Ok, kan egentlig også godt huske man kunne få nogle ting til win98 engang, som gjorde man kunne læse dem.. men vil nu stadigvæk sige at ext2/ext3 er et bedre valg :)
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P The next sentence is fake, The previous sentence is true.
Men det største problem er jo ikke hvilket format han skal vælge - men om det overhovedet kan lade sig gøre. Der skal jo være noget software i kameraet der kan kommunikere med harddisken, eller noget software og elektronik i en eksterne enhed, der kan fungere sammen med kameraet (hvilket der tilsyneladende ikke er - endnu).
Skal man så have en laptop/stationær computer imellem, så skal man bare finde ud af hvad det er for et computer man skal redigere på - er det MAC eller PC, og så vælge formatet. NTFS eller HFS. Det der med at begynde at benytte linux/opensource/etc vil jeg styre langt udenom. Det er måske fedt hvis man har et sådanne system, men jeg har arbejdet meget med adobe og lign. og jeg ved hvor "fintfølende" de kan være når det kommer til noget der er "atypisk". Går udfra at man også skal installere software der gør at de 2 OS'er kan læse det ext2 eller ext3?
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#13 Formatet er i store træk ligegyldigt, men jeg tvivler bare lidt på, at hvis man kan sætte en boks til et kamera, for at gemme derpå, så bliver det ikke i windows fil format den gemmer i :) og det er jo nemt at hente et lille gratis program på 100k til windows, så man kan læse andre filformater.
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P The next sentence is fake, The previous sentence is true.
Jeg har nu erfaret at der også er hardware løsninger på markedet til HDV, bl.a. fra Citidisk, som i en god tid har haft en løsning til alm. DV.
Jeg testede deres DV-løsning sidste år og det fungerede perfekt. Et firewire kabel mellem disken og kameraet, og så kørte det. Disken kører selv med når der bliver trykket record på kameraet. Desværre kunne Citidisk ikke gemme i det ønskede format, så vi endte med at teste en løsning fra en anden producent, som jeg desværre ikke kan huske navnet på lige nu. Der er en lille håndfuld producenter af disse løsninger, og mon ikke de alle enten har eller pusler med løsninger til HDV.
#16: Kender godt de færdige løsninger, men som nævnt i post #1 - så tror jeg at han mener om man kan bruge en standard harddisk med firewire, som f.eks Maxtor III diskene? - siden der bliver spurgt om hvordan de skal formateres.
Det er selvfølgelig rigtigt :) jeg gik bare udfra at det var til noget lowbudget - siden det var postet i amatørfilm-tråden, og at de skal skydes på et "lille" (men godt) kamera. En FireStore løber hurtigt i en 15-20.000kr
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
#11 filmz-vassago 18 år siden
#12 filmz-herskegut 18 år siden
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
#13 filmz-vassago 18 år siden
Skal man så have en laptop/stationær computer imellem, så skal man bare finde ud af hvad det er for et computer man skal redigere på - er det MAC eller PC, og så vælge formatet. NTFS eller HFS. Det der med at begynde at benytte linux/opensource/etc vil jeg styre langt udenom. Det er måske fedt hvis man har et sådanne system, men jeg har arbejdet meget med adobe og lign. og jeg ved hvor "fintfølende" de kan være når det kommer til noget der er "atypisk". Går udfra at man også skal installere software der gør at de 2 OS'er kan læse det ext2 eller ext3?
#14 filmz-Kadann 18 år siden
Ah ja, jeg havde lige glemt den der fjollede grænse på filstørrelsen.
#15 filmz-herskegut 18 år siden
Formatet er i store træk ligegyldigt, men jeg tvivler bare lidt på, at hvis man kan sætte en boks til et kamera, for at gemme derpå, så bliver det ikke i windows fil format den gemmer i :) og det er jo nemt at hente et lille gratis program på 100k til windows, så man kan læse andre filformater.
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.
#16 Thorsby 18 år siden
Jeg testede deres DV-løsning sidste år og det fungerede perfekt. Et firewire kabel mellem disken og kameraet, og så kørte det. Disken kører selv med når der bliver trykket record på kameraet. Desværre kunne Citidisk ikke gemme i det ønskede format, så vi endte med at teste en løsning fra en anden producent, som jeg desværre ikke kan huske navnet på lige nu. Der er en lille håndfuld producenter af disse løsninger, og mon ikke de alle enten har eller pusler med løsninger til HDV.
#17 filmz-vassago 18 år siden
Ellers kan man jo bare investere i ting som:
EXCO QuickCapture
FireStore
#18 Thorsby 18 år siden
FireStore - det var det den anden løsning jeg testede hed, og det fungerer også rigtig godt.
#19 filmz-vassago 18 år siden
#20 filmz-vassago 18 år siden
http://www.videoguys.com/FireStore.html