“The Return” er vellavet gys uden sidespring. Sarah Michelle Gellar spiller veloplagt hovedrollen i en traditionel historie, hvor intet dog er kendt på forhånd. Sammen med en vellykket og fascinerende stemning er hun kraftspringet i en traditionel amerikansk gyser, der trods forslidte floskler fungerer fint på egne præmisser.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Angel Eyes 16 år siden

Prøv atlæg mærke til hvor meget idéen i "The Return" minder om den danske gyser "Cecilie" - mon Wüllenweber og co har ladets ig inspirere her? "The Return" er under alle omstændigheder markant bedre end den skuffende "Cecilie"...
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#2 NightHawk 16 år siden

Rigtig god anmeldelse. Købte selv The Return lige da den var udkommet på R1 og har set den 3 gange efterhånden. Og den holder så absolut ved et gensyn, netop fordi filmen ikke blot er det sædvanlige tam tam med en ung kvinde, der konstant er på flugt fra en moderisk psykopat eller monster, som "The Return" fejlagtigt blir fremstillet som i dens trailer.

Asif Kapadia har kreeret en fornem thriller/overnaturlig fabel vil jeg mere kalde det frem for gyser, der lever på en gennemtænkt og IMO original historie/handling og en perfekt udført visuel stil. Flere af scenerne er nærmest Michael Mann'ske i deres blege farvetoning og fastlåste kameravinkel, så både Joanna, (Sarah Michelle Gellar) og filmen generelt får en form for meditativt look, hvilket er ret fascinerende at se på.

Selve løsningen på hele Joanna's gåde er IMO lige det, der sætter prikke over i'et på en velskrevet, yderst kreativt og desværre skammeligt overset lille perle. Sarah Michelle Gellar har jeg været betaget af siden Buffy, der ku' man godt sige over seriens 7 sæsoner har fungeret som en lang udvikling af hendes store og alsidige talent. Hendes præstationer i det glimrende remake af The Grudge og nu her i "The Return", viser klart, hvor meget hun har udviklet sig siden sine pre-"Buffy" dage i hhv. Scream 2 og I Know What You Did Last Sumer.

I "The Return", leverer hun en afdæmpet og moden præstation, der passer helt synkront med de atmosfæreprægede billeder. Det blir spændende, nej meget spændende at se hende i Southland Tales, samt at følge hende fremover.

Mht. filmens ekstramateriale, ja så kan man vist ikke rigtigt være andet en skuffet. Et kommentarspor med instruktøren og Sarah Michelle Gellar, sku' uden tvivl ha' været med. Og så ku' man måske også godt ha' lavet en dokumentar, der havde lidt mere kød på. Interessant er det dog altid, at se den alternativ slutning, der i det her tilfælde var godt de ikke brugte. Den originale afslutning er perfekt, som jeg ser det.


Det lidt skuffende ekstraguf ændrer dog intet på, at selve filmen er overraskende god. Når jeg siger overraskende kommer det sig af at filmen, imo helt uforståeligt, rundt omkring har fået drøje hug af diverse anmeldere. Ja, nogen har sågar kaldt "The Return" for verdens dårligste gyser, hvilket ikke ku' være mere forkert. Måske kommer det sig i sidste ende af, at anmelderne ikke har fået hvad de regnede med, nemligt en standard hack'n/Slash gyser, men derimod en mere finurlig en af slagsen der kræver at man rent faktisk følger med og bruger indersiden af hovedet.

Jeg vil gi' "The Return", 5/6.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#3 CKY 16 år siden

Tror da jeg skal have set den her. Lyder da ret så fedt.
Gravatar

#4 filmz-Phelodivia 16 år siden

Jeg syntes den var ret skuffende, blev ikke rigtigt forbløffet på noget tidspunkt.
Gravatar

#5 wiseguy 16 år siden

Jeg synes, at der bygges ganske fornuftigt op i starten, men som sædvanlig med (de fleste) amerikanske gysere så går luften gevaldigt af ballonen til sidst!! 3/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#6 x marks the spot 16 år siden

Den var da langtrukken og kedelig. Ville ikke engang kategorisere den som en gyser. Forudsigelig!!
"Do, or do not. There is no try".

Skriv ny kommentar: