Jeg har hørt at hvis man f.eks laver nogen toner om i en melodi så er det lovligt at bruge det. F.eks er det også lovligt at bruge navnet Coca-cola eller coca cola bare det ikke er i 1 navn.. jeg vil gerne høre om der er nogen muligheder for at man må bruge noget musik uden at skulle betale noget ? men ellers, så kender i priserne på det?
Hvordan ville du lave tonerne om i et stykke musik?
Men ja - hvis du ændre nok så kan du gøre som du vil. F.eks er der mange reklamer som bruger musik som lyder meget tæt på et kendt stykke musik men ikke er det. F.eks at et par toner er ændret men den arangementet er stort set identisk.
Det du tænker på er givetvis en måde at få lov til at bruge kendt musik uden at betale for det. Det får du ikke, og det hjælper ikke at rette en smule i det (selv hvis det var muligt at gøre så det lød ordentligt). Derudover er det jo kun selve kompositionen vi snakker om her. Indspildningen er noget helt andet og der kan du rette så meget du vil, men stadig ikke have lov at bruge det.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Men som #2 siger har jeg hørt at det er fuldt lovligt at bruge musik som er næsten identisk bare lavet lidt om? F.eks med mærker, der laver de tit fake mærker hvor det ligner MEGET men er lidt anderledes eks står der Bull rot og ikke Bullrot eller lign..
men så det er umuligt at ku bruge det gratis hvis man laver om på det?
Nej, hvis du skriver det om, og selv laver en ny indspilning (altså med dit eget symfoniorkester) så er det sikkert fint. Der er nok en grænse for hvor meget man skal ændre for at man ikke kan sagsøges, men jeg gætter på at det indspilningen der er dit problem.
Hvad er det egentlig du vil lave?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Du må ikke bruge samples fra andres indspilninger, hvis det altså er det du mener. Du må heller ikke tyvstjæle andres temaer, MEN du må godt ligge dig op ad temaerne. Tag fks Ennio Morricones western musak. Mange har skrevet musik i hans western stil, det er ok. Men at bruge hans temaer er fyfy.
Så lav din egen musik (med mulig inspiration fra andre kunstnere ;)), og egen indspilninger og du har dit på det rene.
Jeg kan se at I ikke er helt er inde i de reglere så jeg har et par ord til debatten, som måske kan hjælpe jer på vej ...
Musikken, hvem ejer den ? I internetalderen, hvor musik flyder i forskellige formater på kryds og tværs af landegrænser, er det ofte svært at svare på dette spørgsmål. Den musikalske fødekæde er simpelthen ikke særlig nem at gennemskue længere.
Derfor har Kulturministeriet udgivet Hvem ejer musikken? som er en bog, der kan hjælpe alle, der ønsker at sætte sig ind i ophavsretsreglerne. Bogens formål er at blive brugt som undervisningsmateriale i musikfaget i bl.a. gymnasiet og de øverste klassetrin i folkeskolen.
Rettighedshavere har ifølge ophavsretsloven eneret til at fremstille eksemplarer af deres værker og til at gøre værkerne tilgængelige for almenheden, herunder at fremføre værkerne offentligt.
Det betyder, at offentlig fremførelse af et musikværk kræver samtykke fra rettighedshaverne. Det afgørende for, om en institution kan afspille et musikværk uden samtykke fra rettighedshaverne, er således, om afspilningen betragtes som en offentlig fremførelse i ophavsretslovens forstand.
Begrebet ”offentlig fremførelse” er ikke endeligt afgrænset i ophavsretsloven eller i bemærkningerne til loven. Den endelige afgrænsning foretages af domstolene.
Hvis du er i tvivl så kontakt kulturministeriet, som sikkert kan hjælpe dig videre.
Som jeg skriver i det første svar er der meget vide rammer for hvor meget man må kopiere et stykke musik, såfremt man selv opfører det på den ene eller anden måde.
# 8 Nu vil jeg bare anfører at det var en kollega, som skrev svaret da han så at jeg havde tråden åben på min skærm.
Jeg tror kun han, at han forsøgte at hjælpe jer, så jeg tror ikke du skal tage "I" så bokstavligt, men han er meget inde i sagerne for han er fuldmægtig i Kulturministeriet.
#1 filmz-cbk 17 år siden
F.eks er det også lovligt at bruge navnet Coca-cola eller coca
cola bare det ikke er i 1 navn..
jeg vil gerne høre om der er nogen muligheder for at man må bruge noget musik uden at skulle betale noget ?
men ellers, så kender i priserne på det?
mvh cbk
#2 Patriarch 17 år siden
Men ja - hvis du ændre nok så kan du gøre som du vil. F.eks er der mange reklamer som bruger musik som lyder meget tæt på et kendt stykke musik men ikke er det. F.eks at et par toner er ændret men den arangementet er stort set identisk.
#3 gi-jones 17 år siden
#4 filmz-cbk 17 år siden
F.eks med mærker, der laver de tit fake mærker hvor det ligner MEGET men er lidt anderledes eks står der Bull rot og ikke Bullrot eller lign..
men så det er umuligt at ku bruge det gratis hvis man laver om på det?
#5 gi-jones 17 år siden
Hvad er det egentlig du vil lave?
#6 lasse78 17 år siden
Så lav din egen musik (med mulig inspiration fra andre kunstnere ;)), og egen indspilninger og du har dit på det rene.
#7 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Musikken, hvem ejer den ? I internetalderen, hvor musik flyder i forskellige formater på kryds og tværs af landegrænser, er det ofte svært at svare på dette spørgsmål. Den musikalske fødekæde er simpelthen ikke særlig nem at gennemskue længere.
Derfor har Kulturministeriet udgivet Hvem ejer musikken? som er en bog, der kan hjælpe alle, der ønsker at sætte sig ind i ophavsretsreglerne. Bogens formål er at blive brugt som undervisningsmateriale i musikfaget i bl.a. gymnasiet og de øverste klassetrin i folkeskolen.
Bogen kan downloades her http://www.kum.dk/sw39270.asp eller rekvireres ved at skrive til [email protected]. Bogen er gratis for alle.
*** Rettigheder til fremførelse ***
Rettighedshavere har ifølge ophavsretsloven eneret til at fremstille eksemplarer af deres værker og til at gøre værkerne tilgængelige for almenheden, herunder at fremføre værkerne offentligt.
Det betyder, at offentlig fremførelse af et musikværk kræver samtykke fra rettighedshaverne. Det afgørende for, om en institution kan afspille et musikværk uden samtykke fra rettighedshaverne, er således, om afspilningen betragtes som en offentlig fremførelse i ophavsretslovens forstand.
Begrebet ”offentlig fremførelse” er ikke endeligt afgrænset i ophavsretsloven eller i bemærkningerne til loven. Den endelige afgrænsning foretages af domstolene.
Hvis du er i tvivl så kontakt kulturministeriet, som sikkert kan hjælpe dig videre.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#8 gi-jones 17 år siden
#9 Patriarch 17 år siden
#10 filmz-Crystalstar1200 17 år siden
Jeg tror kun han, at han forsøgte at hjælpe jer, så jeg tror ikke du skal tage "I" så bokstavligt, men han er meget inde i sagerne for han er fuldmægtig i Kulturministeriet.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***