Filmen i sig selv er en fantastisk videreudvikling af filmen. Den er ikke dårligere eller bedre end bio-udgaven, men viser bestemt nogle flere sider af den fantastiske verden. Samtidig er billedsiden ufattelig flot, og New Line og Peter Jackson har sammen produceret fantastisk ekstra materiale.

Så her sidder jeg så og skal give en endelig karakter, hvilket jeg har enormt svært ved, for uheldigvis skæmmer problemet med lyden hele pakken. Ser man kun på selve filmen, billedsiden og ekstra materialet, og ser man bort fra lyden, fortjener udgivelsen topkarakter… men hvad nytter det at have en fed film, hvis det eneste der kommer ud af ens højtalere er snap, crackle og pop. Derfor kan det ikke blive til mere end 4/6 for hele udgivelsen.

Der er ikke tvivl om at det er sådanne ting, der gør at folk køber region 1 udgaver af film. Hvis ikke vi ser en forbedring på dette område, så er vi danskere ekstremt dårligt stillet HVIS Infosoc direktivet bliver vedtaget i december.

Jeg vil derfor ikke tøve med at anbefale region 1 udgaven af denne udgivelse, der er perfekt i alle henseender. Havde vi haft lyden fra region 1 udgaven på region 2 versionen som er anmeldt her, havde jeg ikke tøvet med at give den topkarakter i alt. Desværre er faktum at Region 2 versionen langt fra er den optimale måde at se dette fantastiske mesterværk på!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Slettet Bruger [423025677] 21 år siden

#10:
Ups, sorry...læste forkert...
Gravatar

#12 Hasselguff 21 år siden

Region 2 udgaven er afgjort plaget af lydproblemer. Jeg har testet skivens stereo og dts spor og ved begge forekom der adskillige pitch shifts.

Der er ingen tvivl om at LOTR: EE dvd'en er en rigtig god dvd men det kan absolut ikke passe, at SF Film ikke kan finde ud af at master filmen ordentligt. Alle danske dvd film er i princippet en region 1 konvertering, og her er der normalt ingen problemer.

Ligesom Azatoth anbefaler jeg ligeledes region 1 udgaven, mens den endnu kan skaffes herhjemme. Lydentutiaster vil med sikkerhed blive irriteret af de problematiske lydspor.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#13 hmn 21 år siden

Et af de steder hvor problemet er virkelig tydeligt er i scenen i the prancing pony, der hvor hobitterne vogner, og strider begynder at fortælle

Læg mærke til at hver gang han siger noget med et "s", så virker det som om der er noget galt, det er lige som om lyden overstyrer

Jeg har ikke selv set r1 versionen, og jeg syntes ikke at det er vildt slemt i r2 versionen, men der var nogle få scener hvor man virkelig ikke kunne undgå at lægge mærke til problemet
Gravatar

#14 azathoth 21 år siden

#12: Jeg tror såmænd ikke at det er SF's fejl, for hvad jeg har hørt så har både UK Region 2 versionen og Region 4 versionen nøjagtig de samme fejl!

Så det er nok et "trin" højere oppe på rangstigen at der er gået noget galt, for det lader til at være samtlige PAL versioner der er FUBAR!
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#15 filmz-Jepper 21 år siden

Endnu en grund til ikke at røre region 2 udgivelser med en ildtang. Hvad fanden sker der?? også brokker de sig over at vi ikke gider købe deres lorte udgivelser... no wonder! (ja, en bitter bitter mand).

Men ok, de skal da have credit for ikke at have oversat titlen på coveret.
Gravatar

#16 filmz-Jean- 21 år siden

Hrm, det ville nu nok lige have været på sin plads at nævne at opløsningen på R1 udgaven er 20% lavere end R2 udgaven, før i begynder at anbefale R1 udgaven til alle. Ingen kan være i tvivl om at NTSC slet ikke kan hamle op med PAL billedkvaliteten.

#17 21 år siden

Måske skulle man så lige overveje om man helst vil have et billede som har marginalt flere detaljer, eller et lydspor som er direkte fejlagtigt. Billedet på region et udgivelsen af Eventyret Om Ringen er i superklasse ligesom på region to og forskellen er derfor ikke til at se - ikke på mit widscrren i hvertfald...

For alle dem der hævder at paludgaven er bedre, prøv lige at se secenen i skoven lige inden hobitterne hopper ud på båden. Da Frodo forsøger at flygte fra ånden på hesten, er der tydelige fejl i dvdkodningen der ses som sort/grå pletter ved hans hurtige bevægelser!!!
Gravatar

#18 Toranaga 21 år siden

Der er enten noget galt med din kopi eller dit anlæg, for jeg oplevede intet galt med lyden i hverken DD eller DTS.
Gravatar

#19 Toranaga 21 år siden

Hasselguf: R2 er da ikke bare en konvetering af R1 versionen. NTSC har lavere opløsning og flere billeder/sekund. Man laver en ny master til PAL udgivelserne.
Gravatar

#20 trekster 21 år siden

#18
Det kunne være der var noget galt med enten dit anlæg, eller dine øre, hvis du ikke kan høre fejlene. :)
"Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man"

Skriv ny kommentar: