Tony Scotts “Top Gun” er en af den slags cheesy, overgearede og ekstremt pompøse 80’er-brag, som i det 21. århundrede snarere virker ufrivillig komisk end decideret spændende. Men filmen har fortsat en enorm fanskare, som garanteret vil nyde at se en veloplagt Tom Cruise flyve jetjager i HD, eftersom filmen ser fantastisk ud og lyder mindst lige så godt. Det er dog mildest talt besynderligt, at discen er fuldstændig blottet for ekstramateriale, når nu der blev udgivet en 2-disc dvd-udgivelse med en masse ekstramateriale for knap to år siden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 danschier.dk 16 år siden

Har altid syes at Hot Short! var en mere helstøbt film en Top Gun... Den sjoveste spoof-film der er lavet. Elsker dialogen: "My father used to say that not playing to win is like sleeping with your sister. Sure she's a great piece of tail, with a blouse full of goodies, but... it's just illegal. Then you get into that whole inbred thing. Kids with no teeth who do nothing but play the banjo... eat apple sauce through a straw... pork farm animals."

Top Gun var filmen der definere 80'erne, men 80'erne var bare for kedelige...
Gravatar

#2 BN 16 år siden

#1:

Ja, Top Gun blev så at sige en god film i hænderne på Jim Abrahams! Charlie Sheen's rimeligt blærede motorcykel-kørsel, hvor han duellerer med heltinden og hendes mere end elegante færdigheder på hesteryg, akkompagneret af "Dream Lover" sunget af Dion, er en komisk perle!

:-D
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#3 filmz-Is 16 år siden

I feel the need - the need for speed!

Total lam replik! :-)

#1
80'erne var da ikke kedelige!
Indiana Jones, Rambo, Star Wars, Batman, Alien, Blade Runner, Scarface osv. er da store film. :-)
Gravatar

#4 mvejen 16 år siden

Jeg har altid syntes, at Top Gun er en af de mest overvurderede film i min tid.

#3
Jeg tillader mig lige at tilføje Back to the Future.
Gravatar

#5 dolphinfriendly 16 år siden

Alien og den første SW er dog ikke fra 80'erne. :)

Gravatar

#6 mar16 16 år siden

3#
den er da stadig meget god i mine øjne.
Gravatar

#7 filmz-Kadann 16 år siden

Det har altid været mig en gåde, hvorfor denne film var så populær, da jeg aldrig har kunne se den som andet end et produkt der svarer til "The Fast and the Furious" og lignende, intetsigende drengerøvsfilm - ikke engang som knægt sagde den mig alverden.

Til gengæld overrasker det ikke, at den følger godt med mht. lyden, da jeg husker at have set den brugt som demo på laserdisc i sin tid, på et godt gammeldags Dolby Pro-Logic anlæg, dengang surround så småt slog igennem til den almindelige borger og dengang var jeg meget imponeret over lyden.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#8 dh-ad 16 år siden

#1 Var du til stede i firserne? Det var sgu et fedt årti!
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)
Gravatar

#9 filmz-emajlo 16 år siden

Måske den dårligste anmeldese jeg nogensinde har set. Ikke fordi jeg er den største fan af Top Gun, men jeg syntes virkelig det er en dårlig anmeldelse.
Og så at sige musiken bl.a. er forældet?? No shit? Den er fra 86!
Syntes bare det er for meget tilsvining, og så alligevel giver du den 3 af 6? Klart nok.
Gravatar

#10 The Insider 16 år siden

Hey emajlo. Jeg er naturligvis ked af at høre, at du synes, anmeldelsen er den dårligste, du nogensinde har set. Jeg er naturligvis nysgerrig at høre, hvorfor du mener det, så kan du evt. specificere hvorfor?

Jeg kan ikke umiddelbart se, hvad der er forkert ved at sige, at musikken er forældet. Som du jo selv indrømmer, så er den jo netop forældet. Vi kan garanteret også begge to nævne uendelig mange filmscores fra før 1986, som derimod ikke er forældet (og især ikke håbløst forældet) :-) Jeg vil da også personligt mene, at der nævnes en del positive ting i anmeldelsen (især i den endelige del af teksten), der sagtens kan retfærdiggøre en karakter på 3 stjerner. Men naturligvis kan det tit være svært at benytte en 6-punkts skala til at "opsumere", hvad man skriver i teksten, hvorfor teksten altid vil være et bedre udgangspunkt :-) Men ligesom vi begge to naturligvis er velkomne til at sige præcis, hvad vi mener om filmen, er du naturligvis også mere end velkommen til at sige, præcis hvad du mener om anmeldelsen.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: