Assayas har skabt et modent, mæglende drama, der med rolig hånd jonglerer med og diskuterer etik, æstetik og moral uden behov for at overdramatisere eller overspille sin fortælling. Fraværet af vekslende tempo gør dog hele affæren lidt for træg, hvilket en herligt livsglad afsluttende sommerscene råder en smule bod på. Ligeså vel som den første time på et museum kan være berigende og lærerig, så kan den anden time være ligeså travende og lidt småkedelig. På afstand erindres museumsbesøget imidlertid som et solidt minde – parallellen til “Sommertid” er ikke fjern.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Bruce 13 år siden

Det er jo en skandale, at så fremragende en film skal stå her, uberørt af menneskehånd. Jeg vil straks springe over denne franske perle, den 3. bedste film jeg har set de sidste 10 år og kopiere fra andet sted :)

Sommertid er også udkommet i en blu-ray Criterion udgave, med en medfølgende folder, hvori filmkritiker Kent Jones forklarer om instruktøren Olivier Assayas karriere og baggrund. Assayas' moder (kan også læses "moar" eller "mor"), døde i 2007 og efter at have set Summer Hours, forstår man inspirationen, at en sådan film formentlig ikke kunne være blevet så vellykket, uden personligt at have oplevet et sådan tab.

Har instruktørens andre film til gode og kan som sådan ikke forholde mig til Kent Jones udsagn om filmteknikker og stil i Assayas tidligere arbejde. Men tydeligvis er han en person, som i den grad forstår sig på mennesker, følelser og relationer og hans evne til filmisk at indfange interaktion mellem mennesker, det være sig via det talte ord eller subtile indikeringer, er noget af det mest raffinerede jeg længe har set.

Filmen beskriver den følelsesmæssige stærke og sårbare stund, hvor det uundgåelige sker, at forbindelsen til fortiden og minder forlader os, med bortgangen af den sidste forælder. En skillevej som griber forstyrrende ind i livets normale gang, tvinger én til valg og hvor reflektioner om fortiden kommer og går. Den fascinerende globalisering giver os mange muligheder, men risikerer også at rive familier op med rode og miste mere identitet på én generation, som det har taget ti at bygge op.

Det er en meget bevægende og dybfølt historie, men vi skånes for melodrama og effektmageri, som forsøger at empatisere os mere end situationen byder, selvom en sådan tilgang mærkeligt nok, netop viser sig at have mest effekt.

Der er ingen naturlige stop i historien. Assayas viser os at livet går videre og hvorledes vi undervejs tackler konflikterne. Der er flere magiske øjeblikke i filmen, skuespillet er under et, ganske enkelt forrygende, men Assayas opbygger mod slutningen et scenarie ved det gamle hus, som ender op med et øjeblik med teenage barnebarnet Sylvie, som ramte mig som en slaghammer lige i solar plexus. Ingen ord, blot et øjebliks stilhed, der med et deja vu's hastighed, fik én til at genopleve hele historien på ny. Magisk.

Perfekt! Jeg kan slet ikke vente til Assayas' fortsættelse!

10/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2 JannikAnd 13 år siden

Flotte ord, Bruce! Glæder mig sindssygt til at opleve den.
Gravatar

#3 filmz-Bruce 13 år siden

Tak! Nogle film kommer så tæt på én, at man nærmest føler den er lavet "til mig". Jeg er lige præcis på et sted i livet, hvor alt i denne her film, temaerne og dialogen giver mening, uanset om det er de unge, forældrene eller de gamle, der er i fokus.

Det er nok en film, jeg kommer til at se ufattelig mange gange og sikkert med et varierende følelsesregister, efterhånden som jeg skifter min karakter ud i fortællingen. Én film med på en øde ø og det bliver nok denne.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#4 JannikAnd 13 år siden

Stærk karakterbibel, kan jeg se. Smart måde at ramme publikum!
Gravatar

#5 filmz-Is 13 år siden

Fik lånt filmen fra biblioteket, og jeg er meget enig i anmeldelsen, dog ville jeg give den en karakter nedad. Filmen starter ganske fint med fin intro til karaktererne og skuespillet er ikke til at sætte en finger på. Efter den første halve time indså jeg hvor tyndt plottet egentlig var, og som anmelderen også nævner, mister filmen sin fokus og emotionelle styrke midtvejs under filmen, hvor en række forhandlinger med museer finder sted. Det bliver der brugt alt for meget tid på, og man mister interessen for handlingen og karaktererne. Det virker som om man er nødt til at have et stort kendskab til alt den kunstner-snak der er i filmen, for at kunne værdsætte og blive fanget af den, og det har jeg slet ikke. Derfor blev det en lidt følelseskold og middelmådig oplevelse for mig.

3/6





Gravatar

#6 filmz-Bruce 13 år siden

Personligt synes jeg "plottet" er et af de "fedeste" jeg har oplevet, i den henseende at have noget vigtigt på hjerte. Assayas lykkes med at beskrive en stor familie via en introsekvens og komme hele vejen rundt om ensemblet med nok personskildring til, at man "kender" hver og én. Man kommer rundt om døden i flere aspekter. Ikke kun det personlige tab for hver enkelt, men situationen man står i som efterladt bagefter, når man måske bliver nødt til at fjerne fundamentet for minderne, alt det man har til fælles, som definerer en familie. Og der spiller familiehjemmet og de fysiske objekter heri en rolle, fordi man hver især tildeler dem værdi, som for nogle rækker langt udover det pengemæssige. Der spiller museet så en vigtig rolle, fordi man får berørt temaerne kunstværker kontra nytteværdi kontra følelsesmæssig værdi.

I mine øjne en hel unik skildring og til syvende og sidst et "meget kompleks plot".
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#7 evermind 13 år siden

Men er der nogen vampyrer og eksplosioner?????
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#8 filmz-ab 13 år siden

Jyllands posten skrev: "en narcissistisk snakkefilm, der er dybt kedsommelig og uvedkommende på alt andet end et lommefilosofisk niveau"

Det minder mig om en bosnisk tv-serie, hvor jeg så to afsnit om to herre der sidder overfor hinanden og snakker. Om alt og ingenting, og "big business" :-) Tror jeg springer over :-)


You wanna know what happens to an eyeball when it gets punctured?
Gravatar

#9 filmz-Bruce 13 år siden

#8 En anmelderinde, som kan kalde den film "uvedkommende", må have junket så meget crack ind i systemet, at hendes clitoris forveksles med Gerard Depardieus næse. Derudover så har jeg heller ikke på fornemmelsen, at du er i målgruppen :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#10 Nicki52 13 år siden

#1
Bruce, er det en film hvor vi skal holde øje med hvad der sker eller er der spænding.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"

Skriv ny kommentar: