“Star Wars Episode III: Sith-fyrsternes hævn” leverer hvor den skal: Som det forventes af en “Star Wars” film, er der masser af action og sci-fi eventyr, men den har sandelig også følelsesmæssig gennemslagskraft. Samtidig lukker den hullet imellem de to trilogier på ganske nydelig facon. Ekstramaterialet på udgivelsen når ikke helt op på samme højde som de to forgængere, men til gengæld hører den rent teknisk til i den absolutte topklasse. Billede og lydside er noget nær perfekte. ”Impressive… most impressive!”

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 vapor 18 år siden

Now I am the master, siger Vader da han konfronterer Kenobi igen i Episode IV. Det virker nu snarere som om han sådan set ikke har manglet noget, han var bare lidt for hurtig på aftrækkeren og lidt uheldig i episode III.


Det vel tænkes at det netop er at lave noget velovervejet frem for at være "hurtig på aftrækkeren" som Vader har lært med tiden, og at det er dette han tænker på med den komentar?

Gravatar

#22 Patriarch 18 år siden

Er glad for at mange af de slettede scener forblev slettede.. specielt der hvor greivous dræber hende Jedien og Obi og Anakin taler om hvad de så skal gøre gennem håndtegn... bla. ved at obi hiver sg i overskægget. Det var fandeme åndsvagt. I det hele taget synes jeg det meste var ret ringe bortset fra Yoda der kommer til Degobah. En ok scene, men som i det store hele ikke er specielt nødvendigt.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#23 myshkin 18 år siden

#21

Tja, nu har Lucas jo konstrureret sit mythos med tiden. Tolkien, hvis man skal sammenligne, brugte år (ikke at Lucas behøvede at gøre det samme), men han satte sit univers op først før han begav sig ud i "manuskriptet". Den eneste prequel han så nåede at lave, hvis ikke jeg tager fejl, var The Silmarillion.

Episode IV blev lavet før episode I. Duh. Det ved alle. Jeg havde bare forventet at Anakin og Kenobis kamp vil blive langt mere episk, istedet for så "streamlined", ex. Kenobi for lov at flyve en tur, Anarkin får lov at flyve en tur, Kenobi svinger sværdet tæt på Anarkins fjæs, og vice-versa.

Kenobi er vis, som Gandalf er vis, og Anarkin var bare uerfaren og ikke fuldt udviklet, både i "The Force" og hvad gælde "sværdkunsten". Det billede har jeg længe haft i mit hoved, men det syntes jeg bare ikke kommer til udslag i episode III. Det er svært at se at der skulle være nogen speciel forskel på den såkaldte "Master" og "Now I am the Master" i episode III.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#24 Michael Andersen 18 år siden

Ang. debatten om musikken, så er scoret til "Episode I" da klart det svageste Star Wars-score. Der er mange fede elementer, men som helhed er det uden det store drive og uinspirende i forhold til "II" og "III", hvor der et mere gennemslagskraftigt mål med musikken (godt nok er musikken til "II" i filmen næsten klippet og mikset til ukendelighed, men lytter man derimod til cd'en kan man næsten tro at det er skrevet til en fortrinlig film i stedet for en halvgod).

Og specielt "III" er et fremragende eksempel hvordan Williams forstår sig på film og musikalsk at understrege dem. Der er ikke de store melodier som alle kan synge med på, men det er jo ikke noget negativt i sig selv; det bare en anden tilgang til musikken (søger man de store syngbare numre skal man sætte soundtrackene til "A New Hope" og "The Empire Strikes Back" på i stedet).

"Duel of the Fates" fra "I" er fedt men er også et tema med et optimisktisk udtryk og det er også derfor det kun kort dukker op i "III". Modparten er "Battle of the Heroes" (som optræder i musikvideoen "A Hero Falls") som perfekt fanger og understeger essensen af filmen; tragedie og action. For en filmmusiknørd som mig er der masser af fedt musik med power i at finde på "Sith"-soundtracket :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#25 filmz-Trenox 18 år siden

Måske er duel of the fates lidt for optimistisk til III'eren som #24 siger, men jeg manglede lidt et nummer af samme karat i slutscenen mellem Anakin og Obiwan. Det blev bare ikke helt episk nok rent musikalsk. Synes klart at 3'eren er den svageste film musikalsk set (nu har jeg ikke hørt scoret for sig).
Når det er sagt synes jeg at Anakins Theme på phantom scoret er meget undervurderet og et af de bedste stykker Star Wars musik overhovedet.

Den bedste kampscene i hele triologien (gamle+nye) er Darth Mauls i slutningen af episode I. Helt igennem fedt koordineret med en herlig dommedagsmusik (Duel of The Fates).


Helt enig!
Gravatar

#26 Yossarian 18 år siden

#25 ja den bedste lyssværd kampscene må nok være den i 1'eren... var virkelig trylllebundet af den..

tror det blir en film jeg skal have til min samling...
Gravatar

#27 filmz-jilted ace 18 år siden

Forstår VIRKELIG ikke hvorfor Grevious skal ligne en figur fra LEGO Bionicle....!!!?? ;)
Gravatar

#28 filmz-mader 18 år siden

På en måde synes jeg det skinner igennem på denne dvd, at Lucasfilm jo er et uafhængigt selskab der har været "heldig" at få en god ide. Personligt har jeg ikke noget problem at George Lucas "malker" fansene forstået på den måde at han blir ved med at udgive special editions og blir ved med at tweake filmene...Hvis man ikke kan lidt dette kan man jo bare lade være med at købe dem, men I kan jo formentlig ikke lade være alligevel.
You talking to me!!!
Gravatar

#29 filmz-Kadann 18 år siden

#28 -

Det må han såmænd også gerne, men så må han jo også forvente at fans af de oprindelige versioner må gå udenom hans pengetank for at hvad de gerne vil have. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#30 filmz-æsop 18 år siden

#27 - `well, thats like, just, your oppinion man - jeff "the dude" lebowsky`
No Luke, I am your father
Darth Vader

Skriv ny kommentar: