Oplev, der senest har bidraget med den i både ind og udland prisbelønnede “Drømmen” fra 2006, har med “To verdener” lavet en effektiv historie lige ud ad landevejen. Oplev har ikke taget de store chancer, men på den anden side har “To verdener” et sikkert fundament i kernehistorien og de to hovedroller. Filmen involverer publikum følelsesmæssigt og er med til at skabe debat omkring religion og samfund.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 BN 16 år siden

#30:

Du har da vist udtrykt dig lettere kluntet i dit sidste indlæg, for det er kommet til at lyde som om du tillægger os troen på helvedeslæren - men den lære tror vi jo - som du godt ved - ikke på.

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#32 Patriarch 16 år siden

Ja tilsyneladende. Det forekom dig mere nærliggende at kommentere på mine formuleringer, end på pointen - pis :) Men ja, et uheldigt eksempel.

Men nu er den evige død - altså non-eksistens - jo heller ikke ligefrem i dans på roser for en religiøs. Men det er dog mere abstrakt end helvede og på den måde mindre mareridtsfremkaldende. Men det skaber en frygt for at gå egne veje - specielt hvis man høre om den slags fra barndommen af. Jeg er ikke sikker på at det er bedre for et barns psyke end julemanden og spøgelser.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#33 filmz-Bruce 16 år siden

#26 Børn skal da netop have eventyrene ind med modermælken, det er jo fordelen og det sjove ved at være et barn. Det er vigtigt at udvikle børns fantasi og ikke for hurtigt lære dem om de voksnes grænser, som netop blot kan være en definition af de voksnes egne utilstrækkeligheder, mangler og fordomme.

At se et barns øjne, når det første gang ser julemanden "in real life", eller når man forklarer om feer, alfer, trolde etc. må man ikke være foruden.

At jeg hver aften har bedt fadervor for min datter og hun kan den på fingerspidserne betyder ikke, at jeg ikke også svarer hende ærligt, når hun spørger om Gud findes. Så siger jeg, at det ved jeg ikke og det er der ingen som gør. Det er et spørgsmål om folk vælger at tro eller ej og så forklarer jeg hende "den anden teori", som hun allerede har hørt om i film og dokumentarer hun har set om dinosaurer og som jeg har fortalt hende om, når vi ser "Dawn of Man" fra Kubricks 2001, det første skridt mod det intelligente menneske, brugen af værktøjet og The survival of the fittest :) At min datter stadig vælger at bede fadervor hver aften, det er jo hendes frie valg :)

Kunne aldrig finde på at "pådutte" hende ét syn på verdenen, når der er så mange. Hun skal nok finde sine egne ben at stå på og det gøres bedst ved at give hende så meget viden som muligt, så hun kan se verden fra alle sider, istedet for én, ligesom man blev opdraget bag jerntæppet.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#34 Patriarch 16 år siden

Bruce for daddy! :)

Kunne aldrig finde på at "pådutte" hende ét syn på verdenen, når der er så mange. Hun skal nok finde sine egne ben at stå på og det gøres bedst ved at give hende så meget viden som muligt, så hun kan se verden fra alle sider, istedet for én, ligesom man blev opdraget bag jerntæppet.


Og det er derfor det er så vigtigt med forsat sekularisering... Frihed til at tænke tak!
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#35 filmz-Bruce 16 år siden

#34 Helt enig. Også i det med daddy ;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#36 BN 16 år siden

#32 - Patriarch:

Jeg ville bare først sikre mig, at vi forstod hinanden.

Og nu til din pointe:

Jeg mener ikke, det er spor mere skræmmende for et barn at lære om Gud og Bibelens budskab om belønning og straf/konsekvens end det er for barnet at blive opdraget med gentagne påmindelser om, at god opførsel/lydighed fører til glade forældre og belønning/gaver, mens dårlig opførsel/ulydighed fører til utilfredse forældre og sanktioner af den ene eller anden slags - eller at de får at vide, at ansvarsløs/uforsigtig færden i trafikken kan føre til ulykke og død, at uforsigtig omgang med elektriske apparater el. kogeplader kan føre til alvorlige skader, at løse strømper eller leg på trappen kan føre til at barnet i værste fald falder ned og brækker halsen.

På et tidspunkt spørger børn f.ek.s også om hvor længe et menneske kan leve. Og svaret kan for et barn godt virke skræmmende, fordi døden er noget uhyggeligt og fremmedartet noget, men derfor skal barnet da have et svar alligevel, ikk'?

Næh du, jeg tror ikke en døjt på den der med, at børn tager skade af at høre sandheden. Det eneste der er vigtigt, er at tilpasse sit svar barnets aktuelle alder.

Og #33 - bruce:

At fortælle børnene om Gud lige fra de er små, har da ikke noget at gøre med at pådutte dem noget som helst. De bliver blot opdraget efter det forældrene skønner er bedst m.h.t. (livsform, moral og værdier), og når de så bliver gamle nok, må de selv træffe deres valg. Sådan var det også for mig selv, der blevet opdraget af forældre, der var ateister og kun lærte os børn at de materielle og rent praktiske ting i tilværelsen betød noget. Og mine forældre gjorde altid nar af præster og religion og den slags, så bedømt ud fra denne stærke påvirkning, så skulle jeg have været ateist idag. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#37 filmz-Bruce 16 år siden

#36 Jamen jeg siger da heller ikke, at det at fortælle børn om Gud er at pådutte dem noget. Men man pådutter dem noget, når man enten ikke fortæller dem om "de andre muligheder" eller vil have dem til at tage parti for den "ene mulighed" (hvilket kan ske med større eller mindre "overtalelse").

Det kan man så kalde opdragelse eller ej, men netop religion kontra ikke religion, mener jeg det er vigtigt man forklarer mulighederne om og derefter lader være helt op til dem selv at tage stilling til, når de bliver modne nok. Man kan skal have lov til at vise dem, hvad man selv synes uden tvivl, men også, at det er og bliver et spørgsmål om tro og ikke noget uomtvisteligt, for det er og bliver det ikke, uanset troens størrelse :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#38 BN 16 år siden

#38 - bruce:

jeg er principielt enig. Det bør være et informeret valg, og det kræver i sagens natur, at de ved noget om samfundet og andre livsanskuelser. Her har skolen, forældrene og til dels tv et ansvar for at give god, all-round oplysende undervisning.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#39 Patriarch 15 år siden

Så fik jeg set filmen. Som Drømmen var den 'ok'. Jeg synes det er en vigtig film, og godt at nogen tager den slags emner op. Og det kan vel ikke gøres meget bedre end det gøres - filmen er bare ikke specielt ophidsende (omend emnet, og den tankegang vidnerne har godt kan ophidse mig en smule :D).

Så kort sagt er jeg glad for at filmen er blevet lavet, og den skal nok gøre sig godt i folkeskolen som debatskaber.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: