Det er Darwins lov om at være stærkest eller kunne tilpasse sig, der gælder i dette stykke fængslende filmkunst. Umiddelbart er det blot en stringent velfortalt fængselshistorie, men inde bag tremmerne gemmer, der sig et væld af veje for fortolkning og fordybelse. Der er spørgsmål om hierarki, integration, miljø og arv, og det er alt sammen serveret i lækkert kornede billeder, der afliver alle fordomme om badeferie i danske fængsler, men derimod cementerer tesen om den evige forbryderfabrik. Makkerparret Lindholm og Noer har med “R” ganske givet skabt et kanoniseret nedslag i den danske filmhistorie.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 frankdrebin 14 år siden

Rigtig god anmeldelse Morten!

Sjovt som man kan blive overrasket nogle gange.. Da jeg først hørte om den her film, tænkte jeg det ville blive endnu en dansk stinker.. Men anmelderne ser ud til at være enige, at dette er et mesterværk.. Så den skal hvert fald ses! OG hvis ikke for interessen, så fordi den er optaget i Horsens, da jeg selv har boet der :)
Gravatar

#2 Skeloboy 14 år siden

Michael Noer står ikke som instruktør her på filmz...hvis nogen kan rette det:)

Allerede ved hans to dokumentarfilm, Vesterbro og De Vilde Hjerter, viste han, at han bestemt er en mand, man skal holde øje med.

Men det lyder satme som en god film.
Gravatar

#3 chandler75 14 år siden

# 2 Systemet kan desværre kun vise én instruktør på filmens top, men under Skuespillere og filmhold under Om filmen er han nu listet.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#4 DJAS 14 år siden

frankdrebin (1) skrev:
(...) Så den skal hvert fald ses! OG hvis ikke for interessen, så fordi den er optaget i Horsens, da jeg selv har boet der :)


Du mangler vel ordet "statsfængsel" efter Horsens ? :)



Gravatar

#5 Twister 14 år siden

Det lyder jo fremragende. Filmen er nu blevet skrevet på min liste over film der skal ses i bio. Nu har jeg rigtig høje forventninger.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#6 frankdrebin 14 år siden

#4 tja, jeg burde vel have siddet der.. Men er ikke blevet fanget endnu ;)
Gravatar

#7 MOVIE1000 14 år siden

Havde ikke lige regnet med 6 stjerner så det kunne være mand skulle se nærmere på den :)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#8 Patriarch 14 år siden

Liiiiiiiiiiiiiiiidt for meget spoileri i anmeldelsen synes jeg... Øv...
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#9 Geekalot 14 år siden

er en der skal ses så :)
Gravatar

#10 aero 14 år siden

Uden at have set filmen, synes jeg anmeldelsen afslører lige lidt for meget, - fx sætningen om, at der i filmens sidste halve time bliver skiftet hovedperson. Det var måske noget jeg gerne selv ville have haft lov til at blive overrasket over... Men som sagt da jeg (endnu) ikke har set filmen, ved jeg ikke, hvor meget anmeldelsen rent faktisk spoiler, men synes dog, der bliver givet en del hints om filmens slutning og plot. En skam, for synes ellers normalt at Nihilistens anmeldelser er top notch :)
Its structural perfection is matched only by its hostility

Skriv ny kommentar: