Med en simplere historie som forlæg til filmen er der her i anden omgang mere fokus på action end plot, men det har nærmest gjort de temaer, der er at finde i “Narnia: Prins Caspian”, stærkere og tydeligere, end de var i bogforlægget, der også må siges at være det svageste led i bogserien om Narnia. Ideen om at vende tilbage til et land så lang tid efter, man har forladt det, leder f.eks. både til tankevækkende spørgsmål om død og foranderlighed og adskillige morsomme bemærkninger om børnenes legendariske status som konger og hærførere.

Følte man, at den første film om Narnia ramte tonen fra bøgerne perfekt, vil man måske overraskes lidt over instruktøren Andrew Adamsons mere dunkle tilgang til universet i denne omgang. Selvom skabelonen er intakt, er noget af den simple fortryllelse og barnlige opdagelsesglæde fra den første film nedprioriteret på bekostning af de stort tænkte actionscener. Mod slutningen kan “Prins Caspian” heller ikke undgå at løbe lidt løbsk i et effektorgie, hvor elementerne raser og hærene tørner sammen, men indtil da holdes balancegangen mellem episke momenter og gode karakterdetaljer fint. Jovist er det stadig en børnefilm, men hvilken én af slagsen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 piazorro 15 år siden

Jeg var rigtig glad for den selvom den var omskrevet temmeligt meget
dog burde de have udeladt Caspian/Susan twisted som var dybt godnat!

I forhold til bogen var den piftet en hel del op uden det gjorde noget - og jeg er normalt meget negativ overfor omskrivninger, specielt af mine yndlingsbøger!
Bevar Hundeprutter, Mågeklatter, Ørevoks, Andemad og Kloakslam
- meld jer ind i gruppen på Facebook
Gravatar

#12 gizmomis 15 år siden

Meget bedre end den første.. meget mere stemning og dybte i filmen
Gravatar

#13 enfilmnørd 15 år siden

Syntes den var god, selvom den forekom mig at være lidt mindre tro mod forlægget end 1'teren, men det virkede jo! "Børne"-skuespillerne er blevet bedre, uden tvivl. Men syntes ikke Caspian havde den kant figuren han fortjener, han var for pæn og velopdragen. Effekterne var i denne omgang ret gode, og slagene var flotte, kameratet forvirede dog en del, og jeg tabte til tider overblikket. Musikken var rigtig gog, og stemningsfuld, dog var sangen til sidst et direkte ødelæggende element(hvad tænkte de dog på; May it Be?). Ligeledes er jeg enig i #11's spoiler. Men overordnet en god film.

Elllers er jeg enig med anmelderen

5.5/6
"Guuump! Whats your sole purpose in this army?"
"To do whatever you tell me drill sergeant!"
"God dammit, Gump! You a god damn genius.
Gravatar

#14 Chili bom bom 15 år siden

#8 synes jeg så ikke, men det må så være en smagssag.
"Livet er fan'me til at holde ud" - Buster
Gravatar

#15 filmkorn.dk 15 år siden

Hmm, jeg synes den er alt for anonym. Det er som om alt det rigtige sker på lærredet, men uden at fange, og så er jeg ærligt talt ved at brække mig over alle dens kristne allegorier. Den er dog en brøkdel bedre end etteren, men når stadig ikke stemningen fra den naivt tegnede tegnefilm fra 1979 til sokkeholderne.

NB. Og kunne de så ikke lige have brugt bare en time mere på de der kentauere. Fuck, hvor er de dårligt lavet. Det ligner lort når de går. Kentauerlederen ligner i øvrigt en mørk udgave af Steve (Ian Ziering) fra Beverly Hills 90210 :)
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#16 BN 15 år siden

og så er jeg ærligt talt ved at brække mig over alle dens kristne allegorier.


Dem bemærkede jeg da ikke nogen af i "Prins Caspian"?? Hvilke tænker du på?


(Jeg kunne godt få øje på nogle kristne allegorier i "Løven, Heksen og garderobeskabet", men jeg syntes, de var tilpas nedtonede.)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#17 filmkorn.dk 15 år siden

#16
Blandt andet at de skal tro på Aslan uden at have beviser for at han eksisterer. Kun Lucy kan se ham fordi hun er troende. De andre børn tvivler og derfor kan de ikke se ham. Ren kristendom! Ligeledes bliver Caspian og Peter fristet til at få hjælp af djævlen i form af Isdronningen. Og i det hele taget menneskehedens manglende tro på at Narnianerne eksisterer mere, da der er gået 1300 år, kan sidestilles med at der er gået mere end 2000 år siden Jesus levede, så derfor tvivler mange nu på hans ægthed og virke i dag. Og så har de vendt hele miseren, med den førstfødte der skal slåes ihjel, på hovedet, da Miraz beordrer Caspian myrdet, så hans egen arving kan blive konge af Narnia.

Nb. Jeg er selv ateist!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#18 BN 15 år siden

#17:

Jeg er selv kristen, men jeg tænkte overhovedet ikke i de baner, mens jeg så filmen. Men nu her bagefter, hvor du nævner de der ting, kan jeg da godt se, at nogle af dem kan forbindes med kristendommen.

Men jeg synes dog stadig, det er tilpas nedtonet - ikke mindst i betragtning af, at jeg i første omgang slet ikke tænkte over det.

Og jeg synes, det kan diskuteres, om
det med fristelsen fra Isdronningen (en scene der ikke er belæg for i bøgerne!!!) og de 1300 år er BEVIDSTE henvisninger til hhv. Djævelens fristelser og tiden der er gået siden Jesus levede på jorden. ... Fristelser fra meget onde personer er trods alt ikke et element der er forbeholdt Bibelen, vel?

Og at ET HELT FOLK, nemlig narnianernes eksistens skulle være en allegori for blot én person, Jesu eksistens, lyder ikke videre logisk eller velvalgt i mine ører. Ved man med sikkerhed, at C.S. Lewis brugte sådan en allegori? Er det den almindelige opfattelse blandt hans læsereskare, at det var dette han sigtede til?

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#19 filmz-forkirt 15 år siden

Jeg syndes ded var rigtig god! Den er alle pengene vær :D
Gravatar

#20 maniac 15 år siden

#15 Nu er hele C.S. Lewis' bogforlæg jo en stor kristen allegori, så man kan da ikke klandre filmene, at de dermed også er det?

Kan man ikke li' kristne allegorier, er "Narnia" serien måske ikke de første film, man skal tage ind og se :)

Skriv ny kommentar: