“Paris je t’aime” er om ikke helt fuldendt så i hvert fald godt begyndt. Der er lukrative eksempler på de bedste instruktørers kunnen, ligesom ukendte notabiliteter imponerer, mens andre skuffer. Det er generelt en ujævn affære, men det må også forventes, når man skal sammensætte hele 18 korte film til spillefilmslængde. Alligevel er niveauet trods sine ujævnheder stadig ganske højt, og filmen rummer immervæk enkelte genialiteter hen ad vejen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Benway 16 år siden

Jeg er meget enig i vurdering. Det er en blandet samling af varierende kvalitet, men langt de fleste historier er det en fornøjelse at følge med i og filmen er som helhed en charmerende oplevelse. Det er næsten værd at se filmen alene for Coen-brødrenes bidrag.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#2 Zabriskie 16 år siden

Jeg troede det var den hvor Christoffer Boe skulle instruere en af dem
Le temps détruit tout
Gravatar

#3 Benway 16 år siden

#2 Nej, det er denne her han er med til at instruere.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4 filmz-Angel Eyes 16 år siden

#2+#3: Boe instruerede faktisk et segment til "Paris Je t'aime", men det blev skåret ud af den endelige version (sammen med et andet segment) fordi de ifølge nogle af producerne ikke passede ind... en stor skam :(

#1: Og så synes jeg nu Coen-brødrenes indslag er ret skuffende - underholdende og crazy jo vist, men hvad skal vi med det? Mange af de andre er dog i høj kvalitet, bl.a. Tykwers, Cuaróns og Coxiets indslag.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#5 Benway 16 år siden

#4 Jeg synes det, udover at være afsindig sjovt, er noget nær det perfekte billede på den arme turist der ikke aner hvad der foregår omkring ham. Bortset fra det er jeg enig i at Cuaróns indslag var rigtig godt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#6 dyg 16 år siden

Lyder som et spændende projekt, den må man da have hjem til samlingen.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#7 Zabriskie 16 år siden

#4

Det mente jeg nemlig nok. Jeg frydede mig over en dansk instruktør var kommet i så fornemt selskab
Le temps détruit tout
Gravatar

#8 JannikAnd 16 år siden

#4 - Præcis som hans idol Jean-Luc Godard.
Gravatar

#9 filmz-rupert giles 16 år siden

Jeg synes netop det er "ujævnheden", der er med til at gøre det til en interessant film. Det er jo en slags novelle-samling eller antologi, og ligesom byen Paris er filmen også broget. Men jeg kan da godt se, at det kan anses som et kritikpunkt. Jeg har bare valgt at se det fra en anden vinkel :-)

Min personlige favorit var den sidste historie af Alexander Payne. Han kan noget med både at gøre lidt grin med ufatteligt ordinære eksistenser, samtidigt med, at han hylder dem.

Tom Tykwers var også rigtig god, synes jeg.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#10 filmz-Angel Eyes 16 år siden

#9: Ja, Paynes indslag var også rigtig god på en næsten tragikomisk måde. Og så var jeg også ret imponeret over den fine lille film af Nobuhiro Suwa, om kvinden, hvis søn er død.

I øvrigt sjovt at se, at Tykwers indslag var kortfilmen "True", som han lavede tilbage i 2004 :)
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz

Skriv ny kommentar: