Første sæson af science fiction-føljetonen “Stargate SG-1” er omtrent lige så fattig på troværdige rekvisitter, kulisser og effekter, som den er fattig på originalitet. Men heldigvis er humøret og tempoet højt igennem størstedelen af årgangens 21 afsnit, og man kan til tider godt forstå, hvorfor serien blev så populær, at den endte med at køre i årevis. Afsnittene lyder ganske godt på dvd, men de ser ikke synderlig godt ud, og der medfølger intet ekstramateriale. Disse ærgerlige kendsgerninger vil dog næppe tale fans fra at investere i serien på dvd.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-runestar 16 år siden

Jeg synes at jeres overall mening om denne serie af sæson 1 er alt for fattig at høre på, for tænk nu at det var i 97' den startede og at man ikke havde samme teknologi som man har nu.
Desuden er manus i denne serie rigtig godt og virkelig opfindsomt, og helt klart en af mine yndlingsserier.

Husk at tage forbehold for hvornår denne er lavet i årstal.
Gravatar

#2 filmz-Anarion 16 år siden

Enig med #1. Var den heldige vinder af første sæson her på siden og har absolut nydt alle 21 afsnit. Som det også er blevet nævnt er special effects måske ikke de bedste nogensinde, men som sagt har serien også en del år på bagen, og det er ikke altid opløsningen af pixels der gør en god serie.
Gravatar

#3 The Insider 16 år siden

Så meget vægt bliver der jo heller ikke lagt på vurderingen af seriens effekter i anmeldelsen (de bliver da ikke fremhævet som noget, der burde frarøve sæsonen status som værende "god" :-) 4 stjerner er trods alt ikke skidt for en halvgammel science fiction series åbningssæson. Jeg er selv stor Star Trek tilhænger og må da erkende, at adskillige Star Trek sæsoner ikke fortjener den samme karakter) - men det ville efter min mening være både forkert og løgnagtigt at inddrage og behandle effekterne i en anmeldelse og beskrive dem som andet end middelmådige, selvom flere af sæsonens sekvenser da er hæderlige.

Alt i alt bliver sæsonen som helhed jo rost, og jeg ser meget frem til at se de efterfølgende sæsoner. Jeg er lidt en sci-fi nut, og SG-1 er nok den eneste større sci-fi serie, som jeg aldrig har fået taget hul på :-) Jeg er sikker på, at serien bliver bedre med tiden - både mht. fortællingerne og seriens visuelle udtryk. Men jeg synes ikke, at en given produktions alder altid kan bruges som forsvar. Der er både ældre tv-produktioner, som ser bedre ud end disse, og nyere, som ser værre ud.

Jeg er også sikker på, at jeg også ville have fundet sæsonens effekter ringe, hvis jeg havde set serien tilbage i 1997 - og se blot på en nyproduceret film som "I Am Legend", der har kostet omtrent det samme at producere som en hel håndfuld sæsoner af "Stargate SG-1", men som indeholder CGI-elementer, der bliver overgået adskillige gange af adskillige elementer i de første 21 afsnit af "Stargate SG-1" :-)
War. War never changes.
Gravatar

#4 filmz-Kadann 16 år siden

Jeg er ret stor fan af SG-1 og mangler p.t. kun sæson 8-10 i min samling. Jeg er helt enig i at effekterne kan være tvivlsomme, men det er castet der bærer denne serie, ingen tvivl om det.

Det tog mig godt nok det meste af en sæson, før jeg blev hooked, men SG-1 har til gengæld været mere interessant for mig, end Star Trek f.eks. har været.

En glimrende serie, der desværre går lidt kold omkring sæson 8, sæson 9 og 10 har jeg ikke fået set og spin-off-serien "Stargate: Atlantis" kan anbefales.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#5 filmz-grev_michal 16 år siden

Jeg er bestemt også en stor SG:1 fan og har set alle sæsoner, meget vemodigt at skulle sige farvel til serien.

Serien som helhed har været længder over sci-fi's anden serie Battstar star dejavui kreativitet og cast. Hvilket jo også er afspejltet igennem alle de år som serien har kørt.

En af de bedste sci-fi serier jeg har set på linie med star trek, farscape og nær beslægtede x-files.

Som Kadann siger så er det især castet som løfter serien fra til tider halvtynde scripts til en rigtig god oplevelse.

Jeg er dog ikke så stor fan af Atlantis, det er en nogenlunde efterfølger men castet har ikke samme kemi som i sg1. Når det er sagt så er Mccay en formildene faktor :-)

Gravatar

#6 Kram 16 år siden

#3 -

Syntes nu stadigvæk det er ret farvet, og desværre så når det kommer fra en Star Trek fan, nægter at tro på du ville have ment det samme i 1997 ;). Personligt er jeg absolut ikke fan af Star Trek, men derimod kæmpe fan af Stargate, som sammen med FireFly og den nye version af Battlestar Galactica, er de bedste sci-fi serier jeg nogensinde har set.

Dertil skal det dog siges, at der var mange episoder igennem årene, som var ret kedelige, de såkaldte 'fillers' - foruden skiftet fra RDA til Browder (farscape stinker!) - For mig "døde" serien hurtigere og hurtigere fra sæson 8 (som en notits, desuden har den fedeste sæson afslutning af alle). Stargate er bare ikke det samme uden RDA i forsædet.

Men uden tvivl at Sæson 1 absolut ikke var seriens stærkeste, selvom pilot afsnittet var utrolig godt.

Glæder mig til fremtidige anmeldelser af sæsonerne :).

#4 -
Atlantis var godt i starten, rigtig godt faktisk. Men nu til dags er det desværre en farce.

Personligt ser jeg mere frem til Stargate Universe serien.
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#7 The Insider 16 år siden

#6, farvet? Hvordan dog? :-) Og hvorfor skulle det have en negativ effekt på min indstilling til SG-1, at jeg er fan af Star Trek? Jeg er sikker på, at der findes talløse tilhængere af SG-1, som ligeledes er store tilhængere af Trek :-)
War. War never changes.
Gravatar

#8 Kram 16 år siden

Tja, har altid forstået at folk der er til det ene, "hader" det andet. Så det farvede kommer af at jeg er lidt fordomsfuld på punktet ;) - Altså, ala "Star Trek er bedre end SG-1"-blablabla.
...
If winning isn't everything, why do they keep score?
Gravatar

#9 The Insider 16 år siden

#8, jeg tror, at Filmz' very own Kadann (#4) kan modsige den teori, og det kender jeg egentlig også talløse andre, der kan - inkl. mig selv, som jo tydeligvis ikke hader SG-1 :-)
War. War never changes.
Gravatar

#10 dyg 16 år siden

Jeg er endnu et fint eksempel på, at man godt kan være glad for både ST og SG-1.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind

Skriv ny kommentar: