Der er adskillige ting i “Mystic River” som imponerer. Brian Helgelands manuskript er generelt ret velskrevet og der er endda et par punkter i plottet, som fungerer en anelse bedre her i filmudgaven end i romanen, hvilket man sjældent oplever. Men desværre udarter filmen sig i sidste ende til en relativ konventionel thriller, hvor de påkrævede twists og overraskelser ikke har den gennemslagskraft, som de burde have. Filmens adskillige mageløse skuespillerpræstationer burde resultere i et hav af Oscar-nomineringer, og en enkelt nominering i Eastwoods favør ville heller ikke være af vejen. “Mystic River” er en meget stemningsfuld og fængende thriller, som desværre ikke er helt gennemtænkt eller gennemført nok til at være hverken så mindeværdig eller nævneværdig, som den burde have været.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Tylerdurden 20 år siden

Har nettop været inde at se "Mystic River". Det er en langsom og dyster thriller, der, uden de store armbevægelser, fortæller en ret deprimerende historie, efter min mening. Da jeg kom ud af biffen, havde jeg det lidt sådan her; Var det det? Øv...! Men nu, hvor der er gået godt og vel 4 timer og jeg har sunket filmen, kan jeg faktisk godt lide det. Ret meget endda. Skuespillet er fantastisk! Musikken bygger godt op under den mørke og ubarmhjertelige historie. Den er rå og det skal Eastwood have ros for. Jeg tror grunden til, at jeg var lidt skuffet lige efter, at jeg havde set den, var fordi plottwistet ikke er så "Hollywood" agtigt som man er vanttil. Det er faktisk meget realisktisk og egentligt lidt af et antiklimaks. Men alt i alt så virker filmen åbenbart, fordi jeg har tænkt på den ligesiden og jo mere jeg tænker over det, desto bedre kan jeg sgu lide den. Og jeg tror faktisk at det er en jeg skal have på DVD, når den engang udkommer.
Jeg kan derfor kun anbefale jer, at se den, hvis I vel og mærke ikke forventer en typisk Hollywood film. Det er en stille og rolig film, der ikke er ude efter at imponerer os med vilde biljagter, eksplosioner og popsmart historie fortælling, men istedet går efter, at snige sig ind på en, i et uopmærksomt øjeblik og så er man fanget, det garanterer jeg.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#2 El vez 20 år siden

Jeg blev også godt fanget af den.. Kvinderne virker dog alle tre ret utroværdige på mig, hvilket fik mig til at tænke endnu mere over en af Bacons sidste replikker: "what if all three of us went into that car, and this is what we imagined life would be like afterwards" ..eller noget i den stil. For de koner er sgu så tilpas mystiske at det snildt kunne komme fra en bette knægts fantasi :)

Filmen er ihvertfald efter min mening en af de få lyspunkter i år, nu er der bare én film tilbage der skal stå prøven!

..under alle omstændigheder glæder jeg mig til at se flere genistreger fra Clinten.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#3 Tylerdurden 20 år siden

#3 Det er rigtigt! Det er et fedt lille filosofisk twist, der bestem giver filmen en helt anden drejning, hvis det er tilfældet at de blot drømmer det hele.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#4 skittlez 20 år siden

#4 Jeg glæder mig til at se den!
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#5 filmz-Professor X 20 år siden

Har ikke set den endnu, den kommer desværre ikke til Næstved :-(
Gravatar

#6 filmz-cko 20 år siden

Synes også ret godt om den... en af de ting jeg rigtig godt kan lide i eastwood instrueret film er tempoet. De skynder sig ikke afsted, men tager tingene stille og roligt... Han har virkelig sans for et lækkert tempo i en film...
........................................
"If the brain were so simple we could understand it, we would be so simple we couldn't"
Gravatar

#7 filmz-0scar 20 år siden

Det er en rigtig god film Clint Eastwood har fået lavet der! Manuskriptet er godt - plottet er godt og overraskende - den er fangende, den giver eftertanke (men ikke på den løftede pegefinger-måde!) og ikke mindst er det eminente skuespillere i hovedrollerne. Da jeg gik ind til filmen uden de store forventninger, må jeg sige at være utrolig positivt overrasket. Faktisk tror jeg at den kommer op ved siden af Ringenes Herre (uden at sammenligne genrene). 6 af 6 herfra!
Gravatar

#8 filmz-Alek 20 år siden

tre børn spiller hockey ude på vejen, da to mænd kommer forbi og tager den éne dreng med sig.
Han kommer hjem misbrugt, og for altid mærket på sjælen. Som voksne er de skilt ad.
Men, da Jimmys(Sean Penn) datter bliver fundet
Myrdet, Sean(Kevin Bacon) skal efterforske sagen, og Dave(Tim Robbins) er hovedmistænkt, Bliver de igen "forenet". Men livet byder på mange traumer og løgne....

Jeg skyndte mig over til biografen, for at se
denne flotte film!
Desværre var der kun to pladser tilbage på 3. Række helt ude i siden(Det var den største sal)
men jeg tog chancen óg satte mig ned.
Jeg fortrudte det overhovedet ikke!
Dette (mester) værk er ubeskriveligt!
Aldrig har jeg siddet og følt så meget med personerne!
Sean Penn fortjener simprlthen en Oscar, det samme gør alle bipersonerne!
Ja, den er stille og det går langsomt, men hvis du giver dig selv tid krøber den ind under huden på dig, så du får kuldegysninger.

Eastwood er genial, man frydes over den intense kameraførring, og det næsten dokumentariske skuespil!
Det hele bliver så smukt og realistisk, at tårerne løb stille ned ad kinderne, uden lyd, eller hulkeri.
Den rører og bliver siddende, længe efter man har forladt biogafens mørke.
Ved det første øjekast ligner det en almindelig Krimi, men den stikker meget dybere!

Jeg tror aldrig rigtig at jeg har interreseret mig for Eastwoods film, men jeg vil da helt sikkert hænge på hvis han fortsætter sådan her.

Det passer perfekt til fimen med det lille hurtige twist til sidst, som virkelig tager pusten fra een.
Det vil godt nok tage lang tid før denne mavepuster sætter af fra min hjerne.
Og ligesom Tim Robbins vil jeg nok på en måde altid være mærket på sjælen.

ET MESTERVÆRK! 5,5/6 stjerner
Gravatar

#9 DarkLight 20 år siden

...
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#10 filmz-rasmus_bt 20 år siden

Kan kun give folk ret i, at denne film er noget helt særligt. Den indeholder op til flere lag og det er så op til én selv, hvor langt man vil grave efter dem.

Det er en film, som skal fordøjes. Dvs man skal give sig selv tid til, at reflektere over hvad det er, man lige har været vidne til. Dette er, heldigt nok, med til at gøre filmen til en endnu stærkere oplevelse.

Clint Eastwood beviser, endnu en gang, at han befinder sig godt bag et kamera, hvilket kommer os, tilskueren, til gode. Mystic River er en hamrende solig fortælling, som indeholder nogle af de karakterer i en nyere film, som man kommer helt ind på livet af.

Kan også tilslutte mig til dem, som har anbefalet denne lille perle. Hver og én skuespiller giver sit til, at Mystic River kommer til at skille sig ud fra mængden, af amerikanske mainstream film.
_____________________________

Film skal ses i hjemmebiffen!

Skriv ny kommentar: