2017 blev året, hvor Netflix fik adgang som en af hovedkonkurrencens udvalgte film på festivalen i Cannes. Og det bliver sandsynligvis også sidste gang, at det sker.

Se også: Rygter om sabotage: Cannes fremviste i forkert format til Netflix-premiere

Det er Netflix-chefen Ted Sarandos, der nu siger, at Netflix næppe vender tilbage til Cannes, fordi det fra 2018 er blevet mindre attraktivt, som han formulerer det til Variety.

På grund af pres fra den franske filmbranche så har Cannes fra 2018 nemlig ændret reglerne, således konkurrencefilmene efterfølgende skal have franske biograf-premiere for at kvalificere sig til Guldpalme-konkurrencen.

Det betyder i realiteten, at Netflix bliver udelukket, fordi en fransk biograf-premiere er lig med en karensperiode på tre år, før filmen må blive vist på en streaming-tjeneste som Netflix.

Derfor kan Netflix-film i fremtiden kun blive vist på Cannes uden for konkurrencen, hvilket ikke er nær så attraktivt.

Netflix er repræsenteret af “Okja” og “The Meyerowitz Stories” i kampen om årets Guldpalme.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (70)
Gravatar

#1 Geekalot 6 år siden

Forståeligt.
Gravatar

#2 SpielbergFreak 6 år siden

Hvor latterligt. Film er vel film?!?!?!
Gravatar

#3 Mejse 6 år siden

tja det er jo nok det nemmeste og smarteste at gøre :) hele pointen med at de skulle deltage i Cannes forstod jeg nu heller aldrig :) altså der er jo masser andre filmpriser og desuden er det jo ikke en pris fra Cannes der ville ændre hvor mange der så filmen...virker mere bare som en "vi vil vise vores film er ligeså gode som andres" ting og det er da unødvendigt :)
Gravatar

#4 Kim Pedersen 6 år siden

Artiklens ordlyd er ikke en korrekt gengivelse af situationen. I Frankrig kan biograffilm udsendes på VOD fire måneder efter biografpremieren - ikke efter 3 år, som angivet i artiklen. Til gengæld er det korrekt at biograffilm først kan udsendes på SVOD efter 3 år.

Det har den franske Nationalforsamling fastsat ved lov.

Den generelle holdning i Frankrig er, at abonnementstjenester, som Netflix, vil ødelægge mulighederne for at producere nationale film - og europæisk film generelt - hvis de fik muligheden for det. Derfor har Nationalforsamlingen grebet ind.




Gravatar

#5 Morten Vejlgaard Just 6 år siden

#4 Tak, vi præciserer.
Gravatar

#6 Nagash 6 år siden

Bare lige for at få det på plads, hvad menes der med SVOD og hvad er forskelle på det og VOD?
Gravatar

#7 Mejse 6 år siden

VOD er jo video on demand så at leje eller købe mere eller mindre
SVOD er sådan noget som streaming abonnementer og den slags :)
Gravatar

#8 Nagash 6 år siden

Hvorfor gør de forskel på det? Altså om man streamer over iTunes eller Netflix kan vel være lige meget, hvis blot der bliver betalt for lortet? Det er sådan noget der gør, at vi menige ser på filmbranchen som dinosaurer.
Gravatar

#9 Mejse 6 år siden

det er abonnements delen der gør filmbranchen triste :) har ikke noget med dinosaurer at gøre men indtjenning....naturligt nok tjener du meget lidt hvis folk ikke betaler specifikt for at se din film men derimod ser den gennem et abonnement til helt ned til 79 kr om måneden :)
Gravatar

#10 kblood 6 år siden

Ja, video on demand kan Netflix selvfølgelig ikke bruge til noget, når nu deres service netop ikke er on demand, men abonnement baseret, og derfor er de jo netop udelukket i 3 år hvis de fremviser filmen i en Fransk biograf. 3 år er godt nok lang tide at skulle vente på at indhold man selv har lavet, kan komme på ens egen tjeneste...

Kan godt nok godt forstå Netflix her... men har nu aldrig haft nogen respekt for Cannes alligevel. Dette gør ikke så meget andet end at bekræfte den holdning jeg allerede havde.

Skriv ny kommentar: