“Voksne mennesker” er en uimodståelig, modig lille guldklump af en film. Original, gennemtænkt og med høj kunstnerisk værdi, men aldrig på bekostning af god underholdning og højt humør. Filmen er samtidig meget velspillet og gennemført. Dvd’en er ikke så fyldig som håbet, men den indeholder dog et glimrende interview med filmens instruktør. Meget i “Voksne mennesker” vil nok næppe kunne finde vej til vores reelle univers, men derimod bør selve filmen bestemt finde vej til de flestes reolhylder. Klø bare på, hr. Kári.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 king b 18 år siden

Udmærket anmeldelse, Insider. Dagur Kári er jo vores Jim Jarmusch - godt at se ham rost her. Jeg synes måske nok, at filmen kun rangerer til en 4'er, selv om især elefantscenen (dem der har set filmen, ved hvad jeg taler om) er en af de mest uforglemmelige danske filmscener NOGENSINDE. Derimod er Káris mere helstøbte debut, "Noi Albinoi", lige er en lille tand bedre - en 5'er. Tjek den ud!

Musikken får pæne ord med på vejen, og det er i den forbindelse værd at bemærke, at Kári selv har skrevet tonerne sammen med sit glimrende band Slowblow. Manden kan det hele...
Gravatar

#2 filmz-vassago 18 år siden

Jeg synes det var en ret interessant film, men sad flere gange og gabte lidt - den virkede ikke så helstøbt. Men stadig en ganske sjov lille film. Elefant-scenen var lidt sjov, det samme var Bertelsen som skatte-mand, han er så genial :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 filmz-Angel Eyes 18 år siden

Uden tvivl den mest interessante danske film i lang tid - en sort/hvid drøm, der tør udfordre gængse dramaturgiske konventioner, og både være sanselig, humoristisk og gribende hen ad vejen. Især dommerens handlingstråd hæver "Voksne Mennesker" op over dansk finurlig hverdagshumor. Truffaut møder Linklater på det rød-hvide lærred - og imo helt klart en mere vellykket film end den næsten katatoniske "Noi Albinoi", der dog også har sin charme.
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz

Skriv ny kommentar: