Jeg skal skyde en film på Sony HDR-FX1. Det er meningen at jeg skal optage direkte ned på en ekstern harddisk, men hvilke forholdsregler skal jeg rette mig efter?
Hvilket filsystem, skal de eksterne harddiske formateres i? Er det fat32 eller NTFS og kan operativsystemet i kameraet, klarer alt andet, eller kræves der noget software på harddiskene.
Er der nogen der ved noget om det her, for jeg er rimelig grøn i dette tilfælde... Hvis I kender nogen der ved det, så sig endelig til.
Jeg må erkende at jeg ikke aner noget som helst om den slags umiddelbart, men FAT32 ville være mit bedste bud. Det kan læses af Windows 95 (OSR2) og alle udgaver derefter, desuden kan det læses af MacOS og så vidt jeg ved, er det umiddelbart det mest anvendte format, sammen med alm. FAT, til diverse enheder, som digitalkamera, PDA'er og lignende.
Der findes ihvertfald nogen løsninger til DV, der optager DV direkte på en harddisk, men det kræver særligt hardware og ikke bare en alm. extern harddisk. De fungerer dog som alm. extern disk når de tilsluttes PC'en og er ganske lette at gå til. Hardwaren tager sig i den forbindelse selv af formatering osv.
Jeg vil tro at ligende løsninger enten findes eller er på trapperne til HDV, men jeg ved det ikke.
Umiddelbart vil jeg tro at du mangler et bindeled mellem disk og kamera, men jeg vil da selvfølgelig ikke udelukke at Canon har fundet på noget.
Du skal bruge NTFS. Nu kender jeg intet til det optage princip, men FAT kan ikke tage filer over 4 GB, så jeg ved ikke hvor længe du skal skyde for at folde dig indenfor det.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Men som #5 siger, så tror jeg altså at filsystemet er dit mindste problem. Du kan helt sikkert ikke bare plugge en ekstern disk i kameraet. Du skal have et eller ande der kan optage det. Teknisk set kunne du have en computer med og så køre materialet direkte ind gennem Firewire i eksempelvis Premiere, men det kræver jo en hel computer, og er i øvrigt ikke praktisk på nogen måde. Jeg mener også der findes hardware, som kan klare det, men jeg kan ikke huske hvad det hedder.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Jeg tror ikke umiddelbart at det kan lade sig gøre - i hvert fald ikke kun med en harddisk, der skal desværre nok også en computer til. Men mindes at have læst et sted at sony vist er igang med at lave en extern recorder (skal ikke kunne sige om den er lavet).
Men jeg har da et link der beskriver HDD-record en smule:
Jeg kender absolut intet til det her, men man skulle da tro, at de havde lavet et enkel lagringsmedie, man bare skal slutte til, unden at vælge format type osv.. Men hvis man skulle vælge et format, ville jeg da klart men det skulle være ext2/ext3, da man så ville være fri for at det ikke ville kunne læses af alle systemer.. NTFS er jo lukket land, og kan ikke bare sådan uden videre læses på en Mac pc, og nu husker jeg jo noget med at SpielbergFreak har sådan en ;)
Ifølge DR, Danmarks 8.-største filmnørd! ;P The next sentence is fake, The previous sentence is true.
#1 SpielbergFreak 18 år siden
Hvilket filsystem, skal de eksterne harddiske formateres i?
Er det fat32 eller NTFS og kan operativsystemet i kameraet, klarer alt
andet, eller kræves der noget software på harddiskene.
Er der nogen der ved noget om det her, for jeg er rimelig grøn i dette tilfælde... Hvis I kender nogen der ved det, så sig endelig til.
#2 gi-jones 18 år siden
#3 SpielbergFreak 18 år siden
#4 filmz-Kadann 18 år siden
#5 Thorsby 18 år siden
Jeg vil tro at ligende løsninger enten findes eller er på trapperne til HDV, men jeg ved det ikke.
Umiddelbart vil jeg tro at du mangler et bindeled mellem disk og kamera, men jeg vil da selvfølgelig ikke udelukke at Canon har fundet på noget.
#6 DarkLight 18 år siden
#7 SpielbergFreak 18 år siden
#8 gi-jones 18 år siden
#9 filmz-vassago 18 år siden
Men jeg har da et link der beskriver HDD-record en smule:
http://www.bealecorner.com/fx1/index.html#HDD-reco...
http://www.sonyhdvinfo.com/showthread.php?t=4156
#10 filmz-herskegut 18 år siden
Men hvis man skulle vælge et format, ville jeg da klart men det skulle være ext2/ext3, da man så ville være fri for at det ikke ville kunne læses af alle systemer.. NTFS er jo lukket land, og kan ikke bare sådan uden videre læses på en Mac pc, og nu husker jeg jo noget med at SpielbergFreak har sådan en ;)
The next sentence is fake,
The previous sentence is true.