Der er da afgjort også meget at juble over i denne film, som fortæller en magisk og rørende, men også afsindig underholde historie, hvor dens halvanden times spilletid forsvinder med en hast, som var det dug i solens stråler. Visuelt er filmen usædvanligt flot, og kampene mellem luftpirater og flyvesvin bliver man aldrig træt af at se på. Filmen er måske ikke helt på højde med Miyazakis største mesterværker, men som et herligt eventyr med et mere modent tema er den ikke desto mindre ganske uimodståelig. Selvom hele medieverden for tiden er skræmt fra vid og sans af svineinfluenzaen, bør man bestemt ikke sig nej til en flyvetur med denne her skønne grisebasse.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Highland Park 14 år siden

Fin anmeldelse Benway. :)
Så du den på originalsproget eller med danske stemmer?

PS: I databoksen er sproget angivet til at være engelsk. Det må være en fejl.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#2 Benway 14 år siden

Tak. Jeg så den med dansk tale, og har rettet boksen.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#3 tiany 14 år siden

Jeg så godt at den havde premiere i biffen. Det virker som om de er i gang med at få alle Ghibli filmene igennem den danske filmmaskine. Dette betyder vel forhåbentlig at vi snart kan få Mononoke i en udgave med danske undertekster.
Valar morghulis
Gravatar

#4 Highland Park 14 år siden

Måske man lige skulle tilføje, at den kan ses i originalversionen i Grand (muligvis også andre steder - jeg har ikke undersøgt det nærmere).
Jeg glæder mig vildt meget til at se den. :)

#3: Det er bestemt ikke utænkeligt, selv om den endnu ikke står på Camera Films liste over kommende film. Hvad Miyazaki angår, har vi følgende film i vente:
2009/10 (premieredato) "Nausicaä of the Valley of the Wind" ("Kaze no tani no Naushika")
2009/10 "Ponyo on the Cliff"
2010 "Laputa: Castle in the Sky" ("Tenkû no shiro Rapyuta")

Og så får Studio Ghibli-filmen "Whisper of the Heart" ("Mimi wo sumaseba") af Yoshifumi Kondo premiere i 2010. Manuskriptet er forfattet af Miyazaki, som også har produceret den samt lavet filmens storyboards.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#5 filmz-yoshimura 14 år siden

Herligt, at vi nu får alle disse Miyazaki-perler med dansk tale. Personligt ser jeg dem helst på originalsproget, men jeg er da lykkelig over, at mine unger er vilde med Totoro og Kiki (og forhåbentlig også snart Porco Rosso).
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#6 tiany 14 år siden

#4 Nej men man har vel lov at håbe - den vil vi nemlig gerne have hjem til samlingen. Men det skal være med DK undertekster. De gange vi har set den her i huset har det været med tysk tale, men vi gider ikke købe den tyske udgave på dvd.
Valar morghulis
Gravatar

#7 Highland Park 14 år siden

#6: Naturligvis. :) Kan I ikke klare jer med engelske undertekster indtil videre?
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#8 filmz-Bruce 14 år siden

Den vil jeg gerne se. Men jeg er bange for, at svinet krænker mine følelser.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 tiany 14 år siden

#7 Jeg kan godt, kæresten kan ikke :)
Valar morghulis
Gravatar

#10 tranberg 14 år siden

Fantastisk!
Den skal da helt klart ses - mon den kan slå Det Levende Slot ? (tvivler...)
The end is closest to the beginning

Skriv ny kommentar: