Forskellen imellem biograf-premieren og den digitale premiere bliver konstant kortere, viser ny undersøgelse.
Netpirater forsvarer ofte deres ulovlige adfærd med, at de ikke gider at vente på, at en biograf-film bliver tilgængelig for digitalt køb. Der går for lang tid.
Nu er det argument blevet dårligere. Således viser forsker-undersøgelsen ‘Popcorn or Snack? Empirical Analysis of Movie Release Windows‘, at i 2015 var vinduet imellem biograf og digitalt køb reduceret til kun 90 dage.
Bare tre år tidligere i 2012 var tallet hele 255 dage, hvilket altså nu er reduceret til i gennemsnit tre måneder – og det var altså i 2015.
Ydermere viser undersøgelsen, at biograferne tjener 95 procent af deres omsætning på en premierefilms første to måneder i biografen.
Således er det sandsynligt, at frigivelsen af premierefilmene til digitalt køb vil stabilisere sig på omkring to-tre måneder efter biograf-premieren.
Samtidig fortsætter kampen imod netpiraterne. Senest har de taget nye, effektive metoder i brug i Rusland.
#1 Bachone 6 år siden
jeg synes 2-3 måneder er ganske fint, så er alle bioplakaterne og anden marketing heller ikke gået helt i glemmebogen inden de kommer til hjemmet.
#2 Mejse 6 år siden
#3 Marianne Sørensen 6 år siden