Når jeg har redigeret en film på 20 min ca kommer den til at fylde 3gb ca. i avi-format. (bruger sony vegas)
Kan man ikke gør såen at det ikke fylder så meget, uden at det sænker kvaliteten?? hvordan kan det være at de film man køber kun fylder en skive, når mine film fylder 3gb 20min??? :-(
Nu kender jeg ikke Sony Vegas, men det lyder som om, at det stort set er ukomprimeret film du har liggende, og så VIL det fylde så meget.
Hvis du vil have det til at fylde mindre, så er du nødt til at komprimere det, og det vil i sagens natur gå ud over kvaliteten. "Almindelige" DVD-film er også komprimeret, men det er gjort så godt/lidt, at det er en næsten umærkelig billedforringelse.
Det vigtige er altså, hvordan og hvor meget du komprimerer. der findes utallige måder, så jeg nøjes med at nævne de to mest kendte: * Windows MovieMaker. Komprimerer enormt meget, men giver også et tydeligt kvalitetstab. Programmet er nemt og intuitivt, men du ender med en WMV-fil, som ikke alt er kompatibelt med. * TMPGEncoder. Du kan selv indstille kompressionsgraden og forskellige kompressionsfeatures. Efter min mening noget af det bedste til at balancere mellem kvalitet og størrelse. programmet er nemt, men kræver dog lidt tilvænning og afprøvning. Den registrerede udgave kan lave DVD-MPG-film, hvilket kompatibilitetsmæssigt er klart at foretrække.
//JackJazz
Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane.
3gb er altså ikke meget for 20min. Det er i hvert fald ikke ukomprimeret. Det er nok nærmere dv-komprimeret, hvilket vil sige, at det er samme kvalitet som du har optaget det i. Det er naturligvis upraktisk hvis du skal sende det til folk over fx. nettet, men som master må du endelig ikke bruge noget der er mere komprimeret. Mit gær er, at det du har nu er en ganske god kvalitet og du bør bruge det til at lave nogle mere komprimerede udgaver ud fra. Prøv eventuelt Microsoft Media Encoder, der er et gratis program som laver WMV filer. Movie Maker er i min erfaring noget man skal holde sig langt væk fra af mange forskellige årsager, og Vegas er i hvert fald et langt bedre redigeringsprogram.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#4: Sorry, jeg havde læst det som 30 GB - det er, som du siger, sandsynligvis lettere komprimeret allerede. Hvis man benytter Windows Movie Maker, og ikke benytter (den ringe) redigeringsfunktion, men blot benytter den til at komprimere, svarer det så ikke til at bruge Windows Media Encoder?
//JackJazz
Let me tell you something my friend. Hope is a dangerous thing. Hope can drive a man insane.
#1 Killkaj 17 år siden
Kan man ikke gør såen at det ikke fylder så meget, uden at det sænker kvaliteten??
hvordan kan det være at de film man køber kun fylder en skive, når mine film fylder 3gb 20min??? :-(
#2 filmz-jackjazz 17 år siden
Hvis du vil have det til at fylde mindre, så er du nødt til at komprimere det, og det vil i sagens natur gå ud over kvaliteten. "Almindelige" DVD-film er også komprimeret, men det er gjort så godt/lidt, at det er en næsten umærkelig billedforringelse.
Det vigtige er altså, hvordan og hvor meget du komprimerer. der findes utallige måder, så jeg nøjes med at nævne de to mest kendte:
* Windows MovieMaker. Komprimerer enormt meget, men giver også et tydeligt kvalitetstab. Programmet er nemt og intuitivt, men du ender med en WMV-fil, som ikke alt er kompatibelt med.
* TMPGEncoder. Du kan selv indstille kompressionsgraden og forskellige kompressionsfeatures. Efter min mening noget af det bedste til at balancere mellem kvalitet og størrelse. programmet er nemt, men kræver dog lidt tilvænning og afprøvning. Den registrerede udgave kan lave DVD-MPG-film, hvilket kompatibilitetsmæssigt er klart at foretrække.
//JackJazz
#3 Killkaj 17 år siden
#4 gi-jones 17 år siden
#5 filmz-jackjazz 17 år siden
Sorry, jeg havde læst det som 30 GB - det er, som du siger, sandsynligvis lettere komprimeret allerede.
Hvis man benytter Windows Movie Maker, og ikke benytter (den ringe) redigeringsfunktion, men blot benytter den til at komprimere, svarer det så ikke til at bruge Windows Media Encoder?
//JackJazz
#6 gi-jones 17 år siden