Det er Darwins lov om at være stærkest eller kunne tilpasse sig, der gælder i dette stykke fængslende filmkunst. Umiddelbart er det blot en stringent velfortalt fængselshistorie, men inde bag tremmerne gemmer, der sig et væld af veje for fortolkning og fordybelse. Der er spørgsmål om hierarki, integration, miljø og arv, og det er alt sammen serveret i lækkert kornede billeder, der afliver alle fordomme om badeferie i danske fængsler, men derimod cementerer tesen om den evige forbryderfabrik. Makkerparret Lindholm og Noer har med “R” ganske givet skabt et kanoniseret nedslag i den danske filmhistorie.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Skeloboy 14 år siden

#10 - husk spoilers;)
Gravatar

#12 Nicki52 14 år siden

Jeg vil ikke læse anmeldelsen før jeg har set den, men synes at stjernene var dem der var ventet. Da jeg hørte den har fået så meget ros, så tænkte jeg, den sikkert også får ros i Danmark (a.k.a. 6 stjerner). Glæder mig til at høre om The Crazies, mest om den fungerer som en gyser, ikke så meget om den er en god film. Det er anden prioritet.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#13 zamm- 14 år siden

En scene der er mere voldelig end kantstensscenen i AHX? Ikke fordi jeg er sadist, men det er bare sådan verden er, og det kunne være man skulle se den så og med de 6 stjerner, har jeg større grund til det! :D
Yo, homie. Is that my briefcase?
Gravatar

#14 filmzkim 14 år siden

Hold da k*ft en overraskelse! Hvor er det ærgeligt, at den ikke bliver sendt på Borholm.
Gravatar

#15 aero 14 år siden

#11 ;) Hehe tænkte faktisk over det, men blev enig med mig selv om, at jeg reelt ikke ved om det ER en spoiler, eftersom det står i selve anmeldelsen, og anmelderen har jo tydeligvis ikke ment, det var en spoiler
Its structural perfection is matched only by its hostility
Gravatar

#16 Patriarch 14 år siden

Jeg synes i hvert fald anmeldelsen går over grænsen.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#17 Skeloboy 14 år siden

#15 - hehe, det er nu mange, der ikke læser anmeldelsen:)

Men personligt går jeg ikke så meget op i spoilers eller ej. Skal nok selv lade være med at røbe noget, men jeg kan sagtens læse spoilers selv og nyde filmen
Gravatar

#18 Viking Wizard 14 år siden

Jeg synes også der bliver spoilet alt for meget! Med de formuleringer anmelderen bruger, står det ikke mellem linjerne... Det står der direkte.

Når det så er sagt, er jeg ikke overrasket over at den får så gode anmeldelser. Synes allerede traileren gav indtryk af en stærk film - både på historie- og skuespilsfronten.

Gravatar

#19 Mr. Chriss 14 år siden

R lige kommet hjem fra biografen, og hvor er jeg dog meget enig i anmeldelsen. Jeg havde ikke læst den før jeg så filmen, da der nogle gange bliver afsløret ting, der ikke skal afsløres :( vilket også er tilfældet, men nok om det.

Filmen er den bedste danske film, der er lavet i meget lang tid. Og indtil videre også den bedste film i år.
Skuespillet, er så realistisk da det er rigtige fanger, at det ikke er set bedre på en dansk film. Der er ikke EN der spiller dårligt i filmen. Den uhyggelige realisme, og de mange voldelige scener gør, at det bliver til en komplet oplevelse af, hvordan det fungere i et fængsel

5,5/6
Da der i midten godt kunne ske noget der får dig helt ud på kanten, hvor du ellers sidder resten af tiden :)
Gravatar

#20 Doom 2: Hell on Earth 14 år siden

seriøs spøjler i anmeldelsen, som også påpeget af andre
Doctor Last Warning

Skriv ny kommentar: