“Red” står for Retired. Extremely Dangerous. Og det er lige præcis, hvad Bruce Willis og resten af det pensionerede Wild Bunch er i denne vellykkede action-komedie, der trækker sporene tilbage til de glade 80’ere. Selvom de har nået den pensionistmodne alder, så har ingen af dem formået at lægge hverken skyderne eller de kække one-liners på hylden. Og mange tak for det. “Red” er nemlig ofte hamrende morsom, og især en manisk John Malkovich gør sit til at opveje for filmens klodsede handling og ligegyldige kærlighedshistorie. Og fik jeg så i øvrigt nævnt, at Helen Mirren går amok med en Gatling Gun?

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Kruse 13 år siden

#10: Hvor henne skriver anmelderen at grunden til han vurderer kærlighedshistorien til at være klodset, er på grund af Sara Ross' unge alder? Han nævner det altså kun som en sidebemærkning.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#12 Martin Schou 13 år siden

Kruse (11) skrev:
#10: Hvor henne skriver anmelderen at grunden til han vurderer kærlighedshistorien til at være klodset, er på grund af Sara Ross' unge alder? Han nævner det altså kun som en sidebemærkning.


Ja, men hvis man nu er klar over, at hun er i slutningen af fyrrende, stadig single, bliver sendt på dates med arbejdsløse mænd som ikke alene tror, de skal med indenfor, bare fordi de betalte maden, men stadig bor med deres mødre ... så tror sgu da fanden, hun bliver i det mindste bare en lille smule skudt i Frank Moses.

Og nej, det er ikke kærlighed ved første blik - han er trods alt brudt ind i hendes lejlighed, hvorefter han kidnapper hende og binder hende til en seng på et motelværelse.

Hvorefter han så lige skal redde hende fra at blive kidnappet af andre folk. Og så kører det derudaf, nærmest som taget ud af en af hendes pulp-noveller.

Ud over at han fortæller hende, at han kan lide hende (lige før han kidnapper hende), så skal vi vist halvvejs ind i filmen, før hun får nogen bekræftelse på det, og det med en mordtrussel lige i hælene.

Jeg tror endda, vi skal helt hen til rulleteksterne, før vi får det første kys. At kalde det en kærlighedshistorie er i sig selv en overdrivelse. Vi når knapt forbi den indledende flirt.
Gravatar

#13 Eraserhead 13 år siden

Meget sjov film. Malkovich er cool.
Gravatar

#14 evermind 13 år siden

Jeg oplevede ikke Sarah Ross som ung, da jeg så filmen, og fandt stadig kærlighedshistorien lidt påklistret - jeg påtalte det faktisk over for kæresten, da vi efter forestillingen snakkede om filmen, og det skal lige nævnes, at jeg først efterfølgende har læst anmeldelsen. Alderen spiller ikke ind i min opfattelse, og jeg synes som sådan heller ikke, det virker utroværdigt, at Sarah i sin situation falder for Frank.

Rent plotmæssigt bliver hun bare ikke brugt til noget - langt det meste af tiden følger hun bare med og er da sød og sjov, mens tingene foregår, men rent praktisk har hun altså ikke meget at foretage sig. Historien om de pensionerede agenter, der skal ryddes af vejen og slår stærkt tilbage mod dem, der vil dem til livs, kunne sagtens for så vidt helt undvære kærlighedsdelen; derfor finder jeg og - tolker jeg også - anmelderen kærlighedshistorien påklistret. Som noget, der er tilføjet for at udvide med et kvindeligt publikum også.

Men når dét er sagt, generer den del af historien mig ikke, og jeg nød Red hele vejen igennem. Er meget enig med anmelderen i, at man nemt tilgiver ovennævnte, når de pensionerede agenter trykker den af, og som det fremgår nedenfor, var jeg måske endda en smule mere tilgivende.

Jeg bemærkede i øvrigt, at actionvirkemidlerne et par steder i filmens første halvdel var spektakulært overdrevne, nærmest à la Wanted, hvilket filmen, trods stadig vild action, synes at dæmme op for i den anden halvdel - jeg havde måske forventet, at man ville se mere til denne visuelle legesyge i klimakset, men næ ... I øvrigt en tendens jeg synes at have oplevet flere gange, altså at film blæser en masse spændende virkemidler og visuel opfindsomhed af i starten, men derefter lader dette glide i baggrunden, eller er det bare mig? (Er der overhovedet nogen, der er med på, hvad jeg ævler om??)

Anyway, pløkkefed underholdning, og især John Malkovich er herlig! 4,5-5/6
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#15 Ericmase 13 år siden

Eraserhead (13) skrev:
Malkovich er cool.


evermind (14) skrev:
især John Malkovich er herlig!


Han burde nomineres for et eller andet! :D
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#16 evermind 13 år siden

Ericmase (15) skrev:
evermind (14) skrev:
især John Malkovich er herlig!


Han burde nomineres for et eller andet! :D


Yeah, simply for just ... Being John Malkovich! :P
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#17 filmkorn.dk 13 år siden

Føj for en stinker!

Hollywood på automatpilot. Absolut intet nyt at komme efter.

Indbegrebet af det allermest uopfindsomme Hollywood, hvor alting genbruges i det uendelige.

Plottet er klodset og forudsigeligt. Humoren pinlig og forudsigelig.

1 stjerne.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#18 MadMartigan 13 år siden

#17 Enig

Det er bare alt for plat det hele, jeg troede ikke Willis vil synke til sådan en slags film..
I'm your huckleberry...
Gravatar

#19 TheEnd 13 år siden

tournesoller (17) skrev:
Føj for en stinker!

Hollywood på automatpilot. Absolut intet nyt at komme efter.

Indbegrebet af det allermest uopfindsomme Hollywood, hvor alting genbruges i det uendelige.

Plottet er klodset og forudsigeligt. Humoren pinlig og forudsigelig.

1 stjerne.


AMEN to that! Kæft en omgang gylle!
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#20 evermind 13 år siden

Whuuuut, jaj igge forsto!? :O
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"

Skriv ny kommentar: