Oplev, der senest har bidraget med den i både ind og udland prisbelønnede “Drømmen” fra 2006, har med “To verdener” lavet en effektiv historie lige ud ad landevejen. Oplev har ikke taget de store chancer, men på den anden side har “To verdener” et sikkert fundament i kernehistorien og de to hovedroller. Filmen involverer publikum følelsesmæssigt og er med til at skabe debat omkring religion og samfund.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 BN 16 år siden

#21 - Patriarch:

Virkeligheden er nok et sted i mellem.


Selvfølgelig er den et sted midt i mellem! ... Men det skyldes jo nok, at man ikke kan gå ud fra hus til hus og præsentere et opmuntrende budskab med ordene:

"Dav, jeg hedder [navn], og jeg er engang i hidsighed kommet til at kalde min far - som også er et Jehovas vidne - et fjols, fordi han hele tiden skulle belære mig om hvordan jeg skulle opdrage mine børn. Og min kone og jeg havde en alvorlig krise i vort ægteskab for et par år siden, men vi kom over den. Og nåja, så brændte jeg engang nogle ulovlige kopier af en Pink Floyd-cd. ... Men bortset fra det, har du så nogensinde tænkt på, at man ved at leve efter Bibelens normer kan få et bedre liv?"

Visse ting er meget private og er ikke lige noget, man synes, fremmede mennesker ude ved dørene skal have at vide, vel? På den anden side lægger vi ikke skjul på, at vi overordnet også har VORES fejl og mangler som mennesker, og at vi alle har dummet os i såvel stort som i småt her i livet. .... Her mener en del eks-vidner (læs: dem der er modstandere af os) så, at alle mulige private ting fra deres familie og tidligere trosfællers privatliv skal udbasuneres i offentligheden, i tv, radio, aviser, bøger og foredrag, samt på internettet ... ja, og i en biograf-film!, og nogle gange anonymt, men ligeså mange gange med navns nævnelse, f.eks. af eks-vidnet selv, så de fleste der kender vedkommende, godt ved hvem de forskellige personer, som han/hun taler om, er.

Jeg vil til enhver tid holde på, at det både er rimeligt og forståeligt, hvis man som et Jehovas vidne nøjes med at fortælle mindre heldige og negative ting fra sin livshistorie og sit privatliv til personer man står nært og har kendt gennem et stykke tid.

Er jeg utroværdig eller uærlig, fordi jeg synes dette? Og fortier jeg vigtige ting om mit trossamfund, fordi jeg ser sådan på tingene?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#22 filmz-DomaZ 16 år siden

#3 kunne ikk lige lade vær med at kommentere din kommentar...

Så det vil sige at alle danskere skal til at forklare deres børn om religioner som jehovas vidner, muslimer osv. bare så de har en mulighed for ikk at komme til at gå i deres forældres fodspor, og vælge helt selv hvad de vil...? hehe...

enhver far eller mor (der nogenlunde har brikkerne på plads) ville altid prøve at oplære deres børn efter deres egen opfattelse af tingende, eftersom det er selvf den man mener er bedst.
-------------------------------------
http://domaz.dk & http://a-web.dk
Gravatar

#23 filmz-mhyl 16 år siden

#22
Det er præcis min pointe, jeg synes heller ikke forældre skal lære deres børn om alt, det har vi jo en skole til. Min mening var bare at understrege at børn påtager sig forældrenes mening ret ofte. Derfor vil jeg sige at "det frie valg" er en illusion for et barn.
Gravatar

#24 mvejen 16 år siden

#22
Det letteste ville nok være at tage eventyrs-faktoren ud af barnets opdragelse.
Gravatar

#25 Patriarch 16 år siden

Jeg synes de fleste af jer mangler at skelne mellem prægning af barnet og indoktrinering. Det hele handler om hvor systematisk og direkte man påvirker sit barn. Det er her at religiøse-, eller andre systematiseret livsasnkuelser begynder at smage grimt efter min mening. Børn er lette ofre, og sluger ting råt - det er derfor religion stadig består den dag i dag.

Noget religiøs indoktrinering synes jeg kan karakteriseres som åndlige overgreb, og bør bekæmpes.

Så ja - selvfølgelig påvirkes børn af deres forældre - men der er forskel på om mit barn synes film og musik er interessant fordi den slags er her meget af, eller om jeg "underviser" mit barn i at jorden er under 10.000 år gammel, at mennesker levede sammen med tyranosaurus, at vores religion er den eneste sandhed og alle andre skal brænde i helvede, eller lide den evige død (for nu at blive JV univers).

Alt med måde.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#26 BN 16 år siden

#25 - Patriarch:

Noget der bør bekæmpes, er den indoktrinering som sker, når nogle lærer deres børn, at mennesket blot er endnu et dyr, og at det nærmeste man kommer en overordnet mening med livet, er de bedst egnede eller stærkeste overlever.

Under min opvækst som såkaldt "almindelig" dansker - og folkekirkemedlem - blev jeg bildt at der fandtes en julemand (og da jeg som 3-4-årig hoppede på den, var det til vældig morskab for de voksne). Og nåja, så var der også henad vejen nogle der bildte mig, at der fandtes spøgelser og genfærd, hvilket gjorde at jeg var en ret mørkeræd, indtil jeg blev ældre. Desuden stødte jeg på et tidspunkt også på nogle, der var interesseret i at kontakte ånderne gennem det man kalder 'ånden i glasset' - for slet ikke at tale om den i Danmark meget store interesse for horoskoper, noget der er meget udbredt og populært blandt folk. ... Hos Jehovas Vidner lærer børnene ikke at beskæftige sig med/tro på den slags - det er derimod meget almindeligt i store dele af den øvrige danske befolkning, så her kan med ligeså god/dårlig ret tale om "åndelige overgreb".

Børn er lette ofre, og sluger ting råt - det er derfor religion stadig består den dag i dag.


Din forklaring på hvorfor der findes religion den dag idag, er temmelig overforenklet - ja, den holder jo slet ikke, eftersom mange mennesker først bliver religiøse i en voksen og moden alder og efter megen undersøgelse, læsning og granskning. De søger viden om tingene, er kritiske og sluger netop ikke alt råt.

Og børn fra religiøse familier foretager jo også selv et valg senere i livet. Nogle antager troen, andre fravælger den.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#27 BN 16 år siden

#25 - Patriarch:

Så ja - selvfølgelig påvirkes børn af deres forældre - men der er forskel på om mit barn synes film og musik er interessant fordi den slags er her meget af, eller om jeg "underviser" mit barn i at jorden er under 10.000 år gammel, at mennesker levede sammen med tyranosaurus, at vores religion er den eneste sandhed og alle andre skal brænde i helvede, eller lide den evige død (for nu at blive JV univers).


Bare for god ordens skyld:

Det er ikke kun læren om helvede, Jehovas Vidner afviser - vi afviser også den opfattelse, at "jorden er under 10.000 år gammel", og "at mennesker levede sammen med tyranosaurus".
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#28 Patriarch 16 år siden

... og at det nærmeste man kommer en overordnet mening med livet, er de bedst egnede eller stærkeste overlever.

Ja hvis man ikke lærer dem om sund fornuft, og moral ja så kan det være farligt. Heldigvis ligger dette helt naturligt for de fleste forældre.

Under min opvækst som såkaldt "almindelig" dansker - og folkekirkemedlem - blev jeg bildt at der fandtes en julemand (og da jeg som 3-4-årig hoppede på den, var det til vældig morskab for de voksne). Og nåja, så var der også henad vejen nogle der bildte mig, at der fandtes spøgelser og genfærd, hvilket gjorde at jeg var en ret mørkeræd, indtil jeg blev ældre. Desuden stødte jeg på et tidspunkt også på nogle, der var interesseret i at kontakte ånderne gennem det man kalder 'ånden i glasset' - for slet ikke at tale om den i Danmark meget store interesse for horoskoper, noget der er meget udbredt og populært blandt folk. ... Hos Jehovas Vidner lærer børnene ikke at beskæftige sig med/tro på den slags - det er derimod meget almindeligt i store dele af den øvrige danske befolkning, så her kan med ligeså god/dårlig ret tale om "åndelige overgreb".


Helt enig. Ting som ånden i glasset og spøgelser er også noget vås og kan også være åndlige overgreb. Så det er da dejligt at i ikke lærer jeres børn om den slags tro - bare synd i erstatter det med noget andet tro. Igen må man dog skelne mellem historier om den slags, og så på systematiseret undervisning af det overnaturlige. Det er det jeg er mest imod - specielt når det påvirker børns sociale sammeværd (f.eks. ingen fødselsdage, ikke at må se Lucia, ikke klippe nisser osv).

Din forklaring på hvorfor der findes religion den dag idag, er temmelig overforenklet - ja, den holder jo slet ikke, eftersom mange mennesker først bliver religiøse i en voksen og moden alder og efter megen undersøgelse, læsning og granskning. De søger viden om tingene, er kritiske og sluger netop ikke alt råt.

Jovist er det en forenkling - der er selvsagt andre årsager til religionen består. Men at den vidergives fra generation til generation (typisk i barndommen) er efter min mening den overvejende grund.

Ja der findes folk der forholder sig til deres tro i voksenalderen. Men det er en forsvindende lille del af dem der har en anden religion end den deres forældre har eller som er herskene i deres samfund. Desuden vil jeg mene at dem der fravælger deres tro i overvejene grad er dem som ikke er blevet indoktrineret med den, men primært kultur religiøse. Selvfølgelig er der folk der kan bryde ud selvom de er blevet fodret det hele deres liv, men det er mindre sansynligt.

Det ved stærkt religiøse også - det er derfor de går tidligt i gang med deres børn :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#29 Patriarch 16 år siden

Det er ikke kun læren om helvede, Jehovas Vidner afviser - vi afviser også den opfattelse, at "jorden er under 10.000 år gammel", og "at mennesker levede sammen med tyranosaurus".


Godt, det rangere jer lidt højere på fornuftsbarometeret ;)

Det var dog ikke jer jeg tænkte på med dino'er og jordens alder - kun det med den evige død. Men jo jeg blandede lige tingene sammen - det er tanken om vi alle skal i himlen i afviser mener jeg. Anyway, mine 'udfald' er ikke mod jer, men mod organiseret religion i al almindelighed - specielt når den presses ned over hovedet på børn.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#30 Patriarch 16 år siden

Og så lige nu mens jeg tænker over det. Jeg undres over din tilsyneladende forarvelse over historier om julemandeen og spøgelser og de mareridt der her følger - kontra systematisk læren om at hvis ikke man tror på Gud så skal man brænde i helvede.

Men på det punkt er vi nok bare også forskellige :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: