Heldig er heller ikke filmens noget sterile udseende, der leder tankerne hen på skoleforestillinger og tv-kanalen Hallmarks bibelfilmatiseringer, og yderligere understreger dens kunstighed. På skuespilfronten er kvaliteten svingende. Keisha Castle-Hughes, der ellers blev nomineret til en Oscar for sin rolle i “Whale Rider” er jævnt kedelig som Maria. Så er Josef, i skikkelse af Oscar Isaac, trods alt mere habil og Ciarán Hinds tilføjer en del karisma til den ellers ret firkantede Kong Herodes. Undervejs afbrydes historien af de tre vise mænds rejse, der fungerer som comic relief, bortset fra, at de hverken giver meget comic eller relief. Latteren kommer snarere fra de ufrivillig komiske øjeblikke, der dukker op gennem filmen – ikke mindst i scenen hvor Maria bliver gravid og må forklare for Josef, at det var Helligånden der bestigede hende.

“Vejen til Betlehem” er en film af den slags man kalder lærerig, eftersom man ikke i ramme alvor kan finde på at rose dens dramatiske kvaliteter eller mangel på samme. Jeg tvivler på den gør kristendommen nogen særlig tjeneste. Gud ser muligvis alt, men selv han trækker nok grænsen ved denne film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 squee 17 år siden

Det er fantastisk, at den 16-årige pige der spiller Jomfru Maria er gravid i virkeligheden, hvilket gjorde en del præster i Vatikanet sure, da filmen blev fremvist.

Desuden en fin anmeldelse!
www.myspace.com/maskine
Gravatar

#2 Riqon 17 år siden

Typisk, at sådan en beretning bliver skildret så glansbillede-agtigt.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#3 Yoda 17 år siden

Da jeg har bemærket, at vi ofte deler smag, Benway, vil jeg tage din anmeldese til efterretning og undgå at bruge penge på den i bio.

Og ja, fin anmeldelse.
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#4 Benway 17 år siden

Mange tak for de pæne ord.

#3 Ja, det har jeg også bemærket. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 MTK 17 år siden

Spørgsmålet er dog, er det et sammentræf at de to co-producere hedder Judd Funk og Michael Disco?
Gravatar

#6 thomasegebaek 17 år siden

Der er sgu da ingen som har brug for den her film...

julen handler sgu da ikke om kristendom længere... den handler om nisser, flæsk og hygge

før julen blev kristen var et en 'lysfest' eller et eller andet lort



men det er jo også bare mig som synes religion er noget l**t!
Gravatar

#7 hey now 17 år siden

#6

Rolig nu mester..
Godspeed into the Mainstream
Gravatar

#8 Riqon 17 år siden

#6

Sjov påstand, altså den at kristne ikke findes.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#9 filmz-mrhands 17 år siden

#6 Førhen kalte man jul/midvinterfest for jól, som betyder 'at feste'. Men festede for frugtbarhed i det kommende år, og at man gik en lysere tid i møde. I den førkristne tid var mjød en vigtig del af julen, og det hed at 'drikke jul'.

Skriv ny kommentar: