1. november udkommer en Alfred Hitchcock-samling på DVD. Den vil indeholde en 2-disc special edition af “Strangers on a Train” (1951), “Stage Fright” (1950), “I Confess” (1953), “Dial M For Murder” (1954), “The Wrong Man” (1956) og “North by Northwest” (1959).

“Stranger on a Train” vil indeholde en lang række extras, mens de andre discs vil være lidt mere sparsomme med et par enkelte featurettes på hver. “North by Northwest” indeholder dog også kommentarspor af manuskriptforfatteren Ernest Lehman.

Klik på overskriften for at se detaljerne, samt et billede af forsiden til coveret.



Vis kommentarer (43)
Gravatar

#21 filmz-Kadann 20 år siden

#16 -

Det ser ihvertfald ud til at "The Birds" er udgivet i 1.85:1, men er filmet på 35 mm., ifølge IMDb.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#22 Yoda 20 år siden

#13

Ja, jeg ville jo nok anbefale alle.

Men nogle af hans mest kendte - og bedste - er følgende:

Rebecca (1939)
Rope (1948)
I Confess (1953)
To Catch a Thief (1955)
Rear Window (1954)
The Trouble with Harry (1955)
The Man Who Knew to Much (1956)
Vertigo (1956)
North by Northwest (1959)
Psycho (1960)
The Birds (1963)
Marnie (1964)
Torn Curtain (1966)

Dog skal det siges, at allerede hans tidligste film er rigtig interessante, og jeg ville da ikke snyde mig selv for film som f.eks.

The Lodger (1926)
Blackmail (1929)
The 39 steps (1935)

Men kast dig ud i det - det er et rent overflødighedeshorn af vidunderlige film.

Og hvis du savner lidt god læsning omkring Hitch og hans film, så er følgende bøger solide værker.

Paul Duncan "Alfred Hitchcock - The Complete Films"
Paul Duncan "Alfred Hitchcock"
Christian Braad Thomsen "Hitchcock: Hans liv og film"
Ken Mogg "The Alfred Hitchcock Story"
Susan Smith "Hitchcock: Suspense, Humour and Tone"

Og så har ingen ringere end Claude Chabrol og Eric Rohmer begået værket "Hitchcock" - en fin, fin bog og et kæmpe cadeau til suspense-mesteren over dem alle!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#23 Tylerdurden 20 år siden

Ja, pas på med hvilke udgaver af filmene I køber. De fleste europæiske udgivelser er i 4:3 (Fullframe), hvor de burde være i 1:1,85 (Letterbox).
Dem de har i Fona til 99,- er f.eks. Fullframe, så dem har jeg holdt mig fra.
You stay classy, San Diego. I'm Ron Burgundy?
Gravatar

#24 filmz-Le Samouraï 20 år siden

#18 - Widescreen blev i sin moderne form introduceret med 'The Robe' (ikke at forveksle med Hitchcocks 'Rope') i 1953. Herefter gik det stærkt - og i nogle tilfælde også for stærkt.

#19 - Ikke 'En kvindes skygge', men 'En kvinde skygges'. Der er en væsentlig forskel.

Jeg synes, det er en fin oversættelse. Den indikerer fint handlingen og lyder helt sikkert bedre end en mere ordret oversættelse ('Højdeskræk').
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#25 filmz-Le Samouraï 20 år siden

#23 - Man skal dog lige være opmærksom på, at alle af Hitchcocks film fra før 'Rear Window' (1954) skal være i 4:3. 'Rear Window' var hans første widescreen-film.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#26 filmz-Le Samouraï 20 år siden

#22 - God bogliste. Jeg vil gerne tilføje: Francois Truffaut: 'Hitchcock om Hitchcock'. Den er et must for Hitchcock-fans. Den danske oversættelse er stort set uopdrivelig, men den engelske udgave, 'Hitchcock', bliver stadigt genoptrykt jævnligt.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#27 Yoda 20 år siden

#26

Ja, jeg kunne have fortsat boglisten i det uendelige.

Jeg er selv så heldig, at jeg har Truffauts bog i to udgaver - en fransk og en engelsk, så jeg er ganske glad ;-)

Det er faktisk ganske pudsigt, måden hvorpå jeg erhverde mig bøgerne. Jeg havde længe været på udgik efter den, og samme dag som jeg finder den franske udgave antikvarisk, kommer min kæreste hjem med en fin ny udgave, hun har købt i universitetsboghandlen - pudsigt, ik'?
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#28 gi-jones 20 år siden

#Yoda: Det lyder til at du har alle boxene. Nu al den her snak om billedformat, kan du så ikke fortælle mig om der er forskel. Jeg mener, er de tidlige præsenteret i 4:3 og de senere i letterbox eller hvad? Den slags er megavigtigt for mig, og der er ikke noget jeg hader mere end en film der er blevet pan&scan voldtaget.

Ifølge Axel er hele den sorte box i 4:3, hvilket ikke stemmer helt overens med hvad #25 skriver. Den hvide skulle have varierende aspekter.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#29 Yoda 20 år siden

#28

Desværre har jeg begået en brøler i en af mine tidligere indlæg - sorry, jeg var ikke opmæksom.

Men det er ganske korrekt, som Le Samouraï også skriver, at alle Hitchcocks film fra før 'Rear Window' (1954) skal være i 4:3, og at den første widescreen-film var selvsamme 'Rear Window'

Dette betyder bl.a., at nogle af filmene i den hvide box - 'The Birds', 'Marnie', 'Torn Curtain' og 'Topaz' - ikke er originalt format, men 4:3 (full-screen).
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#30 Yoda 20 år siden

DEN SORTE BOX:

Mennsker bag din ryg (1.33:1 Full Frame)
Rebet (1.33:1 Full Frame)
I tvivlens skygge (1.33:1 Full Frame)
Skjulte øjne (1.66:1 Anamorphic Widescreen)
Hvem myrdede Harry (1.85:1 Anamorphic Widescreen)
Manden, der vidste for meget (1.85:1 Anamorphic Widescreen)
Psycho (1.85:1 Anamorphic Widescreen)

DEN HVIDE BOX:

En kvinde skygges (1.85:1 Anamorphic Widescreen)
Fuglene (1.33:1 Full Frame)
Marnie (1.33:1 Full Frame)
Bag jerntæppet (1.33:1 Full Frame)
Topaz (1.33:1 Full Frame)
Vildt raseri (1.78:1 Anamorphic Widescreen)
Den enes død (1.85:1 Anamorphic Widescreen)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."

Skriv ny kommentar: