunkt, hvor alle andre havde distanceret sig fra hende.
Gravatar

#10 Horrormaster 8 år siden

Måske anmelderen måske lige skulle lærer at kende forskel på en jødestjerne og en satanisk stjerne.

Det her er en jødestjerne http://images2.cdn.k.dk/sites/default/files/styles...

Det her er det pentagram Rottwang har på sin væg
https://www.deutsche-kinemathek.de/sites/default/f...

Og her er den stjerne han har på sin dør
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/3d/35/03...

Jeg tvivler stærkt på at det var for at snyde folk til at tro at det var en jøde stjerne. Fritz selv var katolik, men hans mor var født jøde og virkelig intet i hans liv der hentyder til at han havde en hadsk syn på jøder og bare fordi han måske var Hitlers yndlings instruktør, betyder det ikke at de havde samme syn.
Faktisk så flygtede Fritz Lang med Thea Von Harbou (Forfatteren til Metropolis) grundet hans jødiske forfædre. Han blev selv påvirket Nuremberg lovende, og blev kategoriseret, Lang skrev også i de sidste år af hans liv, en 20-30 sider historie kaldt "The Wandering Jew".

Filmen "The Testament of Doctor Mabuse" blev forbudt i nazi tyskland, og er set som en anti-nazist film. Men på trods af det tilbød Joseph Goebbels som var propaganda minister, Lang posten som hoveddirektør for tysk film. Han flygtede samme aften til Paris.

Jeg vil give ham ret i at løsningen på filmens problem ikke bliver løst tilfredsstillende med 2015 øjne.

Det er modigt at gå i den anden retning når man snakker om en af de mest indflydelsesfulde film i historien. Og hver mand sin mening, men når største delen af ens anmeldelse består i at påstå at filmen er hadsk overfor jøder, så bør man sku lige lave lidt reseach så man ved hvad man snakker om.
FREDDY FOREVER!!!

Skriv ny kommentar: