Dramatiske situationer som denne er med til at skabe spændingen, men er også set før. Det er der et par ting i denne film som er, men nyskabelsen – og karakteristisk for Shyamalans film – er at det her ses indefra hos én familie. Det paranormale og overjordiske bliver derved bragt ned i menneskehøjde – og uden at tabe pusten. Spændingen er i højtryk hele filmen igennem.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Erroneus 21 år siden

omg omg omg scaaaaaary, det sq svært ikke at skrige som en tøs i den her film...brrrr
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#2 chandler75 21 år siden

Jeg skriger endnu (ihvertfald inde i mig selv). Alene scenen hvor et kamera til en børnefødselsdag er kommet til at filme "noget"... Jeg røg 8 meter tilbage i sædet.

"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#3 filmz-Mad4Real 21 år siden

Jeg så den.. uden at vide alt for meget om den. Jeg blev skuffet .. ja ordet skuffet er nok ikke helt nok.
Hvor er den uhyggelig henne? Det største chok for mig var i starten da hunden gik amok .. ellers sad jeg virkelig og kedede mig.. troede den ville skræmme mig ihjel.. men nope!
Men det var jo bare min mening :-)
Gravatar

#4 DarkLight 21 år siden

Igen...nogen der har nogle teorier om denne film ? Kunne godt tænke mig at vide hvad i mener er temaet, hvad den vil fortælle osv...

Det er en skam at diskussionen at film er gemt sådan væk så ikke alle kommer herind..
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#5 chandler75 21 år siden

DarkLight, nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med at diskussionen af filmen er gemt væk, men der har da bl.a. været noget debat på Michael Andersens anmeldelse af Signs - som selvfølgelig også skal læses, og som ikke er ligeså positivt indstillet overfor filmen som mig.
Michael mener f.eks at filmen taler ned til sit publikum, og deri er jeg uenig. Jeg vil indrømme at filmen et langt stykke hen af vejen ikke just er uforudsigelig, men dens dramaturgiske virkemidler er så effektive at man alligevel bliver revet med.
Det er ikke en ligeså god film som den dybt originale Unbreakable eller det lille mesterværk Sixth Sense, men jeg giver den først og fremmest fem kameraer fordi den formåede at hive mig ind i filmen så jeg fik sympati med og næsten blev en del af familien. Og modsat Michael Andersen var jeg ikke ked af at den ikke decideret handlede om korncirklerne - jeg har aldrig rigtig brudt mig om X-Files og mener at en historie først og fremmest skal fortælles i menneskehøjde. Og det bliver Signs, iblandet rigelige mængder spænding og dramatik.
Filmens tema er tro og familie. Ikke nødvendigvis tro på gud, men tro på livet. Graham Hess mister troen på gud og på livet da hans kone dør, og må genfinde denne for at holde sammen på sin familie. Der er måske fremmede magter i himlen, og ingen beskyttende gud, men derfor kan man alligevel godt finde troen på livet i hjertet.
Sådan ser jeg det ihvertfald. Andre?
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#6 DarkLight 21 år siden

-> Chandler75
Jeg mente bare at man skulle ind i anmeldelsen for at finde diskutér og dermed kan man ikke fra forsiden se om der er kommet nye indlæg.

Mit bud (taget fra film newsgroup) :
Brainstorm teorier :
Filmen tema handler om (lidt i stil med Minorety Report) om skæbne. Er tingene planlagt på forhånd eller skaber man dem mens man oplaver dette.
Hvis man går ud fra den teori at alt er planlagt, har filmen således også et mønster.
Drengen : Astma, så han ikke dør af giften.
Pigen : Hun stiller vand overalt, så de kan dræbe alienen til sidst
Graham(Mel) : Han får ting at vide af sin kone som han kan bruge senere.
1) At han selv skal se (Skaber et slags loop)
2) At broderen skal slå igennem(på alien) + info til de to børn som jeg pt. ikke kan huske.
Således kan man sige at alt er forudbestemt og hvis man opfatter de "signs"
man får, overlever man de fremmede.

Brainstorm forvirring :
Hvis alt i filmen har en mening, hvorfor skal hunden så dø ? Hvorfor er den sidste alien tilbage når man får at vide i radioen at alle er taget tilbage
(Medmindre der henvises til såret han har fået på hånden, som Graham gav ham, som senere bevirker at Graham bliver troende igen).
Der siges også at andre mennesker har mødt disse aliens og nogle er blevet taget med, mens andre "vandt" over dem. Skal det mon opfattes på den måde at
alle familier har deres egen "signs". Hvis de kan tolke dem, dør de ikke ?
Desuden er selve temaet med at Graham skal bliver troende igen gået min næse forbi. Kommer de aliens bare fordi han skal tro igen eller hva ?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#7 chandler75 21 år siden

DarkLight, du kan jo logge på og gå ind i Forum. Hvis der er kommet nye indlæg vil overskriften således være fremhævet. Sådan gør jeg.

Det med at tingene er skulle være forudbestemt stemmer jo meget godt overens med den diskussion Graham og hans svoger har da de sidder på sofaen, og svogeren spørger om det er verdens ende, hvortil Hess svarer at der er to typer mennesker: dem som mener at tingene - selv de dårlige af dem - happen for a reason. Altså, at der er mening med galskaben. Og så er der den anden type som mener at tingene sker tilfældigt. Det er jo uden tvivl den første type af mennesker som føler sig mest "trygge" i en kritisk situation som den i filmen.
Hess er ikke længere en sådan type. Han er blevet kynisk og desillusioneret efter sin kones død, og er ikke længere i stand til at være den tryghedskabende faderskikkelse - hverken for sin by eller for sine børn (derfor siger Morgan på et tidspunkt til sin onkel at han ville ønske at han var hans far). For at holde sammen på familien og få den igennem strabadserne må Hess smide denne kynisme af sig og genfinde sin tro på livet.

Dette kan helt klart godt læses som om han genfinder troen på skæbnen - at tingene har en årsag. Og det er, som du er inde på, muligvis Shyamalans tema. Det ville ihvertfald, som du siger, forklare datterens mange vandglas!

Men jeg tror godt at man kan forklare temaet mere jordnært: at det blot drejer sig om at Hess, som sagt, genvinder troen på livet og genfinder rollen som faderfigur - ihvertfald for sin børn. En af de mest rørende scener synes jeg således er den hvor Hess sætter sig ned og fortæller Morgan om den dag han blev født, alt imens de "grønne" er ved at bryde ind. Han gør den enhver far bør gøre: skabe nogle trygge rammer for sine børn - selv i kritiske situationer. Derved kommer filmen også til at handle om familiens sammenhold.

"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#8 Kram 21 år siden

Synes du måske har et par spoilers med, du godt kunne have undgået chandler ;) ..

Nevertheless, er jeg helt enig med din vudering af filmen, jeg synes absolut det er en af årets topfilm, den har det hele, og spænding hele vejen igennem, ligesom dig, var jeg også vildt facineret af den scene med børnefødselsdagen, som jeg synes der satte meget gang i filmen, nui .. ligesom alle de andre små ting, det ben man ser i kornmarken, den på taget, osv ..

Fed film, ville også give den 5 kameraer, den sidste får den ikke, pga. slutningen i stuen, det kunne vi godt have undgået, synes jeg ..
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#9 filmz-Gulzilla 21 år siden

Hey... syns det er en utrolig fed film.. jeg er totalt vild med Shyamalans film.. og denne viser helt nye sider af ham.. Til jeres lile discus her omkrig tema, vil jeg sige : at jeg syns det ændre sig undervejs, i starten er det som i selv siger: er det forud bestemt eller sker det bare.. men til sidst ( altså slutningen) drejer han den, til at handle om ER DET GUD eller hva ?? man kan jo bare se på. hvad drikker de fremmede, jo ikk vand, så derfor er det jo gud der har beskyttet os ved at gøre vand til det vigtigst.
og igen med søns astma, i slutningen er det vel gud der holder hånden over ham og beskytter lige ham. eller er det ?? SÅ her er det lykkes temmelig godt for Shyamalan at "provokere os" se bare her.. vi sidder og skriver om det...

men til sidst vil jeg bare lige komme med en anden kommentar.. i filmen høre vi ganske rigtig om nogle de har taget med sig og en siger også "de kom for at høste os" men lytter man godt efter siger de i radioen at det hele vendte i ISREAL... altså det helligste land.. ! hvor nogle bondesamfund fandt "våbnet"... så tænke tænke.. det er det der gør det til en fed film og hatten af for Shyamalan...

Men ok.. 5 kamera er passende.. men den historie kunne han måske godt ha givet den lige den lille tak mere..
Ellers syns jeg hans egen skurespiller præstationer var ok.. hva syns i.....

Beam me up..! Scotty...
Gravatar

#10 filmz-rock solid 21 år siden

fed film,Gibson leverer en PRAGT præsentation i forhåden til Ford i han's latterlige nye forsøg på at blive i filmbranchen med k-19.

Skriv ny kommentar: