“Voksne mennesker” er mere en mosiak af personer end en egentlig plotdrevet historie, og som sådan fungerer den også fint det første stykke tid, men ca. midtvejs i filmen synes den at gå noget i stå. Da der ikke er flere personer at møde og ikke synderligt mere at fortælle om dem, begynder interessen at dale noget, netop fordi der ikke er meget plot og fordi handlingen ikke bevæger sig i nogen egentlig retning. Heldigvis får filmen rettet skuden op igen, da det sidste stykke kommer og der endeligt begynder at ske en udvikling med personerne.

“Voksne mennesker” er en nostalgisk, men dog samtidigt moderne film. Dens legende fortællerglæde bliver hurtigt smittende, ligesom dens mange sjove bizarre replikker. Den er en god oplevelse, og en skæv men alligevel, meget ligetil fortælling.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Angel Eyes 18 år siden

Nå, det lyder da lovende - ser lidt frem til den her film, da jeg har på fornemmelsen at den skiller sig lidt ud fra den strøm af danske "hverdagskomedier", som har hærget landet siden dogme-bølgen for alvor vandt indpas. Det skyldes nok hovedsageligt at insruktøren, Dagur Kári, der lavede den finurlige og ret anderledes "Noi Albinoi", er fra Island, så måske kommer der lidt andre farver på paletten (selvom filmen er i sort/hvid ;)).
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz
Gravatar

#2 mr gaijin 18 år siden

Umiddelbart virker den meget lovende. Mere end film som "Solkongen" eller "Adams æbler". Så længe personerne ikke er alt for karikerede, men måske blot en smule quirky, så kunne den godt falde i min smag.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#3 filmz-vlx 18 år siden

Jeg var ind og se den med et par stykker og vi var vel alle lidt skuffede. Første del af filmen fungerende sådan set udemærket, den var lidt syret men der var et par sjov passager. Men den sidste del synes jeg helt faldt til jorden, der var ikke meget humor over den del og man følte ikke rigtig at der blev afsluttet noget. Man havde lidt indtryk af at de ikke havde flere ideer.

Det var selvfølig meget sjovt at store del af filmen forgår på bryggen, især når man selv har trasket rundt i den del af byen og kender de fleste af lokationerne, men på den anden side så man jo noget ligende i Pusher II.

Men herfra vil jeg nu kun give den 2 ud af 6 point.
Gravatar

#4 filmz-Angel Eyes 18 år siden

Har lige været inde og se "Voksne Mennesker" og jeg må sige at jeg i den grad blev positivt overrasket - fristes næsten til at udnævne den til den bedste danske filmoplevelse siden Dogville! En underfundig historie, der stadfæster instruktør Dagur Kári som det nordiske svar på Jim Jarmush. Måske er den ifølge klassisk dramaturgi ikke særlig stringent og alt for flyvsk, men hvad gør det, når man hypnotiseres af de drømmende påfund, de vanvittigt sjove passager og de dejlige mennesker?
Det er en film, der efterlod mig med en varm lettelse i kroppen, som kunne jeg pludselig svæve, og smilet er stadig ikke til at vriste fra mine læber!
En fabulerende dagdrøm - en forfriskende dansk 'hverdagskomedie' som alle de andre kunne lære noget af - gid vi alle så verden gennem Káris islandske perspektiv; hvor ville den være et fantastisk sted :)
Håber den vinder i Cannes. Den fortjener det sgu!
5,5/6
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz

Skriv ny kommentar: