Efter et stykke tid bliver toilethumoren dog mere trættende end fornøjelig, og mere originalitet i dialogen efterspørges. Endvidere følger plottet den fortærskede eventyrformel til punkt og prikke: Den arketypiske helt rejser af sted for at redde verden. Modet mangler, men ved hjælp af sine venner overvinder helten strabadserne. Det er set før, hvor det har fungeret langt bedre, såsom i animationsfilmen “Sådan træner du din drage”, som var lettere at leve sig ind i, fordi 3D’en fungerede bedre end i “Ronal barbaren”, men også fordi “Sådan træner du din drage” tog sig selv mere alvorligt og leverede en bedre blanding af humor og alvor.

Som filmoplevelse svarer “Ronal barbaren” til at være til et stand-up-arrangement, hvor amatørkomikerne konstant tyr til platte pik og patter-jokes. Karaktererne mister deres charme, fordi de bliver ved med at køre i selvsving. Ja, det er tydeligvis meningen, at de skal være stereotype, men der savnes altså stadig lidt opfindsomhed i manuskriptet.

Se også: Filmz TV: Gys, grin og eksklusive interviews!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 BN 12 år siden

fra anmeldelsen:

et stand-up-arrangement, hvor amatørkomikerne konstant tyr til platte pik og patter-jokes.


... hvilket desværre langt henad vejen er dansk humor i en nøddeskal. Når danske komikere bliver ved med krampagtigt at fastholde denne type humor, er det åbenbart i et forsøg på at nå endnu et nyt lavpunkt.

Næh, så foretrækker jeg Monty Pythons 1.000 gange mere raffinerede humor, hvor selv frække jokes var elegante og ... ja, rent faktisk morsomme, i modsætning til hovedbestanddelen af de mange selvfede, amatøragtige og ekstremt overvurderede danske stand-up-komikere, som ligger under for den fatale misforståelse, at begrebet "grænseoverskridende" per definition handler om at være så plat-sjofel som overhovedet muligt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#2 elwood 12 år siden

A-film er virkelig gået ned af bakken med deres film.

Selv om det ikke direkte er A-film, så er det så vidt jeg ved nogen af de samme folk fra A-film der har lavet den her.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 Riqon 12 år siden

Endnu en vulgær dansk animationsfilm, jeg ikke behøver at se...
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#4 Yggdrasil 12 år siden

#1 enig.
Eller måske vi bare er ved at blive gamle? Mange "unge" snakker jo på den facon "fucking this og fucking that", og lavkomik med pubertær humor er måske noget for dem. Selvom man godt kunne ønske de ville se noget kvalitet.
Gravatar

#5 IK 12 år siden

Yggdrasil (4) skrev:
Selvom man godt kunne ønske de ville se noget kvalitet.


Hvad der er kvalitet for dig, er jo ikke nødvendigvis kvalitet for andre unge. Eller er der en universel sandhed for hvad kvalitet er?
Gravatar

#6 Batsy 12 år siden

Jeg er 16 år og har prutte og pikke humor af og til, men gider ikke se den her film hvertfald ikke alene


Terkil i Knibe var underholdene den havde da et godt plot og sjove karekter og sjove sange, Rejsen til Saturn var bare langtrukken og mest af alt kun pik og patter humor, den her ser sådan set kun ud som rejsen til saturn og Jensen og Jensen bare med sværd
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".



Gravatar

#7 Yggdrasil 12 år siden

IK (5) skrev:
Hvad der er kvalitet for dig, er jo ikke nødvendigvis kvalitet for andre unge. Eller er der en universel sandhed for hvad kvalitet er?


Rigtigt, jeg var subjektiv. Måske man kunne sige noget, der giver én en følelse eller indsigt, som man vil kunne huske som noget givende, selv 10 år efter. Mon Ronal Barbaren kan det?

Gravatar

#8 BN 12 år siden

Yggdrasil (4) skrev:
Mange "unge" snakker jo på den facon "fucking this og fucking that", og lavkomik med pubertær humor er måske noget for dem.


Ja, det var det også for mange unge, da jeg selv var teenager. Og der er da også nogle, der aldrig vokser fra den type humor, men beholder den gennem hele livet.

Yggdrasil (4) skrev:
Selvom man godt kunne ønske de ville se noget kvalitet.


For nogles vedkommende kommer det med alderen. Der kommer et tidspunkt hvor de gerne vil have noget mere intelligent og raffineret humor med mere vid og bid i.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#9 IK 12 år siden

Yggdrasil (7) skrev:
Måske man kunne sige noget, der giver én en følelse eller indsigt, som man vil kunne huske som noget givende, selv 10 år efter.


Tror du inderligt, at flertallet der gå ind for at se filmen, forventer at blive klogere på livet? De vil sgu bare blive underholdt og have det sjovt, og om filmen kan levere det, ved jeg så ikke. Men er ikke i tvivl om at den bliver et megahit i DK, men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at det er kvalitet.
Gravatar

#10 HonoDelLoce 12 år siden

BN (1) skrev:
hvilket desværre langt henad vejen er dansk humor i en nøddeskal. Når danske komikere bliver ved med krampagtigt at fastholde denne type humor, er det åbenbart i et forsøg på at nå endnu et nyt lavpunkt.


Det kan jeg slet ikke forholde mig til, det der. Enten ser du langt fra nok dansk comedy, ellers ser du al den forkerte slags.

Javidst, der er en gruppe af komikere, der tyr for meget til den slags humor - især Uffe Holm er ekstremt irriterende at høre på med al hans kønsorganshumor, men der findes et hav af komikere, som aldrig eller tæt ved aldrig tyr til den slags. Anden, Gintberg, Eskelund, Hartmann, Bang, Dorsted, Wivel, Wulff, Spang, Mørk og Rimmer, bare for lige at nævne nogle af de største.. Udover dem er der jo hundredevis af andre komikere, hvis shows emmer af politisk satire osv..

Om man så synes, at de omtalte komikere er sjove eller ej kan så have nok så mange andre grunde. Men at skære dansk comedy over en kam på den måde, når det i virkeligheden er et stærkt mindretal der tyr til "pik og patter-humor" og deslige, det kan s'gu ikke berettiges..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!

Skriv ny kommentar: