Af: Benway | Udgivet: 2009-01-24

Der er svært at sætte en bestemt mærkat på David Fincher, hvis film efterhånden er så vidt forskellige, at de undslipper sig en enkel betegnelse. Man kan dog pege på, at mange af hans film har mørket og en vis pessimisme tilfælles samt det faktum, at selv om de er produceret af Hollywood, så ligner de absolut ikke den slags film, man i det store og hele lukker ud. Selv hans mest optimistiske film kan ikke sige sig fri for at have en bittersød følelse, som giver sejren en tvivlsom kvalitet.

Han er ofte blevet sammenlignet med Stanley Kubrick, hvis film Fincher da også er meget inspireret af, og selvom Finchers film ikke har den Kubrickske intellektualitet, så har de kulden og en vis distance fra deres hovedpersoner tilfælles. Selv i de mest følelsesfulde øjeblikke synes Fincher altid delvis at studere sine figurer på samme måde, som en videnskabsmand betragter sine laboratorierotter, og hvis der er nogen form for humor tilstede, så er den så godt som altid af den sorte slags.

Som så mange af de store instruktører startede Fincher tidligt – i en alder af blot otte år – med at filme med et 8mm-kamera. Hans daværende store idol var George Lucas, og ti år senere lykkedes det Fincher at få sit første job i branchen hos Lucas’ Industrial Light & Magic. Efter fire år forlod han jobbet og vækkede herefter opmærksomhed som instruktør på en række reklamer samt musikvideoer for bl.a. Madonna, Aerosmith, Paula Abdul og The Rolling Stones. Efter en serie succesfulde erfaringer var han klar til at rykke videre til det store lærred, og han har siden stået bag en håndfuld omtalte film, hvoraf “Benjamin Buttons forunderlige liv” er den seneste i rækken. I anledning af premieren på denne, har Filmz kigget nærmere på de film, Fincher har stået bag.


Alien³ (1992)

Begejstringen over at få lov til at instruere sin første film fik en noget brat ende, da Fincher påtog sig opgaven med “Alien³”, som skulle blive hans til dato mest frustrerende oplevelse. Efter en endeløs række af forskellige udkast til fortsættelsen af den succesfulde “Alien”-serie blev der endelig givet grønt lys til en opfølger. Filmens produktion blev en kaotisk affære, og Fincher blev taget ind som instruktør usædvanligt sent i produktionen uden et færdigt manuskript. Undervejs sloges han konstant med filmens producere, og selvom den endelige film er vellykket fra et teknisk synspunkt, så blegner den i sammenligning med Ridley Scott og James Camerons film. Fincher har siden lagt afstand til filmen, og ved udarbejdelsen af “Alien”-boksen var han den eneste instruktør, der ikke ønskede at deltage.


Se7en (1995)

Efter skuffelsen med “Alien³” kom Fincher til gengæld i højeste gear med den foruroligende og komplet overbevisende “Se7en”, der kom som et chok i 1995. Lige fra filmens urovækkende titelscene, der mere ligner noget, som hører hjemme i en eksperimenterende film, er vi revet ind i et korrupt og næsten apokalyptisk univers, hvor forfaldet og opløsningen kan ses alle vegne. I forhold til film som “Ondskabens øjne” afstår den fra at vise decideret voldelige episoder og lader i stedet gruen vokse i tilskuerens forestilling, hvor indtrykket bliver så meget stærkere. “Se7en” er en usædvanlig vellykket thriller, hvis overkontrollerede morder viser sig ikke blot at have bibelske ambitioner, men også på sin vis repræsenterer den mest forrådnede del af den moderne småborgelige moral, der ser sine omgivelsers svage sider som utilgivelige synder, som det er fuldt ud berettiget at skride ind over for.


The Game (1997)

Mange af de stilistiske virkemidler fra “Se7en” blev også anvendt i “The Game”, der dog har en noget lettere tone end forgængeren. Her er Michael Douglas den elegante forretningsmand, der efterhånden har affundet sig med en tilstand af irriteret reservation over verden, men som ligesom Charles Dickens’ hovedperson i “Et juleeventyr” atter vækkes til live, da alle hans besiddelser en efter en tages fra ham i et sindssygt form for rollespil, som han introduceres for. Filmen har flere plothuller end en schweizerost, men som en moderne og mere alvorlig opdatering af yuppie-nightmare-genren, som kendes fra 80-filmene “After Hours” og “Something Wild”, er den en underholdende fortælling, hvis vanvittige handlingstwists holder en på dupperne undervejs.


Fight Club (1999)

Fight Clubs første regel er – ifølge Tyler Durden – at man ikke snakker om Fight Club, men én ting, der var helt sikkert, var, at efter at have set filmen snakkede alle om “Fight Club”. Den lignede visuelt på mange måde Finchers tidligere film, men adskilte sig markant ved mere at være en særdeles sort satire, der svælger i dekadence, nihilisme og voldsfascisme, og som i stigende grad gør opmærksom på sig selv som en falsk konstruktion. Filmen fik en blandet modtagelse og blev bl.a. beskyldt for at være unødigt prætentiøs og sjæleligt hul, og der er da også noget lettere pubertært over den, men den er siden hen blevet lidt af en kultfilm, og som altid for Fincher er instruktionen upåklagelig og ekstrem atmosfærisk.


Panic Room (2002)

Hvis “Fight Club” var en film, der udfordrede sine tilskuere, så var “Panic Room” næsten det modsatte. Den viste sig i stedet at være en betydelig mindre ambitiøs mainstream-thriller, som dog alligevel imponerede ved Finchers fremragende håndværk. Som en moderne Hitchcock fortæller han historien om en mor og datter, hvis hus bliver invaderet af tre tyve, hvorefter et udspekuleret skakspil udvikler sig, efterhånden som parterne prøver at udspille hinanden. Selvom selve historien er konventionel grænsende til det banale, så er håndværket til gengæld førsteklasses, og Fincher lader kameraet foretage de mest bemærkelsesværdige bevægelser op ad trapper, igennem sprækker og endda på et tidspunkt gennem hanken på en kaffekop. Til trods for et relativt forusigeligt plot vækker filmen en gedigen følelse af klaustrofobi og urolig paranoia i tilskueren.


Zodiac (2007)

Hvor mange af Finchers tidlige film havde en ungdommelig friskhed over sig, så er der en anderledes modenhed over “Zodiac”, der er en film, som en yngre instruktør næppe kunne have lavet. Mange af Finchers tidligere film er til tider blevet beskyldt for at være stil over substans, men “Zodiac” er næsten det modsatte med sit neddæmpede tempo og afdæmpede udvikling. Resultatet er en film, der umiddelbart er langt vanskeligere at trænge ind til, men som også bliver langt mere fascinerende, når man først har fundet sig til rette med den. På trods af filmens enkelte – men virkelig rædselsvækkede – mordscener handler den mere om eftervirkningerne af forbrydelserne end selve udførelsen, og ved at lade handlingen centrere sig om en naiv og ubevæbnet tegneserieforfatter vækker den vores oprigtige frygt for, at der skal ske ham noget. Filmen demonstrerede, at Finchers evner ikke blot afhænger af hans evne til at chokere, men i stedet er mindst lige så overbevisende, når hans mål er at henholde os i en ængstelig spænding – et træk, som filmens mesterlige brug af beherskede virkemidler for alvor viser. I mange – inklusive undertegnedes – øjne, er det Finchers til dato mest helstøbte film.

Gravatar

#1 KVASAR 15 år siden

Nu er jeg spændt på om David Fincher fortjener en Oscar for
"The Curious Case of Benjamin Button" ( jeg skal selv en og se den snart )

Ja .... "Alien³" var ikke den bedste han har lavet, men det hjalp lidt at der kom
31 minutter på den
Men Alien serien knækkede det sværere der, og den blev fuldstændig Fucked up efter
"Alien vs. Predator" derfor kommer der heller ikke nogen Alien 5 fra James Cameron

Jeg så "Se7en" sammen med "The Usual Suspects" en aften tilbage i 1995 på video
sikken en aften.

"Se7en" er den bedste sammen med "Fight Club" så må vi se
hvor "The Curious Case of Benjamin Button" placere sig.
AVATAR A James Cameron Film - Total $2.782.206.970 Worldwide
Gravatar

#2 Riqon 15 år siden

Jeg bryder mig ikke specielt om hans film, sådan når jeg kigger ned over listen. Fight Club og Zodiac var udmærkede film, men de øvrige film gav mig decideret dårlig smag i munden, uden at der syntes at være nogen form for belønning. Hvis jeg vil se en kold og klam film som Alien3 eller Se7en, så vil jeg også have noget til gengæld, en forløsende slutning af en art, så det ikke bare er rædslerne og kvalmen, jeg tager med mig ... nu får jeg sikkert tæv af de mange Fincher-fans, der holder til herinde ;)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#3 BN 15 år siden

Efter min mening har Fincher lavet tre rigtig gode film: 'Se7en', 'Panic Room' og 'Zodiac', med først- og sidstnævnte som de absolutte hovedværker.

Jeg bryder mig ikke om 'Alien3' og 'The Fight Club'. 'The Game' husker jeg som middelmådig, acceptabel underholdning, men den kræver nok et gensyn. 'The Curious Case of Benjamin Button' skal ses engang, men jeg har ingen store forventninger til den.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#4 Guts 15 år siden

Uha....jeg er meget begejstret for Finchers film (lige med undtagelse af Panic Room og Alien 3).

Synes også at Benjamin Button er rigtig god. Anderledes film fra hans hånd, men rigtig god. Tror dog at Boyle løber med bedste instruktør statuetten i næste måned.
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
Gravatar

#5 filmz-jonasgr 15 år siden

Jeg er også meget begejstre for Fincher. Især kan jeg også godt lide at han ikke kører i den samme "rille" hele tiden. Det er som at hver gang han skal lave en ny film skal den tilbyde seeren noget nyt. Det er så at sige en instruktør som ikke hviler på laurbærerne, hvilket er forfriskende. Og Benjamin Button må siges igen at være en nyt territorium for Fincher, en kærlighedshistorie. Den næste film som står på plakaten er "Ness" en gangsterfilm går jeg næsten udfra, igen noget nyt. Alle hans film har dog en ting til fælles, sans for detaljerne. Se Zodiac og man ville vide hvad jeg mener.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#6 filmz-jonasgr 15 år siden

I øvrigt ser det ud til, at han indtil videre har brugt forskellige manuskriptforfattere til sine film.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#7 Kruse 15 år siden

Jeg er også stor fan af Fincher, og jeg elsker hans film. Alien3 er selvfølgelig ikke særlig vellykket, men den har han jo også selv afskrevet som værende en af hans film. Selv hans "dårlige" film som Panic Room og The Game byder på rigtig god underholdning. Se7en, Fight Club og Zodiac er alle fantastiske film, som jeg nyder gentagne gensyn med, og jeg skal også snart ind og se The Curious Case of Benjamin Button, som jeg håber lever op til mine forventninger.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#8 Skeloboy 15 år siden

Er egentlig heller ikke den store Fincher-fan...Fight Club er klart hans bedste, men ellers synes jeg filmene er fra middel til lidt over...
Gravatar

#9 stoffer 15 år siden

Er sgu ret vild med hr. Fincher, men maa indroemme at jeg var en smule skuffet over Benjamin Buttons. Udover det synes jeg at manden har et ret hoejt bundniveau, synes Alien3 er bedre end sit omdoemme, men det er selvfoelgelig en smagssag.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#10 kasperfmn 15 år siden

Jeg er nok en af de få som synes at "Alien 3" var en af de bedste film i franchisen, men dog har han lavet bedre film. "Se7en" og "The Fight Club" er mine favoritter.

Skriv ny kommentar: