Det hedder sig, at god kunst stiller de rigtige spørgsmål, men giver ingen svar. Sjældent har vi og Larry måtte konstatere rigtigheden af dette udsagn, så meget som tilfældet er med “A Serious Man”. Hverken videnskaben eller religionen kan give de store svar, men Coen-brødrene og Clive kan: Erkend mystieret samtidig med, at du overgiver dig til “A Serious Man”, der ikke bare er en seriøs film, men en seriøst god film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 tranberg 14 år siden

6/6
Jeg er måløs. For det første skal det siges, at jeg er inkarneret Coen-elsker. Og jeg er vild med de emner, som denne film tager op til diskussion.
Jeg synes dette er Coens stærkeste film. Jeg synes samtidig det er den modigste film; baseret på filmens akavede langtrukkenhed (ment på den mest positive måde man kan med de ord).
Jeg sad og følte mig ligeså smertelig, pinlig berørt som Larry og jeg mener ligeså det er denne film, hvor Coen formår at skabe den mest unikke stemning.

Når jeg siger det er den modigste, mener jeg, at både Burn After Reading, NCFOM og OBWAT er meget mere poppet og Hollywood-ish end denne film, der er helt deres egen, helt unik. Hvor deres tidligere film har taget chancer, blegner deres risicier i forhold til denne film - denne film er den sære, men uhyr intelligente enspænder i klassen.

Jeg synes @chronadens teser omkring filmens temaer er rigtig indsigtsfulde. Jeg deler dine meninger. Jeg tror yderligere dette er en film, der kan analyseres i årevis for kun at finde ud af, at man ikke rigtig kan sætte fingeren på helt præcis hvad Coen gerne vil fortælle med denne sorte perle. Som Larry siger som reaktion til fortællingen om goj'ens tænder (hvilket er et fremragende indslag): "hvorfor giver Hashem os alle spørgsmålene, hvis vi aldrig får nogle svar?" - tilgiv mig for misquote -.
Enten er der en meningen med tingene, og alt falder i hak som tænderne på et tandhjul i en matematisk lignelse - eller også er alt rent tilfældighed. Men dér hvor Coen skiller sig ud fra de film, der har behandlet de samme emner, er at filmen virker ligeså tilfældig og rå som dets emne. Det virker hverken poppet, forceret eller kliché. Det er så evigt originalt. En reserve, man skal lede længe efter i dagens filmverden.

Een af de ting, der gjorde mest indtryk på mig - foruden de ovenstående ting, temaerne, prologen, samt de små fortællinger - var slutningen. Jeg blev overrasket dengang NCFOM gik i sort med Tommy Lee Jones' aldrende ansigt i fokus. Jeg tænkte det var den modigste slutning nogensinde. Denne slutning er uden tvivl den modigste og den, der giver mest stof til eftertanke. Der er SÅ meget meget proppet ind i denne film og så mange lag at forstå denne film på, at hverken 82nd Academy Awards eller kritikere kan lade den passere uset forbi.

Skulle jeg beskrive - på overfladisk vis - denne film med eet ord; deres modigste. Modigste i kinematografien, modigste i fortælleformen, modigste i dens uhyre originalitet og ikke mindst den modigste i dens temaer. For de temaer filmen tager til efterretning, er også de mest voksne og modigste af alle deres film.
Jeg er så glad for, at have Filmz til at kanalisere mine følelser ud gennem omkring denne film - for jeg er ret sikker på, at denne film er og vil blive een af de vigtigste i vores tid, samt for mig personligt. Tit siger man; "wow, denne film ændre mit syn på..." - men aldrig før har og vil en film (uden jeg er i stand til at sætte fingeren på hvad præcis i filmen) inspirere, influere og betyde mere for mig.
Som filmen antyder, er det ikke altid bedst at kende svaret, hvis der overhovedet er eet. Nogen gange er det bedst at se tingene fra et perspektiv; uden at stille spørgsmål ved det man kigger på eller forsøge at få det til at passe ind i en formel og give det mening. Nogen gange må man bare læne sig til bare og nyde synet af parkeringspladsen.

Erkende livet, som det mysterie det er og altid vil være.
Erkende mysteriet.
6/6
The end is closest to the beginning
Gravatar

#12 tranberg 14 år siden

@TILFØJELSE
Stor ros til Morten Vejlgaard Just, Nihilisten, for denne anmeldelse. Med chance for at lyde yuppi-arrogant, så er dette en film, der skilder anmeldere fra anmeldere med forstand på filmmediet. Hvor Coens tidligere film indeholdte en smule tomme Hollywood-kalorier og derfor også fik flere med på moden, er denne film blottet for alt billigt og skilder derved også vandene mere. Du har cineast-nosser nok til at erkende filmen for det geniale og tekniske, samt indholdsmæssige powerhouse den virkeligt er
The end is closest to the beginning
Gravatar

#13 Morten Vejlgaard Just 14 år siden

#12

Vil da lige lette på hatten for den flotte ros, sætter jeg stor pris på.

De bedste hilsner.

Morten.
Gravatar

#14 RasmusFL 14 år siden

Coen taber STORT til Charlie Kaufman i beskrivelsen af en mands søgen efter livets mening, ifølge mig.

#11: Med de rette omskrivninger kunne dette sagtens være min reaktion på 'Synecdoche, New York'. Har du set den? Her bydes der i stor stil på kreativitet, orginalitet og (ikke mindst) et mod som sjældent set.

'A Serious Man' var en skuffelse for mig.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#15 jessup 14 år siden

Jeg har meget svært ved at bedømme filmen. Det er ikke svært tilgængelig på nogen måde, men jeg har stadig fonemmelsen af at den vil begejstre mere ved gensyn.
This is just until June
Gravatar

#16 sluppermand 14 år siden

#11 Wow, det er ikke små ord du kommer med der. Mine forventninger er fandme høje nu. Jeg har altid været i i syv sind, når det kom til at vælge en Coen-favorit. Det er altid et coin toss mellem Fargo, Barton Fink, No Country og Lebowski. Det er vel egentlig også, derfor jeg elsker deres film; de vinder point for hvert gensyn.
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#17 tranberg 14 år siden

sluppermand (16) skrev:
#11 Wow, det er ikke små ord du kommer med der. Mine forventninger er fandme høje nu. Jeg har altid været i i syv sind, når det kom til at vælge en Coen-favorit. Det er altid et coin toss mellem Fargo, Barton Fink, No Country og Lebowski. Det er vel egentlig også, derfor jeg elsker deres film; de vinder point for hvert gensyn.


I know - og jeg plejer at være rimelig påpasselig med at skamrose en film, så det siger virkelig noget om dette pragtværk.
Jeg har det på samme måde med Coens' = de har så meget, at man altid kan se den fra et nyt perspektiv. Men du skal forberede dig på, at denne film er deres mest voksne og seriøse af alle, hvilket jeg personligt synes er fremragende!
The end is closest to the beginning
Gravatar

#18 chronaden 14 år siden

#11

Hvilken en af mine prolog-fortolkelser er du enig i? :)
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#19 tranberg 14 år siden

#18 @chronaden
chronaden (18) skrev:
Hvilken en af mine prolog-fortolkelser er du enig i? :)


Nummer tre:
3) Prologen skaber selve idéen til resten af filmen, mens manden ser på det som at nu er deres liv ødelagt fordi konen lige har dræbt en mand. Så ser konen på det sådan at hun lige har reddet familien fra en ond ånd. - Som publikum får man aldrig vist hvad der er rigtigt, og det er op til én selv at vælge hvad man tror på.

Det er uden tvivl, for mig, dét, der er pointen med både prologen og resten af filmen. Hvilket også stemmer klingende overens med påstanden: "accept the mystery!".
The end is closest to the beginning
Gravatar

#20 Antlion 14 år siden

Jeg overvejer lidt at stemple denne film som værende Coen brødrenes bedste?

Skriv ny kommentar: