Kun få genrefilm formår at appellere så bredt som J.J. Abrams’ “Star Trek”. Historien har sine skavanker, men filmen beretter fortællingen om rumskibet Enterprises første eventyr med en uimodståelig blanding af humor, romantik og storladent drama. Ensemblet er slet og ret eminent, og æstetisk er “Star Trek” omtrent så fuldendt, som en Hollywood-blockbuster kan være. Dvd’ens AV-præsentation er en af årets bedste, men det er en skam, at disken ikke huser mere ekstramateriale. Fans bør opstøve filmen på Blu-ray, som er spækket med ekstramateriale. Alle andre bør erhverve dvd’en – ja, selv jer, der slet ikke kan døje Star Trek.

Se Filmz’ eksklusive video-interview med J.J. Abrams og filmens skuespillere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 Michael Andersen 14 år siden

#29 Det er et perfekt eksempel, du kommer med. Det er en fanfare og så skruer de helt ned for lydstyrken :(

#30 Det kan jeg også godt lide. Filmmusik er som regel mest effektiv, hvis det får lov til at holde nogle pauser og trække vejret en gang imellem i stedet for at være væg-til-væg. I den omtalte "Ben Hur"-scene var der heller ikke lavet musik til scenen, så det har jeg det helt fint med :) Det er kun hvis komponisten har lavet noget fedt musik, som så bliver kasseret til allersidst, at jeg ærgrer mig ;)

Som i Arena-scenen i "Attack of the Clones". [url= første 46 sekunder er med i filmen[/url], men så klipper de lige akkurat musikken fra der hvor John Williams suveræne "Ben Hur"-inspireret march begynder. ARGH! Temaet er dog klippet ind i en scene i "Revenge of the Sith", men jeg ikke synes det giver den store mening at have en "Ben Hur"-agtig melodi med der. John Williams er fremragende til at "lægge" et score, så det giver mening hvor de forskellige temaer osv. skal ligge i filmen, men når en lydklipper bagefter laver en masse copy-paste, så bliver brikkerne i komponistens puslespil lagt helt anderledes og det samlet billede forvrænges.

De fleste mennesker vil naturligvis ikke lægge mærke til det overhovedet, men hvis en klipper voldtog handlingen på samme måde ville han blive sparket på porten lige med det samme ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#42 Highland Park 14 år siden

#41: Man kan se scenen med Williams' musik her:
[url= Wars Episode 2 Arena Scene with Original Isolated Music[/url]

Og så er der jo [url= scene (her med Raimis musik)[/url] fra "Spiderman 2". I den endelige film tager den sig således ud:
[url= 2 - "Horror Hospital" Scene[/url]
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#43 The Insider 14 år siden

Og Giacchino er blevet Grammy-nomineret :-) http://trekweb.com/articles/2009/12/03/New-Star-Tr...
War. War never changes.
Gravatar

#44 Skobbolop 14 år siden

J. J. Abrams har tydeligvis ikke set nok Star Trek. Ellers burde han vide at man skal holde sig fra tidsrejser. :D

Synes godt nok det var en lunken omgang. Det er da fint nok at den har tiltrukket en masse nye til Star Trek universet, men jeg synes desværre ikke der er særlig meget "Star Trek" over filmen. For mig virker det som en hvilket som helst anden middelmådig Sci-Fi flick som hurtig er glemt. Som ½-trekkie så er jeg godt nok skuffet. Alle på Enterprise, på nær Spock og Kirk, var virkelig irriterende og mange af dem blev udelukkende brugt som comic relief - synd.

Jeg har svært ved at se hvor den uimodståelige blanding af humor, romantik og drama ligger gemt.

Humor? Hvor?
Romantik? Menes der det fuldstændig ligegyldige forhold der opstår ud af ingenting mellem Spock og Uhura?
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#45 BN 14 år siden

Michael Andersen (41) skrev:
Temaet er dog klippet ind i en scene i "Revenge of the Sith", men jeg ikke synes det giver den store mening at have en "Ben Hur"-agtig melodi med der.


Medmindre jeg husker forkert, så er det dér hvor Anakin og en flok klon-soldater er på vej mod Jedi-templet. Jeg synes nu, det fungerer fint som en militaristisk march.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#46 Patriarch 14 år siden

Jo. Men det der undrede mig da jeg så den var.. Hvorfor fanden får vi ikke en lækker version af Vader's March - evt. med kor? Det var så oplagt.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#47 BN 14 år siden

#46:

Lidt variation skader vel ikke. Jeg kan enormt godt lide denne anden march, og Vader's March eller Imperial March (eller hvad den helt nøjagtigt hedder) har været brugt andre sted i prequels-trilogien, f.eks. i Episode II da Anakin siger, at han VIL blive en mægtig mand en dag, og da klon-hæren samles foran den nyudnævnte overkansler Palpatine. Den bruges - så vidt jeg husker - også ganske kort sidst i Episode III, dér hvor kejseren står sammen med Vader og kigger ud af rumskibet.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#48 Patriarch 14 år siden

Ja. Men det ville være et oplagt sted at få den for fuld gas. Prequel trilogien hintede til temaet i ny og næ, men vi fik den aldrig som en egentlig march. Den scene var stedet! Han havde fået sin titel som Vader og leder en hær ud for at gøre det som vi har hørt Vader gøre siden 1977. Show some respect! :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#49 BN 13 år siden

Nå, så fik jeg set filmen for første gang, og lad mig sige det med det samme:

Jeg føler virkelig irritation over, at jeg for at tækkes andre har spildt hele 2 timer af mit liv ved at se 'Agent Catwalk 2', som min kone lånte af noget familie. Men sådan var det slet ikke med 'Star Trek'! ;-)

Dette reboot af 'Star Trek' gør mig ikke til fan af serien, men jeg må indrømme, at det var en meget underholdende og velspillet film. Der var ikke voldsomt meget nyt at hente i selve historien i forhold til tidligere Star Trek-film/tv-afsnit, men MÅDEN den var strikket sammen på, og tempoet, skuespilet og humoren, gjorde det til en overraskende positiv oplevelse.

Introduktionen af Kirk og Spock var ret beset nok lidt forhastet/overfladisk, især i sit spring fra Kirks fødsel og over til scenen hvor han som knægt har stjålet sin stedfars bil, hvor forklaringen på hans uregerlige opførsel er praktisk talt ikke-eksisterende. Men på den anden side set er nogle få oplysninger om personernes baggrund og gøremål rigeligt i eventyr-sammenhæng, for personerne skal først og fremmest bare have nogle universelle karaktertræk, som næsten enhver af os kan identificere os med. Så det går såmænd an.

Min største anke er, at jeg ikke føler ret meget med personerne - jo, jeg holder da ubetinget både med og af dem, men bortset fra Spocks personlige følelser omkring
sin moders død
og vulcanernes fordomme overfor ham som følge af hans blandede herkomst, er der ikke rigtigt noget, der får mig til at FØLE deres sorg, bekymringer og ængstelse. Til sammenligning er der i 'Star Wars Episode IV' Lukes sorg over sin onkel og tantes død, Obi-Wan Kenobis død og (tilsyneladende) svigtet fra vennen Han Solo.

'Star Trek' handler mest om missioner, hvor 'Star Wars' mest handler om én persons rejse, som er ligeså meget en mental rejse med selvopdagelse som det er en rejse til farefulde steder.

Men flot og spændende, det er 'Star Trek' ihvertfald. Jeg giver den 4/6 som helhed (d.v.s. med hovedvægt på plottet) og 5/6 for dens indpakning + instruktion og skuespil.

Filmen endte dér hvor jeg forudså, at den ville ende: med de blå, røde, brune og gule trøjer og alle siddende på deres stole. Vi manglede kun replikken: "Mod det uendelige univers." ... Ja, jeg ved det godt - det er ikke den rigtige replik, men den ligner. hehe

Edit: Det er ikke en film, jeg vil købe. Men et gensyn engang ved lejlighed vil jeg bestemt ikke have noget imod.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#50 Åkepool 13 år siden

Hmm, der er du gavmild BN. Jeg smider 3/6 efter den og holder stædigt fast i, at "Terminator salvation" er bedre ;)
So, at last we meet for the first time for the last time.

Skriv ny kommentar: