Emnet taget i betragtning kunne man meget vel frygte, at en selvbiografisk film ville blive en navlebeskuende omgang selvros, men ikke her hvor Marjanes rolle også indeholder mindre sympatiske sider. Som filmens handling skrider frem, og hun kommer til Europa, fornemmer vi hendes desperation efter identitet, og hendes ønske om at høre til et sted. Efterhånden bliver det tydeligt, at forsøget på at erobre sit eget liv, er filmens primære emne.

I vanlig stil har Irans styre forsøgt at forhindre “Persepolis” i at blive vist i Cannes, men det lykkedes heldigvis ikke, og i stedet vandt den velfortjent juryens specielpris. Trist er det dog, at Marjane Satrapis eget land ikke er stolt af hendes bedrift. “Persepolis” handler ganske vist om en kvindes vanskelige søgen efter sin egen stemme, men denne fremragende film er et fornemt vidnesbyrd om, at hun fandt den.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-michaell 16 år siden

God anmeldelse Benway. Jeg ser endnu mere frem til at se den nu :)
A slavish concern for the composition of words is the sign of a bankrupt intellect. Be gone, odious wasp! You smell of decayed syllables
Gravatar

#2 Yoda 16 år siden

Ja, rigtig god anmeldelse!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#3 Benway 16 år siden

Mange tak. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#4 filmz-rupert giles 16 år siden

Det er sandsynligvis den bedste film, jeg har set i år. Rørende, smuk, sjov og vedkommende. Der er tale om en tegnefilm, der udnytter mediets muligheder til at fortælle historien på en måde, som en live action film ikke kan.

Jeg var dybt berørt af den. ALLE bør se den!
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#5 filmz-Kragmose 16 år siden

#4 Jeg kender desværre end del der ikke ville have det må samme måde, og nok ville forlange flere formskiftende kæmperobotter der tæver løs på hinanden omgivet af eksplosioner. >.<
Men er enig, rigtig rigtig god udnyttelse af tegnefilmskunstens muligheder. Alle der er i stand til at værdsætte en sådan slags kunst bør se den. =)
Gravatar

#6 filmz-Bruce 16 år siden

Havde kun hørt titlen, men nu glæder jeg til at få denne set! God anmeldelse.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 Benway 16 år siden

#6 Tak. Den kan i hvert fald varmt anbefales.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#8 mr gaijin 16 år siden

Det ser virkelig godt ud. Jeg hopper i biografen, så snart jeg kommer ned fra de norske fjelde :)
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#9 mr gaijin 16 år siden

Den var så god, som jeg havde forventet. Et interessant mix af en personlig coming-of-age historie og Irans moderne historie. Den illustrerer virkelig godt både de fælles og forskellige problemer, der medfører at leve i Europa og Iran.

Jeg havde en klassekamerat fra Iran i gymnasiet, og jeg har en iransk ven i Japan, og filmens beskrivelse af livet i Iran passer meget godt på det, de har fortalt. Også om identitetsforholdet. Om at de er stolte af at være iranere, men de er ikke stolte af det iranske styre. Sådan kan jeg også have det med at være dansker i ny og næ. Både når jeg hører Dansk Folkeparti udtale sig på min nations vegne, men også når det danske landshold ikke kvalificerer sig til slutrunderne. Marjis forhold til sin nation er bare på en lidt anden skala i kompleksitet.

Og hun gør sin historie underholdende og vedkommende. Det eneste problem er, at det går lidt hurtigt ind i mellem, når hun skal dække omkring to årtier af sit liv på halvanden time. Men jeg følte i hvert fald, at jeg både havde fået underholdning og lidt mere indsigt, da jeg filmens rulletekster begyndte.

5/6
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#10 filmz-Aras 16 år siden

Genial film! Filmen rummer rigtig meget, og giver et godt indblik i datidens og nutidens Iran. Mange ting kan virke næsten helt groteske, men filmen viser mange sandheder - og det på både godt og ondt og på grusomeste vis.

Jeg har læst Marjane Satrapis bøger, Persepolis, og filmen formår på fornemste vis, at leve op til de forventninger man kunne have til en sådan tegneserie. Det er ganske få ting som er udeladt, men det betyder intet, da filmen ellers ville blive for lang. Filmen er også rigtig god stemningsmæssigt; der er mange politiske og satiriske visninger, som samtidig står lidt i kontrast til de humoristiske episoder der opstår i Marjanes nærvær.

Dét at filmen er lavet som en form for karikatur, er yderligere med til at fremhæve de forskellige personers personlighed - noget som ikke ville have fungeret på samme måde i en almindelig film som det gør i denne tegnefilm. Selvom billederne kan virke så simple, er de samtidig meget detaljerede (det lyder måske selvmodsigende, men man kan sige, at filmen har formået at skabe et helt klart billede af de vigtigste begivenheder, og for at understrege dette, er der f.eks. farver på filmen enkelte steder, eller gråtonede nuancer, når alt synes ulykkeligt).

Selvom filmen er meget trist, rummer den mange højdepunkter og der er mange små humoristiske scener med! :)
For øvrigt en god anmeldelse! 5/6 stjerner herfra..
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".

Skriv ny kommentar: