Det er Darwins lov om at være stærkest eller kunne tilpasse sig, der gælder i dette stykke fængslende filmkunst. Umiddelbart er det blot en stringent velfortalt fængselshistorie, men inde bag tremmerne gemmer, der sig et væld af veje for fortolkning og fordybelse. Der er spørgsmål om hierarki, integration, miljø og arv, og det er alt sammen serveret i lækkert kornede billeder, der afliver alle fordomme om badeferie i danske fængsler, men derimod cementerer tesen om den evige forbryderfabrik. Makkerparret Lindholm og Noer har med “R” ganske givet skabt et kanoniseret nedslag i den danske filmhistorie.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 darkwizat 14 år siden

jeg tror nu bare jeg ser den på blu-ray engang så trailen da jeg var inde og se Kick-ass og min første tanke var klamt dansk prison break rip-off men kan være jeg tager fejl.
Gravatar

#22 bjarke 14 år siden

...hmm, 6 stjerner? Det ved jeg nu ikke. Bestemt en både barsk og velfortalt film - ikke mindst med en eminent rollebesætning. Men efter lyset bliver tændt, står oplevelsen en smule tom. Men bestemt forfriskende med en film som denne på den danske filmscene... og heldigvis både medrivende fra start til slut.
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#23 Bardoboy 14 år siden

Lige kommet hjem fra bio, og sikke en film.. Den er så igennem voldsom og det går lige ind i huden. utrolig god film. Læge siden jeg har været i biografen for at se en dansk film, da det vi får produceret herhjemme ofte er utrolig tamt. Jeg kan kun give filmen 5 ud af 6 stjerner!


og som andre har påpeget, så er det utrolig dårligt af filmz, at afsløre SÅ meget af filmen. Det er utrolig skuffende fra filmz side, og gør jeg fremover ikke vil kunne ture at læse en anmeldelse før jeg har set filmen. Nogle burde seriøst få sat spoilerbokse i den!
Gravatar

#24 BN 13 år siden

Er der nogen der ved hvor man kan læse en mere fuldstændig rolleliste end den, der er angivet her på filmz og de fleste andre steder?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: