Oplev, der senest har bidraget med den i både ind og udland prisbelønnede “Drømmen” fra 2006, har med “To verdener” lavet en effektiv historie lige ud ad landevejen. Oplev har ikke taget de store chancer, men på den anden side har “To verdener” et sikkert fundament i kernehistorien og de to hovedroller. Filmen involverer publikum følelsesmæssigt og er med til at skabe debat omkring religion og samfund.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Patriarch 16 år siden

Jeg synes faktisk traileren så ganske fin ud. Skal nok se den på et tidspunkt - jeg var ikke helt oppe og køre over Drømmen men den var 'ok'.

Emnet synes jeg er interessant. Har altid synes disse små samfund i samfundet er interessant, omend på samme tid lidt skræmmende. Jeg synes det er uhyggeligt sådan som man hjernevasker, og udelukker folk fra at tage del i samfundet. Her tænker jeg specielt på børn i skolealderen. Det har ligheder med hvordan stærkt religiøse muslimer også holder deres børn uden for.

Interessant emne - så filmen skal da nok ses.

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#2 BN 16 år siden

#1 - Patriarch:

Ja, vi er bare SÅ enormt skræmmende og uhyggelige! MUHAHAHAHA





P.S. Vores børn og unge har altså den samme berøringsflade i samfundet som alle andre, det være sig mht. børnehaver, skoler, uddannelsessystemet, praktik- el. lærepladser, offentlige steder til udøvelse af sport og hobbies, biografer, spisesteder, koncerter m.m.

Desuden er vi en udpræget studie-religion, der studerer, gransker og læser, drøfter og diskuterer tingene, samt fraråder vores børn at blive døbt til troen, hvis de ikke har gjort den til deres egen og hellere vil noget andet her i livet.

Hvor er hjernevasken???
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#3 filmz-mhyl 16 år siden

#2

Nu ikke fordi jeg vil gøre dette til en smædekampange mod Jehovas vidner, men du skriver at "Vores børn og unge har altså den samme berøringsflade i samfundet som alle andre, det være sig mht. børnehaver, skoler, uddannelsessystemet ...".

Jeg mindes nu at Jehovas vidner ikke må tage en videregående uddannelse, er dette forkert?

Samtidig vil jeg også lige sige at børn har en tendens til at acceptere forældrenes sandhed som deres egen. Så med mindre forældre forklarer børnene om andre religioner og livsanskuelser, så kan jeg ikke se at børnene har et grundlag for et frit valg.
Gravatar

#4 filmz-Bruce 16 år siden

Og er det en integreret del af troen, at børn som fravælger Jehovas Vidner, fravælges af deres familie, eller er det helt op til niveauet af forældrenes fanatisme? Siden man altid hører om dette ifbm. Jehovas Vidner, så må der vel være ild når der er røg?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 BN 16 år siden

#4 - bruce:

Og er det en integreret del af troen, at børn som fravælger Jehovas Vidner, fravælges af deres familie, eller er det helt op til niveauet af forældrenes fanatisme?


Forældre har efter vores opfattelse ingen grund til at fravælge deres voksne/udeboende børn, bare fordi disse fravælger troen. Så et klart nej!

Siden man altid hører om dette ifbm. Jehovas Vidner, så må der vel være ild når der er røg?


Det kommer vel an på hvem der har forårsaget røgen ...

Nogle tidligere Jehovas Vidner udspreder alle mulige historier på nettet og i nyhedsmedierne. En af disse skrækhistorier går ud på, at Jehovas Vidner godt kan finde på at myrde et familiemedlem for at sikre vedkommende et evigt liv på jorden.

Så det er bare med at komme ud og advare folk, der har Jehovas Vidner i familien!!!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#6 NOWhere 16 år siden

Well well well...
Det lader til, vore roller er byttet om, bn.
Jeg mindes en lang smøre for noget tid siden angående en hvis kontroversiel film med en bjerg med "brækket ryk".

Og nu er det så dig, der føler dig som offer for fordomme og intolerance, herligt.

I never thought I'd see the day.
Gravatar

#7 BN 16 år siden

#3 - mhyl:

Jeg mindes nu at Jehovas vidner ikke må tage en videregående uddannelse, er dette forkert?


Ja, det er forkert. Det er ligesom i det øvrige samfund helt op til folk selv. Her er hvad vores vigtigste publikation om uddannelse:

Vagttårnet 1992, 1/11, side 20, paragraf 17-19:

"Hvis kristne forældre ansvarsbevidst beslutter at deres børn skal have en uddannelse efter folkeskolen, er de i deres gode ret til at træffe denne afgørelse. Uddannelsens længde kan variere. ...... Unge Jehovas vidner i mange lande har, alt imens de har sat de åndelige interesser først, gennemført en uddannelse for at kunne få deltidsarbejde som regnskabsførere, forretnings- og kontorfolk, lærere, oversættere eller tolke eller finde en anden beskæftigelse som gjorde det muligt for dem at passe deres vigtigste hverv, pionertjenesten [d.v.s. 70 timers forkyndelse pr. måned]."

Og jeg kan da tilføje, at mange andre har uddannet sig for at kunne få HELTIDS-arbejde indenfor bl.a. de nævnte fag, samt indenfor bankverdenen.

Og nå ja, så er der selvfølgelig også nogle der bare har lært at spille lidt guitar: Hank Marvin. ;-)

Samtidig vil jeg også lige sige at børn har en tendens til at acceptere forældrenes sandhed som deres egen. Så med mindre forældre forklarer børnene om andre religioner og livsanskuelser, så kan jeg ikke se at børnene har et grundlag for et frit valg.


Børnene lærer skam om andre religioner og livsanskuelser. Vi har f.eks. en bog med titlen 'Menneskets søgen efter Gud', der gennemgår og skildrer de forskellige religioner i verden på fuldstændig objektiv måde. Gennem vores hus til hus-arbejde får vi desuden kontakt med masser af mennesker af en anden tro, især folkekirkemedlemmer, pinsefolk, apostolere, muslimer og hinduer, og erfaringsvis er det simpelthen en bydende nødvendighed, at vi sætter os ind i deres tro og livsanskuelse for at komme på talefod med dem og for at kunne forstå deres baggrund.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#8 BN 16 år siden

#6 - NOWhere:

Jeg påtager mig aldrig rollen som offer. Og hvorfor i alverden skulle jeg føle mig som et offer for noget som helst herinde på filmz.dk?

Man er altså ikke et offer, bare fordi andre er meget uenige med én eller har misforstået én.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#9 lagoni 16 år siden

NU ved jeg godt tråden skal handle om filmen, men ser lige en mulighed for at få svar på noget der har undret mig i mange år: hvorfor må Jehovas Vidner ikke få seksualundervisning? Jeg gik i 8. klasse med en derfra og hun blev fritaget fra seksualundervisning pga hendes religion. Jeg forstår ikke hvorfor og hvorfor skolen tillod det...
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#10 dyg 16 år siden

"Hvis kristne forældre ansvarsbevidst beslutter at deres børn skal have en uddannelse efter folkeskolen, er de i deres gode ret til at træffe denne afgørelse."

Et dumt spørgsmål: Er det bare dårligt formuleret, eller har børnene ikke selv noget at have sagt, når det komer til, hvorvidt de vil have en uddannelse eller ej?

Edit: Ah my bad, der stod efter folkeskolen. Så er jeg lidt mere forstående. Tænkte stadigvæk på uni-uddannelser.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind

Skriv ny kommentar: