Åbningsscenen. Der, det hele begynder. Vi ved som oftest, hvor kvaliteten af en film peger hen efter den første scene. Den kan være afgørende for, om vi skifter film eller spændt ser videre.
Se også: Filmz-toppen: Bedste nyere gys
Denne uges topliste er en hyldest til legendariske åbningsscener, der alt for ofte har stået i skyggen af storebror – slutningen. Her de fem bedste åbningsscener.
Klik videre her neden for og find ud af, hvilke fem åbningsscener der er på listen, og hvilken som er vores nr. 1.
#61 Ispep 10 år siden
#62 BN 10 år siden
1) The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (fuldstændig mørke, stille korsang fra kvindelige elvere, Cate Blanchetts stemme med ordene "The world has changed ..." o.s.v., Howard Shores glidende stryger-tema og derpå en prolog om Saurons ene Ring = ren perfektion)
2) 2001: A Space Odyssey (månen, jorden og solen akkompagneret af "Also Sprach Zarathustra")
3) The Tree of Life (med det flakkende lys i mørket, moderens barndomsminde og overgangen til den ene søns død med replikken "The nuns taught us that no one who loves the way of grace ever comes to a bad end.")
4) The Lord of the Rings: The Two Towers (Howard Shores sindssygt stemningsskabende horn- og strygermusik til synet af en række sneklædte bjergtoppe, et genhør med Gandalfs replikker fra "The Fellowship of the Ring" og Gandalfs svimlende styrt i afgrunden, efterfulgt af hans kamp mod balroggen)
5) Apocalypse Now (billeder af den brændende jungle og den gule røg fra nedkastede napalmbomber, lyden af helikopterpropeller, slowmotion-billeder af helikopterer der glider forbi kameraet og - via dobbelteksponering - et nærbillede af kaptajn Willard/Martin Sheens blankt stirrende ansigt filmet på hovedet, og til højre herfor et billede af en loftventilator, samt kameraet der panorerer henover fotoet af hans eks-kone, glasset med sprut, cigaretten mellem hans fingre og pistolen, hvorpå der klippes til billedet af loftventilatorens roterende propeller, som synkroniseres med lyden af helikopterpropellerne - og det altsammen til tonerne af nummeret "The End" med The Doors.)
#63 elwood 10 år siden
[url=]Life of a bullet[/url]
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#64 Batsy 10 år siden
Fantastisk film og fremragende film!
#65 Lord Beef Jerky 10 år siden
Og god film og fin film også!
#66 Åkepool 10 år siden
Og lækker film og vidunderlig film, er den.
#67 Baby Strong 10 år siden
#68 Åkepool 10 år siden
Ja for satan også den da.
#69 Batsy 10 år siden
Haha hov, mente self fantastisk scene og så fremragende film :D
#70 Pécuchet 10 år siden
Åbningsscenen i Almanac of Fall med citatet fra Pusjkins coleridgeske ballade "Djævlene" (1830), kompletterende filmens pseudorealistiske dæmonologi, er heller ikke værst. Ja, med denne film og Macbeth indskrev Tarr sig næsten i 80ernes artificielle postmodernisme (Fassbinder, Jarman, Greenaway m.fl.). Svævebanens mekaniske kontrast til den statiske Karrer i Damnation kan måske symbolisere vendepunktet for Tarrs stil? Afhøringsteknikken var også til stede i Family Nest, men dialogen er blevet erstattet med mærkelige lyde og ASL er fire gange så lang. A.B. Kovács mener sågar, at denne scene eksemplificerer Tarrs metonymiske tracking shots, dvs. de tværgående afsløringsmomenter.