Med en simplere historie som forlæg til filmen er der her i anden omgang mere fokus på action end plot, men det har nærmest gjort de temaer, der er at finde i “Narnia: Prins Caspian”, stærkere og tydeligere, end de var i bogforlægget, der også må siges at være det svageste led i bogserien om Narnia. Ideen om at vende tilbage til et land så lang tid efter, man har forladt det, leder f.eks. både til tankevækkende spørgsmål om død og foranderlighed og adskillige morsomme bemærkninger om børnenes legendariske status som konger og hærførere.

Følte man, at den første film om Narnia ramte tonen fra bøgerne perfekt, vil man måske overraskes lidt over instruktøren Andrew Adamsons mere dunkle tilgang til universet i denne omgang. Selvom skabelonen er intakt, er noget af den simple fortryllelse og barnlige opdagelsesglæde fra den første film nedprioriteret på bekostning af de stort tænkte actionscener. Mod slutningen kan “Prins Caspian” heller ikke undgå at løbe lidt løbsk i et effektorgie, hvor elementerne raser og hærene tørner sammen, men indtil da holdes balancegangen mellem episke momenter og gode karakterdetaljer fint. Jovist er det stadig en børnefilm, men hvilken én af slagsen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmkorn.dk 15 år siden

#15 Jeg kan sagtens leve med kristne allegorier, men når det bruges overfor et bestemt folkeslag, der tilfældigvis kunne minde om arabere, synes jeg det ryger lidt af sporet når nu det er en børnefilm vi ser. Det er som om filmen siger pas på de mørkglødede. Det er kun en ud af tusind, der har rent mel i posen.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#22 nielsdb 15 år siden

Synes virkelig det var en skidt film, handlingen var så tynd. "Vi er i knibe, lad os kalde på en løve der ved ét brøl kan klare ærterne for os på 2 sekunder".

Ved ikke hvem af C.S. Lewis og Tolkien der har kigget hinanden over skulderen. Men jeg synes der var lidt for mange ligheder mellem LOTR og Caspian. Caspian virkede jo som FOTR, TTT, ROTK kogt ned til én film..
Synes det lugter langt væk af at det er folk der gerne ville ha lavet LOTR, der har lavet denne film....universet i denne hér var bare overhovedet ikke troværdigt.

You can hate me now.... :o)
Gravatar

#23 BN 15 år siden

#21 - tournesoller:

Jeg kan sagtens leve med kristne allegorier, men når det bruges overfor et bestemt folkeslag, der tilfældigvis kunne minde om arabere, synes jeg det ryger lidt af sporet når nu det er en børnefilm vi ser. Det er som om filmen siger pas på de mørkglødede.


Hvordan dét? Nogle er heltene i filmen, nærmere bestemt nogle af kentaurerne, var da mørke, f.eks. ham her.

Desuden er prins Caspian jo en af telmarinerne, og det samme er dr. Cornelius. Og hverken dronningen eller undersåtterne (herunder soldaterne) i det telmarinske folk er særlig onde eller skurkagtige; næh, de er bare på fjenden konge Miraz's side. ..... Ydermere er en af dværgene, nemlig
Nikabrik, jo skurk (viser det sig) - og han er hvid. Og The White Witch er også skurk, og hun er også hvid ... endog MEGET hvid! ;-)


Lad os nu sige, alle skurkene havde været hvide. Jamen, så kunne man ligeså vel hævde, at 'det er som om filmen vil sige: pas på de hvide'.

Det er helt tydeligt at filmen ikke på nogen måde opdeler de gode og de onde efter race.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#24 filmz-Kadann 15 år siden

#22 -

Tolkien og Lewis har nok ikke kigget hinanden så meget over skuldrene, men nærmere været inspiration for hinanden, da de var nære venner.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#25 abzinthia 15 år siden

I forhold til den første Narnia-film "Løven, Heksen og garderobeskabet" syntes jeg "Prins Caspian" var en slem skuffelse. Jeg var ikke super imponeret over den første film, men sådan er det jo ofte, hvis man ikke er enig i den visuelle fortolkning af bogformen.
Et af de konkrete kritikpunkter for mig er, at skuespillet halter fælt. De fire Pevensie-børn er ikke stærke børneskuespillere, og i "Prins Caspian" viser især Susan og Peter (alias Anna Popplewell og William Moseley), at de næppe kommer til at stadfæste deres navne i andre film end Narnia-serien. Der er håb for Lucy (alias Georgie Henley). Hun er den eneste af skuespillerne, der har en smule udstråling, som hun forstår at udnytte.
Filmen fokuserer hovedsageligt på en masse kampscener, som efter min mening er ret substansløse og langtrukne. De formår simpelthen ikke at løfte filmens tamme handling op og medvirker til, at filmen bliver middelmådig.
Der har været kommenteret på den afsluttende sang i filmen, som flere mener er malplaceret. Jeg mener til gengæld, at sangen er det eneste mindeværdige fra filmen. Den russiskfødte pianist og sangerinde Regina Spektor har formået at bygge en magisk bro mellem voksenlivet og barndommen med sin på én gang skæve og sødmefulde stemme, der passer perfekt til det mystiske og fantastiske univers, Narnia kunne have været.
Does this sweater make me look fat? - No, you look fat because you are fat, the sweater just makes you look purple.
Gravatar

#26 filmz-Mifan 15 år siden

Jeg var rigtig glad for Prince Caspian. Den første film var for mig gabende kedsommelig og spændingsforladt.
Det råder den nye film bod på. Jeg var ihvertfald godt underholdt.

Tilgengæld tænker jeg lidt over, om den er for dyster til det yngre publikum? Og om de lidt længere dialoger om krig og de teologiske undertoner overhovedet er noget der rammer?
~ Mifan
Gravatar

#27 SteeN! 15 år siden

Jeg syntes det er en flot eventyrfilm, med en spændene historie. Den er rigtig flot!
"Ja ja - du flyver og hvad så?"
Gravatar

#28 filmz-Mark Steensen 15 år siden

Jeg syntes det var en fin film til det publikum den er ment til, men jeg har bare stadig nogle problemer med den. Selvom handlingen jo ikke er vildt medrivende eller noget, er det bare ærgeligt hvordan Aslan bare skal komme og rede det hele igen, det var næsten for nemt. Man kunne have håbet på et bedre plot. Jeg blev også irreteret hver gang Lucy kom på, men det er måske bare mig, hun er i hvert fald ikke lige min kop te. Men heldigvis gør ham dværgen, og de fede mus op for det. Jeg elsker der hvor de kommer op af vandet med ham der er såret, og dem der går bag ved spiller sækkepibe. Hvem kan ikke elske det?
"I'm like you Tom, I'm different."
Gravatar

#29 filmz-bigemaster666 15 år siden

#1, minotaurne var meget ændret og kenutaurne. især kenuturens løben var meget latterligt plus minuturne var blevet for dukke agtige. Men ellers bedere en den første og godt skuespil især izzard er fantastisk som mussen repicheip et eller andet.
I am better known as Erlinggur666
Gravatar

#30 Bony 15 år siden

#29, jet rot gi dent haedder raå-ti-tup alt dån løvjen vaer ad øntendid. Bare IMO..
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/

Skriv ny kommentar: