“Stille kaos” blev en kæmpesucces i sit hjemland, hvor den dog også fik en hård medfart pga. en temmelig eksplicit og ret aggressiv sexscene, som da også kan synes i konflikt med den neddæmpede mands natur. Som illustration af hans indestængte følelser, der ellers aldrig kommer op til overfladen, er den imidlertid ganske effektiv. Nanni Morette er fuldstændig fremragende som den kriseramte mand, men han assisteres også af et væld af førsteklasses italienske skuespillere samt en fornøjelig cameo af Roman Polanski.

Hjertet i filmen er hos Pietro og hans datters rørende scener, men vi underholdes også af en række søde og morsomme stunder, når han mødes med de tilbagevendende personer omkring bænken. “Stille kaos” rummer ingen nemme svar eller forløsende ord, der kan gøre alting godt igen. Derimod er den en bevægende og hjertevarm beretning, hvis simple historie går fornemt i hånd med dens hyldest til det enkle liv. Den er også en påmindelse om, at oppe på lærredet er det ofte de usagte følelser, der vækker mere resonans end nok så meget følelsesfuld dialog. Som den velklingende titel antyder, forgår det egentlige kaos ofte i de mest stille stunder.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Skeloboy 15 år siden

Ingen tvivl om, at Italien er på vej frem igen

Jeg er dog ikke helt enig i denne anmeldelse, da jeg kun vil give den en 4/6...omtalte sexscene er simpelthen for malplaceret, og det samme er den moderne rockmusik, der river en lidt ud af den ellers suveræne stemning
Gravatar

#2 Michael Andersen 15 år siden

#1 Som Benway forklarer sexscenen giver den da god menig.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#3 Skeloboy 15 år siden

Scenen giver fint mening, men jeg synes bare ikke den passede ind
Gravatar

#4 filmz-Bruce 15 år siden

Ja Italien har virkelig lagt sig i scenen igen. Herligt!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: