Ligesom de imponerende skibe i filmens begyndelse kommer “The New World” med vinden tilsyneladende ud af det blå, men bringer, i stedet for splid og aggressivitet, tilbageholden grandiositet til et publikum, der ovenpå masser af adrenalinpumpet intensitet kan nyde rigtig godt af det kærkomne åndehul i biografmørket, som filmen leverer.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Skeloboy 13 år siden

HAHAHA...fire personer...fire forskellige på nummer 1 :)
Gravatar

#42 Muldgraver 13 år siden

#41
:)
Til gengæld rangerer alle fire instruktørens film højt. Jeg har ganske vist ikke givet karakterer, men de tre ligger for mig på mindst 5/6.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#43 Babo Rises 13 år siden

Stort (og poetisk) anlagt Malick film, næsten i samme ånd som The Thin Red Line. På mange måder er historien banal og triviel her og personerne fremstår for det meste af tiden som ligegyldige kegler. Malick forsøger efter min mening at dække over banaliteterne med "poesi", store ord via voice over'en og flotte naturbilleder. Fotograferingen er også god nok, men dét alene kan i min bog ikke bære den langt. Og så har Malick en tendens til at trække det hele i langdrag, selvom det ikke er nødvendigt.

Farrell er udmærket valg, men han virker ikke så oplagt. Han slår simpelthen ikke nok igennem. Bale er ikke meget med, derfor er hans præstation noget nær ikke-eksisterende. Plummer er desværre også skygge af sig selv. Jeg ved ikke hvem der er bedst, men ingen skinner igennem, og rollerne virker totalt flade. I sidste ende er man bare ligeglad.

Filmen er generelt flot filmet og optaget på flotte steder, og de få kampscener er da underholdende, og det hele løftes en tand med James Horners fine score. Så der er få gode momenter undervejs, men det er småt med kvaliteterne. Bedre held næste gang.

5/10
Gravatar

#44 Skeloboy 13 år siden

Babo Rises (43) skrev:
og de få kampscener er da underholdende

Nu går filmen jo ikke ud på kampscener...
Gravatar

#45 Bruce 13 år siden

#33 Er helt enig Skeloboy! Det er en bjergtagende film. Ligger nok på 9/10.

The Thin Red Line, 9/10
The New World, 9/10

Badlands ... har ikke set den siden 1980. Days of Heaven, står på hylden.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#46 Babo Rises 13 år siden

Skeloboy (44) skrev:
Nu går filmen jo ikke ud på kampscener


Nej. Men de er der? Burde de så ikke nævnes, ligesom man nævner andre ting?
Gravatar

#47 Muldgraver 13 år siden

Babo Rises (43) skrev:
Og så har Malick en tendens til at trække det hele i langdrag, selvom det ikke er nødvendigt.


Der er vi uenige. Jeg ser det bestemt som en styrke når en instruktør er i stand til at udtrykke en stemning ved at lade natur- som kulturlag passere sig selv, ikke bare i enkeltscener, men også i scenerækker som beskriver en slags mental tilstand. Filmpoesi, netop. Nødvendigt...? Hvad er overhovedet nødvendigt foruden at filme tændstikæskens tekst? Poesi er sin egen væren og har ikke nødvendigvis noget med nødvendighed at gøre.

Eksempelvis: I Thin Red Line blev jeg ganske begejstret over hans måde at føre os ind i krigen på. Først anspændtheden på skibet, så den bragløse landgang, så fremrykning mod kamppladsen, så de sårede og så videre, indtil det pludselig gik løs og larmen for mig kom til at virke uforventet chokkerende.

I Days of Heaven er det også trekantsdramaet som underspillet sidehistorie til naturens omgang med kultur i agerbruget.

Jeg kan vist bare godt lide lange drag :)
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#48 Takfornu 13 år siden

# 37 Helt enig i dine karaktere - Selv når han er dårligst formår han at lave smukke billeder og historier som rykker noget indeni :)
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#49 Bruce 13 år siden

#47 Helt og aldeles enig. Landgangen og den efterfølgende march "ind i landet" er nok den visuelt mest fantastiske 2. verdenskrig scene jeg nogensinde har set. Sjældent har nogen givet mig indtrykket og følelsen af at være så meget fucked som soldat, inklusive intro scenen i Shaving.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#50 Antlion 13 år siden

1. Days of Heaven - 10/10
2. The Thin Red Line - 9/10
3. Badlands - 8/10
4. The New World - 7/10

Jamen dog, jeg er enig med JannikAnd. :)

Skriv ny kommentar: