Gravatar

#1 neran 14 år siden

Efter at have set fanfilmen The Hunt for Gollum, skrev jeg efterfølgende en anmeldels af den. Til dem som er interesseret, så kommer den her. Jeg vil lige pointere at et par enkelte sproglige og grammatiske fejl kan forekomme.

Anmeldelse af The Hunt for Gollum
Alene ud fra det faktum, at jeg skulle opdatere hver side jeg kom ind på 4-5 gange, varsler om noget stort og hvor mange som har ventet på det. The Hunt for Gollum er så sandelig et længe ventet filmprojekt og jeg fandt mig selv på siden to minutter før den blev offentlig gjort. Alligevel var der gået 15-20 minutter efter release før jeg kom i gang med filmen. Der har simpelthen været så mange spændte Ringenes Herre fans, at siden har været overarbejde. Manden som har ført kameraerne i denne fanfilm er Chris Bouchard, som tidligere har stået bag flere kortfilm.

Tilbage igen
Hvor er det dog skønt at være tilbage i Midgård endnu engang og ligesom i begyndelsen af Eventyret om ringen, introduceres vi til universet og historien igennem en monolog, mens kameraet svæver hen over nogen af de mest fantastiske landskaber. Der hersker ingen tvivl om at vi virkelig er tilbage i Midgård, selvom det flotte billede bliver lidt ødelagt af en 3D sekvens hvor ringen falder ned i en klippeafgrund. Det er her man først rigtig ser, hvilken betydning det lave budget har haft for filmen. De 3D sekvenser der er, og så nogen af baggrundene er hovedsagligt filmens svagheder. De omnævnte baggrunde er blandt andet en kro lige efter den indledende monolog og senere i filmen et stort hvidt, og yderst kedeligt hus, som minder mest af alt om en lade. Det er tydeligt at se det er malerier eller tegninger. Sådan er det også med mange andre baggrunde i filmen, men de er til gengæld smukke og det i sig selv er tilgivende nok og man tænker ikke videre over det. Ellers bruger de den virkelige natur som omgivelser for filmens handling og det fungere så godt som det overhovedet kunne fungere. Det er et område som gør, at man drømmer tilbage til Amon Hen i slutningen af Jacksons første film i serien. Det er også i sådan et område, hvor filmens ”store slag” finder sted og det er endnu engang en meget stor glæde at se Aragorn give en flok orker de største bank (desværre er lydsporet et halvt sekund foran billedet under denne scene), nøjagtig som i slaget ved Amon Hen og også denne gang er der en orkleder, som kan give ham nogle problemer. Handlingen finder sted samtidig med Eventyret om ringen, kort efter Gandalf har forladt Herredet efter Bilbo’s fest og kørt før man ser ham ride til Minas Tirith og derefter til Isengaard, hvor han bliver fanget af den evigt forræderiske Saruman og de fire hobitter møder Aragorn. Filmen tager sin begyndelse i kroen jeg nævnte før, hvor en skummel person sidder i det fjerneste og mørkeste hjørne, med hætten trukket godt ned over øjnene. Også her falder hukommelsen tilbage på Frodos møde med Traver i Bri.

Nye ansigter
Trods det ikke er semidanskeren Viggo Mortensens ansigt, der denne gang er påklistret Aragorn, men Adrian Webster gør et yderst hæderligt forsøg på at bringe Aragorns sjæl videre i universet. Selv Aragorns kampstil har de forsøgt at få med og det har de formået ganske udmærket, selvom der er en lille forskel. Patrick O’Conner spiller filmens Gandalf og selvom han kun har en ganske lille optræden, fanger han godt og effektivt Gandalf som person og han er en virkelig god stand-in for Ian McKellan. Især scenen hvor han sidder og er dybt fortabt i sine grublerier og sin pibe, er yderst velportrætteret. De to første orker man møder, er knap så overbevisende, da de ikke rigtig har nogen maske på og bare er sminket. Man tænker let på de mennesker som er bag sminken og det ødelægger det lidt, men heldigvis er det ikke tilfældet med de resterende orker. Hvad angår Arven, så er det synd hendes næse er blevet mere rund, da det utroligt nok er en detalje som faldt mig meget i øjnene, ellers kan Rita Rammani godt gå som en sekundær Liv Tyler. De forskellige skuespiller yder rigtig fine præstationer, men ingen af dem kommer desværre rigtig ud i situationer, hvor de virkelig skinner igennem.

For få penge
Der er mange små fejl i filmen og en del mangler og det skyldes det beskedne budget på 25.000 kr. Kameraføringen er til tider utrolig god og professionel, men andre gange er det et rystende håndholdt kamera. Det er noget som trækker ned, samt de ringe 3D effekter og de nogen gange lidt tamme baggrunde. Det er også tydeligt at se, at de har prioriteret i hvilke scener som skulle bruges mange penge på, og hvilke der ikke skulle. For eksempel har der været brugt mange penge på de landskabsscener af sneklædte bjerge og skove, samt bjergsider. Dog er der til slut en fantastisk veludført 3D scene af Gollums ansigt og det er tydeligt, at det er en af dem, som der er blevet brugt flest penge på, da det ligner Peter Jacksons version af Gollum utrolig meget. Jeg havde dog gerne set, at de to til tre scener hvor ringen er med, at der havde filmholdet fået fremstillet en rigtig ring i stedet for en dårlig 3D udgave. Man får ikke rigtig nogen fornemmelse for hvor langt den unge udgave af Aragorn har rejst, og som i Eventyret om ringen, mangler mister man tidsfornemmelsen over hvor lang tid filme strækker sig.

Vurdering
Alt i alt er the Hunt for Gollum en meget god fanfilm som er en plads værdi i den visualisering af Tolkiens univers som Peter Jackson påbegyndte. Humoren er ikke helt udeladt, det største grin kom da Gollum, båret rundt i en sæk, sang. Også filmens score fører publikum ind i Midgård på fornemmest vis. Det ligger sig tæt op af Howard Shores fantastiske soundtrack, og stadig er det selvstændigt. Det hjælper også en del til at føle at man er tilbage i Midgård. Taget budgettet i betragtning, er det en meget overbevisende og veludført fanfilm, som ikke føltes som de 40 minutter den nu varede, men nærmere som det halve. Det er ikke på grund af den korte længde, men nærmere at den fanger ret godt. Når jeg giver filmen en karakter, er det set ud fra det er en fanfilm og ikke en Hollywood blockbuster. Den er helt sikker et kig værd og ikke spild af 40 minutter, tværtimod. Dog har den sine mangler på grund af det lave budget. Det kunne være meget interessant at se en forlænget udgave, hvis fyrene kan få skovlet flere penge til sig og så lige lidt forbedringer, hvad angår 3D og nogen af baggrundene.

4/6 stjerner
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/

Skriv ny kommentar: