Gravatar

#1 filmz-Dyhl 17 år siden

Hey alle på Filmz!

Jeg er ny her, og håber at her er en rar stemning så man kan få et godt svar på sine spørgsmål.

Jeg og nogle venner vil lave en amatørfilm. Det bliver vores første amatørfilm, så vi har lidt svært ved at komme i gang. Jeg er gået i gang med at skrive manuskriptet, men der skal selvfølgelig også et kamera og et redigeringsprogram til...

Jeg regner med at jeg låner min fars kamera, så det problem er ikke så stort.

Redigeringsprogrammet driller lidt mere. Jeg er kun 14 år, så har ikke råd til det store... Er der evt. et godt program man gratis kan downloade?

Der er også en masse effekter jeg er på bar bund med. I filmen tænkte jeg fx på "skulder samvittigheder", hvis i forstår? En djævel og en engel på skuldrene der hvisker hovedpersonen i ørerne. Er der en billig løsning til at lave sådan noget gøgl?

Jeg håber at der kommer en masse respons! Der kommer sikkert mange flere spørgsmål fra mig i fremtiden!

Dyhl
Gravatar

#2 filmz-vassago 17 år siden

#1: Adobe Premiere er gratis de første 30 dage, og ligeledes har Avid et gratis program, Avid Free DV.

Det med skulderen er jo ikke helt nemt, i hvert fald ikke hvis det skal se pænt ud. Min løsning ville være blue- eller greenscreen, hvor I skyder mod en helt blå eller grøn baggrund, og så undgår at de 2 farver er tilstede i billedet (tøj, props osv). Der skyder I så scenen med "samvittighederne" evt. siddende på hug på en kulisse, podie eller lign. - og alt andet end det der skal være med i billedet SKAL være grønt.

Så skyder i scenen med skulderen, helst på stativ, og med en beskæring så der er plads til "samvittigheden" - så skulle man uden de store problemer kunne bruger croma/color key, og sætte de 2 billeder sammen :) Man skal nok tilføje lidt ekstra effekter på "samvittighederne", lidt slør i kanterne, dis/tåge, whatever. og kan evt. distorte det færdige resultat med lidt udrivninger, støj, grading osv - hvis det altså passer i stilen.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 filmz-Dyhl 17 år siden

Det lyder rigtig fedt det trick du snakker om der!
Men er der det der croma/color key på de programmer du har henvist til?
Gravatar

#4 filmz-vassago 17 år siden

I hvert fald på Premiere, men tvivler på at der er i Avid Free DV.
Gravatar

#5 filmz-Dyhl 17 år siden

Så må jeg skyde filmen først, og så kan jeg hente Premiere ... Det er et sats ... :)
Gravatar

#6 filmz-Dyhl 17 år siden

Jeg har lige prøvet at downloade Avid Free DV, men når jeg vil installere det vil den have nogle koder. Der står at disse koder er sendt til min mail. Det er de bare ikke! Og jeg har heller ikke opgivet min mail adresse nogen steder? Hva går galt? :S
Gravatar

#7 filmz-vassago 17 år siden

Der er en hel side der skal udfyldes, prøv lige at gøre det først :)

http://www.avid.com/forms/freeDVRegDownload.asp
Gravatar

#8 filmz-Dyhl 17 år siden

Tak skal du ha! Det prøver jeg =)
Gravatar

#9 filmz-Dyhl 17 år siden

SÅ virker det!

Tak for hjælpen! Der skal nok komme flere spørgsmål herfra! :)
Gravatar

#10 filmz-vassago 17 år siden

Fyr løs herinde, der er helt sikkert en masse der har nogle gode svar.

Skriv ny kommentar: