Med en stribe glimrende og naturtro præstationer, et lydspor der virkelig sparker røv, og en billedside, der uden slinger i valsen veksler imellem det intime og det sublime, opnår “Wolf Creek” alt, hvad dens bagmænd kunne have håbet på. Filmen er tydeligvis lavet af folk, der har respekteret og nydt deres arbejde (mange af dem debutanter eller det, der ligner). Filmen kostede næsten ingenting at lave, og man måtte bl.a. tilpasse sig de skiftende vejrforhold, fordi man hverken havde tid eller penge til at finde andre datoer. Men filmen virker hverken billig eller overfladisk – man kan skære igennem intensiteten med en motorsav. Samtidigt giver produktionens lave budget filmen et ekstra stænk af uafrystelig realisme. Man forlader biografen nærmest i choktilstand med en nagende følelse af hjælpeløshed. “Wolf Creek” er en fantastisk, dristig og uhyre effektiv gyser.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 king b 18 år siden

Ja, jeg er faktisk ganske enig med Insiders udmærkede anmeldelse. Jeg ville nok give en stor 4'er eller en lille 5'er. En ekstremt intens film. Læste et interview med komponisten, som siger: "Writing music for the torture scenes made me feel ill. I spent four, sixteen hour days scoring those sections and it was very dark - eventually I had to turn the screaming and dialogue off." Når filmholdet selv får det dårligt af at se filmen, så ved man, at det er barske løjer.

Angående hele den australske vinkel, så er det faktisk lidt af en tilsnigelse at fremhæve "The Piano" som en australsk film, for selv om det er en australsk co-produktion, så er den primært newzealandsk: Inden Peter Jackson slog pjalterne sammen med Tolkien, var "Piano"-instruktøren Jane Campion efter manges mening New Zealands mest markante filmskaber.

Der er dog mange interessante australske film. Hvis man går efter intensitet og brutalitet, kan det anbefales at stifte bekendtskab med Russell Crowes gennembrudsfilm "Romper Stomper". Og Nicole Kidmans gennembrudsditto "Dead Calm" er bestemt heller ikke uspændende. Er man mere poetisk anlagt (eller måske ligefrem bøsse, hihihaha, platplat), så er Peter Weirs tidlige film et must. Undervejs i "Wolf Creek" kom jeg faktisk til at tænke på (englænderen) Nicolas Roegs stemningsfulde "Walkabout", der også foregår i den australske vildmark.

I øjeblikket er der i øvrigt gang i en helt ny bølge af australske instruktører, som efter sigende laver temmelig spændende film (Cate Blanchett-filmen "Little Fish" er især blevet skamrost). Der bliver en hel serie med nye australske film på årets Natfilm festival. Så lad os ses dér!
Gravatar

#22 chandler75 18 år siden

Det er i hvert fald en fed filmplakat. Den (plakatern) var jo også nomineret til en plakatpris sidste år: http://www.impawards.com/2005/nominees_creepiest.h...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#23 wiseguy 18 år siden

Rigtig fin anmeldelse! Du har lige sendt konen og jeg i biografen ved først giv'ne lejlighed :o)

Yep billetpriserne er horrible, men nogen film SKAL da bare ses i biffen. For mit vedkommende er der også den luksus ved biografen, at jeg ikke hele tiden skal trykke på pause, fordi een af ungerne skal have en sut!!! :o)
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#24 DarkLight 18 år siden

Go anmeldelse. Den blev købt hos Play med det samme.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#25 wiseguy 18 år siden

Piiiiiiis!!! det lader ikke til at den kommer op i Kolding - ville bestille billetter, men fik en laaang næse :(
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#26 wiseguy 18 år siden

Umiddelbart vises den kun i biografer i Kbh., Arhus og Ålborg - øv bøv :(
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#27 davenport 18 år siden

Jeg har den på DVD. Du må godt låne den, hvis det er?
Men det er ligefør at benzinen fra Legoland til Stenderup går op med at købe den selv :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#28 Yoda 18 år siden

Med en go' voucher kan den vel fås for ca. 100,- hos CDWOW!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#29 king b 18 år siden

#21 ja, jeg beklager den hæmningsløse australske film-promotion, men jeg så lige dette i en Natfilm-mail og tænkte at det lå i forlængelse af emnet:

Australsk films 100-års fødselsdag
Torsdag den 16. marts kl. 21:30 i Dagmar Teatret fejrer NatFilm Festivalen 100-året for australsk film, der første gang så dagens lys - eller biografens mørke - i 1906. 'The Story of the Kelly Gang' hed den første film, der i øvrigt var verdens første spillefilm. NatFilm viser en nyrestaureret udgave af de ni minutter, der er bevaret af den oprindeligt 70-minutter lange film.
Herefter fyrer vi op under John Hillcoats out-back-anti-western 'The Proposition', der har manuskript af rocklegenden Nick Cave, der tager os med på en nihilistisk og yderst blodig færd ud i den australske ødemark.

Nick Cave, yeah!!!!
Gravatar

#30 wiseguy 18 år siden

#27 Hæ Hæ tak for tilbudet - jeg regner også med at købe den på DVD nu, men når The Insider, nu talte så varmt for at se den i biffen, havde det jo været nr. 1
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

Skriv ny kommentar: