Weekendens Guldløve til Alfonso Cuarons Netflix-film “Roma” møder nu kritik fra den italienske filmbranche.

Netflix-sejren ved årets Venedig Filmfestival var historisk – læs om det her.

Men ikke alle er glade for Guldløven til Netflix-filmen “Roma”. I en fælles udtalelse fra italienske biografer og filmskabere bliver der nu taget afstand fra beslutningen:

”Guldløven, et symbol på filmfestivalen, der altid har været finansieret med offentlige midler, er en arv for det italienske publikum; filmen, der bærer dens navn, bør være inden for alles rækkevidde, i biograferne, og ikke kun eksklusivt for abonnenterne af en amerikansk platform,” lyder det i udtalelsen ifølge The Hollywood Reporter.

En lignende kritik ramte filmfestivalen i Cannes i 2017, da hovedkonkurrencen bød velkommen til to Netflix-film.

Kritikken pressede Cannes-ledelsen til at ændre reglerne, hvilket betød, at 2018 blev uden deltagelse fra Netflix på festivalen i Cannes.



Vis kommentarer (20)
Gravatar

#11 SublimeKen 5 år siden

Det de burde have skrevet og i virkeligheden mener er at de også gerne vil en chance for at tjene penge på guldløve vinderen.
Gravatar

#12 SublimeKen 5 år siden

De mener med andre ord de har mere ret til at tjene penge på guldløve vinderen end Netflix har. Men hvis man udelukker film fra en filmfestival pga et spørgsmål om profit, mister de bare alt respekt. Så handler det jo ikke om kunsten mere, men i stedet mere profit, også har prisen på ingen måde samme værdi. Så kunne de ligeså godt give den til blockbuster film, hvis det alligevel skal handle om profit.
Gravatar

#13 Geekalot 5 år siden

Eneste de opnår er der er seriøse nye film festivaler der vil dukke op. Hvor det rent faktisk går ud på hvor god den er. Kommer de frem, tror jeg dem anså som værdige festivaler vil blive ret så små. Men det er muligt jeg tager fejl.
Gravatar

#14 Kim Pedersen 5 år siden

Jamen, du tager ALTID fejl i din både fantasifulde og verdensfjerne opfattelse af realiteterne.
Gravatar

#15 Geekalot 5 år siden

Muligt jeg tager fejl kim, det er eller du har bare ikke bevist det endnu. Længere er den jo som sådan ikke. Men siden du altid gider prøve tage kampen, vil jeg gå ud fra der er lidt om det jeg siger :)
Gravatar

#16 Mejse 5 år siden

#13 tænker umiddelbart det er sværere end som så at få en ny film festival op og stå, og især en folk betragter som vigtig, der er jo bogstavelig talt tusindvis af andre filmfestivaler end dem vi hører om, de bliver bare betragtet som ligegyldige, og for at blive ikke ligegyldig skal man have de "store" film, men for at få dem skal man være betydende, så det bliver nok lidt op af bakke, men mærkeligere ting er da sket :)
Gravatar

#17 Geekalot 5 år siden

De gamle er jo ikke kommet af ingen ting, det vil de nye heller ikke jo :)
Gravatar

#18 Mejse 5 år siden

#17 tja de er faktisk kommet af ingenting, tag cannes og venedig, de har begge over 60 år på bagen så de er mere eller mindre ligeså gamle som filmindustrien, derfor er de blevet store og vigtige, hvis man som ny festival ikke har andet at tilbyde end at man fokusere på de bedste film, så har man intet nyt at tilbyde nogen :)

siger ikke det ikke kan ske, men det er på ingen måde så nemt som du lader til at tro det vil være :) det er jo ganske enkelt....hvad kan en ny filmfestival tilbyde ? absolut ingenting for ingen kender den, så hvad får de "rigtige" film ud af at bruge den, når det så samtidig ville udelukke dem fra forreksempel venedig, som alle kender ?

i sidste ende er det jo et prestige spørgsmål, der er intet prestige i at få en pris som ingen kender til og som er anerkendt og godkendt af de "rigtige" folk :)
Gravatar

#19 Kim Pedersen 5 år siden

Streamingtjenester er i et og alt parasitter på filmindustrien. De kan lave deres egne filmfestivaler.
Gravatar

#20 Geekalot 5 år siden

Så ville det rent faktisk også være mere værd Kim...

Skriv ny kommentar: