Med en simplere historie som forlæg til filmen er der her i anden omgang mere fokus på action end plot, men det har nærmest gjort de temaer, der er at finde i “Narnia: Prins Caspian”, stærkere og tydeligere, end de var i bogforlægget, der også må siges at være det svageste led i bogserien om Narnia. Ideen om at vende tilbage til et land så lang tid efter, man har forladt det, leder f.eks. både til tankevækkende spørgsmål om død og foranderlighed og adskillige morsomme bemærkninger om børnenes legendariske status som konger og hærførere.

Følte man, at den første film om Narnia ramte tonen fra bøgerne perfekt, vil man måske overraskes lidt over instruktøren Andrew Adamsons mere dunkle tilgang til universet i denne omgang. Selvom skabelonen er intakt, er noget af den simple fortryllelse og barnlige opdagelsesglæde fra den første film nedprioriteret på bekostning af de stort tænkte actionscener. Mod slutningen kan “Prins Caspian” heller ikke undgå at løbe lidt løbsk i et effektorgie, hvor elementerne raser og hærene tørner sammen, men indtil da holdes balancegangen mellem episke momenter og gode karakterdetaljer fint. Jovist er det stadig en børnefilm, men hvilken én af slagsen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 kill the bills 15 år siden

Brød mig ikke om den og synes væsnerne ligner noget fra det muppet show, specielt den lattelige varulv.
Gravatar

#2 mar16 15 år siden

hvis izzard er med, skal jeg da helt klart se den!
Gravatar

#3 moulder666 15 år siden

Well, i og med, at anmeldelsen melder om forbedringer på LIGE præcis de steder jeg var utilfreds med den første - ringe skuespil fra børnene, et alt for pussenusset univers og nogle ufatteligt kunstige baggrunde - kan det være, at jeg skal se den alligevel.
Jeg forventer mig dog ikke det store, især fordi (som anmelderen også nævner) jeg synes, at ham der spiller Peter ikke er alt for dygtig...hans replikker lyder bare ALT for kunstige! Men hey - det kan være, at resten råder bod på det.
Min kritik er 100 procent berettiget i enhver redaktionel sammenhæng, og hvis du ikke kan se problemet, er du i benægtelse.

Gravatar

#4 AkA 15 år siden

Synes nu stadig den første film er bedre. Børnenes skuespil i den første, virkede meget mere autentisk og virkeligt i forhold til den nye. Men den gang var de jo stor set ikke andet end et par små-børn, men de gjorde deres arbejde fantastisk, - Og gør det stadig.

Apropos karaktererne i filmen, så kommer de overhovedet ikke op på de gamle karakterer, da de her i den nye film allermest ligner nogle figurer taget ud af en lavbudgets tegneserie.

Synes også der var mange elementer i filmen som stammede fra andre film. Men hensyn til nogle af "Lord of the Rings"-elementerne, som jeg troede var oprindeligt Tolkiens værk, viste sig at være C.S Lewis der var den første til at udgive Narnia; Prince Caspian, i forhold til Ringenes Herre - Eventyret om Ringen. (ifl. min kilde) Så det var vist ham der kom på det først.

Vil give den; 4 ud af 6 stjerner.
Gravatar

#5 filmz-fiemie 15 år siden

syntes den er meget bedre end 1eren som jeg syntes var god
Gravatar

#6 filmz-Narniabæver 15 år siden

Ser frem til den!
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#7 Chili bom bom 15 år siden

Jeg synes den var voldfed! Bedre end film nr. 1, som jeg også synes var god. Og den blir kun bedre af at man har læst bøgerne i forvejen :)
Jeg synes børnene er godt castet og nogle af dem har forbedret sig en del i denne i forhold til den forrige.
Aslan og de andre væsner, er lavet så super flot!! Så jeg kan absolut ikke være enig med # 1 i denne tråd.
"Livet er fan'me til at holde ud" - Buster
Gravatar

#8 kill the bills 15 år siden

#7 Aslan er meget pæn, det kan du så være enig med mig i. Alt andet ligner lort.
Gravatar

#9 zamm- 15 år siden

Er ikke helt enig i anmeldelsen, den var god, men så heller ikke mere! Var enig i at sangen i slutningen var utrolig malplaceret! Dog er den som sagt blevet mere dyster og det er også fint...

4/6
Yo, homie. Is that my briefcase?
Gravatar

#10 BN 15 år siden

Perfekt, naiv eventyr-film for de lidt større børn og andre barnlige sjæl ... såsom mig selv. ;)

Akkurat samme stil som i 1'eren, blot mere dyster og voldsom (omend der næsten ikke ses blod i nogen af scenerne).

Det er stadig 'eventyr light' sammenlignet med 'Lord of the Rings', men sådan skal det også være.

Og så blev JEG ihvertfald overrasket med hensyn til
overskurkens død og dennes nærmeste håndlangeres magtovertagelse.


5/6
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: