Samtidig med alle indbruddene og kodebrydningen skal vi også trækkes med et temmelig belastende sideplot om Ben Gates og Abigail Chases skrantende forhold, der illustreres med Dr. Phil-replikker såsom ”Når en kvinder siger ‘Så…’ kan det betyde mange forskellige ting”. Et enkelt lyspunkt er dog Jon Voight og Helen Mirren, hvis had/kærlighedsforhold hurtigt bliver filmens eneste egentlige aktiv. Ellers er det mest bemærkelsesværdige og ufrivilligt komiske ved filmen dens ukueligt optimistiske syn på præsidentembedet. Da Voight opdager, at en hemmelighed i Det Hvide Hus allerede er blevet opdaget af en af præsidenterne, udbryder han, at det ikke er så mærkeligt, eftersom ”præsidenterne altid har været de dygtigste og mest kompetente mænd i landet”. Er det mon den nuværende administration, han har i tankerne?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Ash 16 år siden

Mindes da jeg sad med tårnhøje forventniger til den første. Ideen til plottet var jeg vild med, Nicholas Cage var en personlig favorit. Og filmen var fornærmende kedelig.
Nu havde jeg selvfølgelig også forventet mig en sjælelig efterfølger til Indiana Jones, og jeg følte da bestemt også jeg havde noget at have det håb i (historien, Bruckheimer, Cage på toppen af karrieren) - lige udover Jon Turtletaub, måske.

Nu hænger Cage's karriere i en tynd (på bristepunktet tynd) tråd. Ja, det er nærmest blevet en selvfølge at hans film er rædselsfulde. Og jeg må sige, at jeg fandt toeren, hvis ikke dårligere så i hvert fald, ligeså dårlig som den første. Helt enig med anmelderen.

1/6
Gravatar

#12 Winniepooh 16 år siden

Jeg synes ikke nummer to kan leve op til den foerste (saadan er det jo naesten altid) men det var da fin underholdning i et par timer. (og hvad skal man ellers lave i Honolulu)
You talk to God, you´re religious. God talks to you, your psychotic" --Dr. House
Gravatar

#13 wiseguy 16 år siden

National Treasure-serien er jo typiske Jerry Bruckheimer produktioner. Film som "Bad Boys", "The Rock", "Con Air" og "Armageddon" kan jo ikke just beskyldes for at være award winning material og mange står jo nærmest i kø for at hade og nedsable disse film. Ingen af filmene er på min favoritliste og alligevel har jeg set dem et hav af gange af den simple grund, at jeg finder dem drøn underholdende!!
Det er typiske skrald-bang eller popcorn-film, der på ingen måde er lavet for at udfordre et evt intellekt, de er lavet for at underholde!! og nogen gange (faktisk ret tit) er det bare det, jeg har brug for, når jeg sætter mig til rette i sofaen eller i biografsædet. Oven på en lang dag eller uge ka' det sku være lækkert bare at koble hovedet halvvejs af og blive tæppebombet med action og cheesy one-liners!! og det er Bruckheimer en sikker garant for!

Som opvarmning til gårsdagens biotur genså jeg forleden den første "National Treasure". Replay værdien var ikke i top, men som helhed fandt jeg filmen nogenlunde okay. Da jeg så de første ratings til "Book of Secrets", fik jeg dog halvkolde fødder og konen og jeg snakkede da også om at afbestille billetterne. Det blev dog ved snakken og heldigvis ku' vi bagefter konstatere, at pengene ikke var smidt ud af vinduet. Oven på halvanden uge med syge børn havde vi bare brug for at slappe af og blive underholdt og det blev vi!! Vi var også enige om, at "Book of Secrets" er bedre end forgængeren. Men det er en typisk Bruckheimer produktion, så hvis du ikke er til den type film, så vil du sikkert hade denne!! Var du til gengæld ok underholdt af den første, ja! så går du ikke forkert i byen.
4/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#14 filmz-bullettooth 16 år siden

#13 amen to that!!!
--------- for rent ---------
Gravatar

#15 filmz-Chocobasse 16 år siden

Jeg gad godt vide hvornår den kommer på DVD. Jeg SKAL bare have den og ville vildt gerne se den i biografen, men der er ingen af mine venner der kan tage med, og man skal altså helst have en med i biografen synes jeg.
Gravatar

#16 fatcat 16 år siden

#11 - jeg kan medgive at Cage laver en række skidte film - men at sige at hans karriere hænger i "en på bristepunktet tynd tråd" - er vist en overdrivelse af de store.

For det første tjener film som National Treasure masser af penge (over 200 mill dollars på dette tidspunkt) for det andet er det ikke lang tid siden Cage har lavet gode film som "Lord of war" (2006) og Matchstick men (2003). Så hans karriere kører ganske glimrende. Jeg kan godt leve med at han laver noget lo.. en gang imellem. Hvem gør ikke det? Heldigvis er man jo ikke tvunget til at se ALLE hans film :)

Og lige et lille PS - at overhovedet at tænke på at sammenligne National Treasure med Indy er vel nærmest helligbrøde... ;)
"I'm not going to waste my time arguing with a man who's lining up to be a hot lunch."
Gravatar

#17 Riqon 16 år siden

#16 - The Weather Man skulle vist heller ik være helt dårlig, selv om jeg stadig ik har haft chancen for at se den. Jo, Cage's karriere går strygende.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#18 Ash 16 år siden

#16 - Ja, jeg var da vist lidt for hurtig med at skyde hans karriere helt i sænk. Det er nok bare fordi jeg er så træt af alt det lort han er med i. Og ja, jeg kan da bare lade være med at se det. Men han har, for ikke længe siden, været en af favoritterne hos mig.

Mht. at sammenligne National Treasure med Indy er helligbrøde, så har du ret. Jeg formulerer mig nok bare ikke klart nok, tror jeg. Så jeg prøver igen;
Da jeg først hørte om National Treasure var jeg meget glad. Indy har altid været min yndlingsfranchise, men selvom Lucas og Spielberg lovede at der ville komme en 4'er, så havde de lovet det i så lang tid, at jeg ikke troede på det. Men da jeg elsker skattejagts-eventyr, så skulle jeg jo have mit fix, og det er så her National Treasure kommer ind i billedet. Den havde for mig alt der skulle til for at kunne tage over fra Indy.
Det er ikke en sammenligning. Det var bare et håb om, at der nu endelig ville komme en serie, der kunne løfte arven. Et håb der så bristede da jeg havde set 1'eren.
Gravatar

#19 nygaardpetersen 16 år siden

#13
Super det var det jeg havde brug for at høre (-:
Gravatar

#20 DarkLight 16 år siden

#13, tak for det. Som andre siger, er det godt at få et andet synspunkt på tingene.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.

Skriv ny kommentar: