Det hedder sig, at god kunst stiller de rigtige spørgsmål, men giver ingen svar. Sjældent har vi og Larry måtte konstatere rigtigheden af dette udsagn, så meget som tilfældet er med “A Serious Man”. Hverken videnskaben eller religionen kan give de store svar, men Coen-brødrene og Clive kan: Erkend mystieret samtidig med, at du overgiver dig til “A Serious Man”, der ikke bare er en seriøs film, men en seriøst god film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Yoda 14 år siden

Endelig en film, jeg glæder mig til at se i biografen.
Og endnu en suveræn anmeldelse fra Nihilisten :-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#2 Andreas Ebbesen Jensen 14 år siden

Det lyder til, at det er endnu et pletskud fra Coen-brødrerne. Glæder mig til at se den
'I don't want to achieve immortality through my work. I want to achieve it through not dying' - Woody Allen
Gravatar

#3 Petrescu 14 år siden

Det bliver nok oktobers biografoplevelse for mit vedkommende.
Gravatar

#4 Wangsgaard 14 år siden

Glæder mig og super anmeldelse, man kan vel aldrig gå helt galt i byen, når det er en cohen film ;)
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#5 Morten Vejlgaard Just 14 år siden

Tak for de pæne ord. Ser ud til at blive en film, der deler vandene, hvis man da skal tro de danske kritikere - middelmådig eller genial synes indtrykket at være.
Gravatar

#6 chronaden 14 år siden

Kommer lige fra bio, 8/10 herfra. Herlig film!

Men ang. anmeldelsen, finder det lidt <insert word> at du ligger så meget mening i karakteren "Clive" (PS. Det var nu Clive's far der sagde: "Erkend/accepter mysteriet", ikke Clive selv)

Dette er en film som vil kunne tolkes på mange måder, og vil blive fortolket langt ude i fremtiden, især meningen med prologen som Nihilisten også siger, særpræget ja, men den rummer en mening, eller flere meninger, er op til den enkelte fortolkning. :)

Slutningen er næsten ligeså genial som starten, længe siden man har siddet med: "okay, den her skal jeg selv fortolke" og som starten, er der ikke kun én løsning.

Coen brødrene må have lavet et bevist valg og gået med, ukendte til ½ kendte skuespillere, og det virker. Michael Stuhlbarg er genial ja, men det er Fred Melamed og enddag Richard Kind også.

Uenig i at det vil blive den mest langtidsholdbare film som Coen brødrene har/kommer til at lave. Den er genial ja, replay værdien er stor, men spørger man mig, har de lavet film der er mere langtidsholdbar end denne.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#7 Morten Vejlgaard Just 14 år siden

#6

Nu bliver jeg da lidt i tvivl om det er Mr Park og ikke Clive, du har sikkert ret. Det er sådan set heller ikke vigtigt, selvom jeg naturligvis ikke skal skrive ukorrekte ting. Jeg lægger ikke stor mening i selve karakteren Mr Park (eller Clive), men finder det ret tydeligt, at citatet rækker ud af filmen på samme vis som Jefferson Airplane sangen Somebody to love rækker ud med 'When the truth is found to be lies'. Som Larry siger, så er hans eksempler fabler, der skal tydeliggøre tingene, ligesom denne film på mange måder er det.

Hvordan læser du prologen? Så den mest som en sjov måde at italesætte det jødiske tema på.

De bedste hilsner.

Morten.
Gravatar

#8 chronaden 14 år siden

Well, har faktisk 4 fortolkninger, tro det eller ej :P

1) Det er bare endnu en religiøs anekdote uden mening eller løsning, ligesom historien om tænderne senere hen. Igen for at illustrere at der ikke er noget svar, kun flere spørgsmål.

2) Larry er simpelthen cursed, pga hans forfædre lukkede en sjælløs død indenfor deres dørtrin (en Dybbuk), og det har konsekvenser i den verden.

3) Prologen skaber selve idéen til resten af filmen, mens manden ser på det som at nu er deres liv ødelagt fordi konen lige har dræbt en mand. Så ser konen på det sådan at hun lige har reddet familien fra en ond ånd. - Som publikum får man aldrig vist hvad der er rigtigt, og det er op til én selv at vælge hvad man tror på.

Og resten af filmen er faktisk baseret på de 2 måder at se tingene på, altså holdninger til ting. Skal vi tro på der er en større mening med galskaben, eller er det hele bare vilkårlige sammentræf. - Igen ligesom historien med med tænderne, og dén tror ham rabbineren ikke engang på :P

4) Dybukken tager sin hævn genfødt i karakteren "Sy" som ødelægger Larry's ægteskab, ødelægger hans chancer for at blive forfremmet (hvis man vælger at tro det var ham der skrev de breve) - Lidt bekræftet i den scene hvor Larry har forestillinger om at Sy banker hans hovede ind i tavlen.
http://www.lebowski.dk/film.html
Gravatar

#9 sluppermand 14 år siden

For fanden da. Jeg har absolut ingen penge til at tage i biografen for, men denne film kommer før husleje, mad og internet. Jeg SKAL se den. Og det skal være NU!
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#10 Morten Vejlgaard Just 14 år siden

En lille sjov blog fra Per Juhl, jeg lige ville dele med folket på filmz: http://blogs.dr.dk/blogs/filmland/archive/2009/10/...

Skriv ny kommentar: