“Shogun” er en af tv-historiens helt store miniserier – ikke blot på grund af dens vedvarende, enorme popularitet, men også fordi den fortæller et gribende eventyr, der sagtens kan bære at blive trukket ud over ni timer, særligt da her er skønt skuespil og overdådige billeder i overflod. Og serien har fået den BD-udgivelse, den fortjener: Billedkvaliteten er fantastisk (jeg kan ikke forestille mig, at “Shogun” nogensinde kommer til at se bedre ud), lydsporene er udmærkede, og det medfølgende ekstramateriale er særdeles interessant. Uanset om du er en inkarneret fan eller en uindviet tilskuer (som jeg var op til denne anmeldelse), så bør du sige sayonara til din næste weekend og prompte smide denne Blu-ray i indkøbskurven.

Det er i øvrigt værd at bemærke, at “Shogun” oprindeligt blev delt op i fem separate udsendelser, da den blev vist på tv – en tre timer lang åbningsepisode, tre kortere “mellemafsnit”, som hver især varede en times tid, samt en tre timer lang slutepisode. Her på Blu-ray har man dog sammensat de tre mellemafsnit til én lang udsendelse (således at serien altså præsenteres i tre dele). Jeg havde aldrig tidligere set “Shogun”, men jeg spottede ingen underlige overgange eller distraherende klip i mellemafsnittet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 tricopulus 10 år siden

fantastisk serie og god anmeldelse :-)
Ad lucem – mod lyset
"TO BOLDLY GO WHERE NO MAN HAS GONE BEFORE..."
Gravatar

#2 The Insider 10 år siden

Tak! :-)
War. War never changes.
Gravatar

#3 fuskak 10 år siden

Sikken en dejlig overraskelse at den er kommet på Blu-ray, har en gammel version på import dvd, men må straks ud at skaffe mig den i den nye udgave.

Ikke mindre end en fantastisk mini serie, som alle burde afsætte 9 timer af til at se.
If you aint first, you'r last.
Gravatar

#4 Fredag 10 år siden

Så den som barn i Tv husker jeg. Arvede den på DVD, som jeg solgte uden at gide se den. Tænkte den var dårlig, ØV!
Gravatar

#5 Buck Rogers 10 år siden

Jeg har genset et par enkelte afsnit på dvd, men droppede det, da jeg hørte rygte om en BD-udgave.
Jeg så serien, da den kørte i tv, og den lod til at holde ret godt. Det er dog svært at komme uden om, at Chamberlain er en flødebolle af dimensioner, men så er der jo heldigvis så meget andet godt ved serien :)
"Now, what can a man do with his clothes off for twenty minutes?"
Gravatar

#6 filmkorn.dk 10 år siden

Hvorfor er den i 1.33:1, hvis den er skudt på 35mm? Burde den ikke være 1.85:1 eller som minimum 1.77:1?

God anmeldelse!

Er det iøvrigt den "unratede" udgave med afhuggede hoveder og nøgne geishaer?
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#7 The Insider 10 år siden

#6, først og fremmest tak for komplimenten! :-)

Derudover: 35mm har ikke nogen native-opløsning, så du kan sagtens skyde på 1.33-celluloidfilmstrimler :-) Nogle 1.33:1-serier (såsom "Star Trek: The Next Generation") blev skudt i widescreen, men man havde altid 4:3-rammen i tankerne, mens man skød materialet, da man vidste, at serien ville blive vist i 4:3 på tv. Så ofte var der derfor filmfolk/booms/lamper/etc. i siderne af billedet, da man vidste, at billedsiden ville blive beskåret, og selv hvis "Shogun" var blevet skudt i widescreen, havde man helt klart framet med 4:3 i tankerne.

Mht. censur, så ser man det afkappede hoved, yes, men ikke nogen nøgenhed. Det skyldes dog, at nøgenscenerne aldrig blev vist i tv-udgaven, men kun i den beskårede biografversion af miniserien. Så der er altså tale om den originale, tv-udgave, som alle filmmagerne selv blåstemplede.
War. War never changes.
Gravatar

#8 Gasivodo 10 år siden

TAK.
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#9 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Jeg erindrer denne danske titel til spillefilmen.

http://www.plakatforretningen.dk/pi/Det_Blodige_Sv...

Den bragte visse associationer til mænd, der ikke kan holde sig fra kvinder på "den tid af måneden".

Spillefilmen var so-so, men tv-serien var mega fed.

Sjovt, jeg husker det som om, at både Shogun og Chamberlains anden superbe tv-serie Thorn Birds http://www.imdb.com/title/tt0085101/ var mega lange. Og så er de faktisk reelt kun 5 henholdsvis 4 afsnit. En uge var åbenbart lang ventetid, da man var barn.
Doctor Last Warning
Gravatar

#10 David Munch 10 år siden

Jeg kan se IMDB har to entries for den her. Er det ene den fulde serie og den anden en forkortet og omklippet biografudgave?

Ser også nu at der er en 2014 udgave i støbeskeen..

Skriv ny kommentar: