Vi er en gruppe fra HTX, erhvervsskolen Hamlet i Hillerød. Vi skal lave en film, det med filmning og klip mv. har vi styr på. Men hvordan får man lavet en god historie/handling? Det skal være en kortfilm.
Vi har virkelig tænkt - læst flere noveller mv. Vi har tænkt på en kort historie. det skal gå ud på noget med forbrydelse og senere... bandlysning om man vil. Nogle har foreslået at vi starter med en title.. men ved ik helt om det vil fungere
En god idé, noget som tænder ens nysgerrighed, noget man har lyst til at udforske! F.eks. hvis du nu syntes at det kunne være helt vildt fedt, hvis en mand lå på gaden, skudt i brystkassen og en sort bil holdt lige ved siden af mens fodgængere nervøst trådte over liget. Det burde i sig selv starte en masse spørgsmål i hovedet. Vi er så vant til i vores hverdag at tage små begivenhedder, oplevelser, stemninger og brygge dem videre til små historier. Jeg ville F.eks. tænke: Hvad søren kan det være - det kan være at vi er på settet af en film optagelse og den skudte mand er en skuespiller eller måske er det nogle top-forbrydere som lige har skudt ham, men ingen vil blande sig fordi de ved hvem morderen er i den sorte bil. Og så begynder hele tænkningen - hvorfor er han blevet skudt, af hvem, hvem er han, hvad er der sket og hvad har han gjort siden han fortjente dette og vigtigst af alt: hvad sker der så? osv. Så har man snart en historie!
Jeg plejer nu at starte helt omvendt, altså med plottet og derefter bygge min historie op. Så i dit, udmærket eksempel, ville jeg starte med at finde på slutningen, det er jo selvføleligt også det sværeste, men når det er gjort, skaber resten af historien sig selv.
Det er fuldstændigt rigtigt at små begivenheder og oplevelser i daglige dagen, kan der laves film om. For nogle år siden, var der en sag med to lesbiske piger, der arbejdet som stripdanser, de havde slået en ung mand ihjel og gemt ham i en fryser, pga. narko og spillegæld. Hvad er det lige der er foregået der, digt selv vider. Historien har så mange paradokser, ekstreme karakterer og et miljø der er meget perverst og hårdt. Men det er det der gør historien god, ærlig og spændende. Men det er måske en lidt stor mundfuld at starte med.
Så har jeg en lille en her. Carsten er en ung mand, der bor hos sin mor, han er en taber og har ikke så stor succes med kvinder, så han opretter en dating profil, hvor han lyver om sin alder, vægt, ja stort set alt. Og han begynder at skrive sammen med nogle profiler, indtil han finder ud af at det er hans mor. Hehe
#1 I kunne jo lave en kort film om nogen som ville lave en kort film, men ikke kunne finde ud af hvad den skulle handle om. Så kunne man have de her gutter som sidder og brainstormer om en god handling og så kunne man jo se de forskælige ider. På den måde kan i lave en masse fede effekter og stadig have en lille historie bag. så slutter man den med at de ikke kan finde på noget og isteden laver en digtsamling.
#1 filmz-davidhimself 19 år siden
Vi er en gruppe fra HTX, erhvervsskolen Hamlet i Hillerød.
Vi skal lave en film, det med filmning og klip mv. har vi styr på. Men hvordan får man lavet en god historie/handling?
Det skal være en kortfilm.
David
#2 gi-jones 19 år siden
#3 filmz-davidhimself 19 år siden
Vi har tænkt på en kort historie.
det skal gå ud på noget med forbrydelse og senere... bandlysning om man vil.
Nogle har foreslået at vi starter med en title.. men ved ik helt om det vil fungere
#4 filmz-paladrim 19 år siden
Vi tager notater, til alle de idéer vi får henaf vejen, derefter "klistre" du dem sammen i dit manus.
Virker hvergang her.... :P
ALTID HA EN NOTAT BLOK MED DIG...
#5 filmz-write-off 19 år siden
Så har man snart en historie!
Prøv engang og held og lykke ;)
#6 filmz-objektor 19 år siden
Det er fuldstændigt rigtigt at små begivenheder og oplevelser i daglige dagen, kan der laves film om. For nogle år siden, var der en sag med to lesbiske piger, der arbejdet som stripdanser, de havde slået en ung mand ihjel og gemt ham i en fryser, pga. narko og spillegæld. Hvad er det lige der er foregået der, digt selv vider. Historien har så mange paradokser, ekstreme karakterer og et miljø der er meget perverst og hårdt. Men det er det der gør historien god, ærlig og spændende. Men det er måske en lidt stor mundfuld at starte med.
Så har jeg en lille en her. Carsten er en ung mand, der bor hos sin mor, han er en taber og har ikke så stor succes med kvinder, så han opretter en dating profil, hvor han lyver om sin alder, vægt, ja stort set alt. Og han begynder at skrive sammen med nogle profiler, indtil han finder ud af at det er hans mor.
Hehe
#7 filmz-gimleno1 19 år siden
#8 filmz-objektor 19 år siden
#9 filmz-netrom1 19 år siden
Bare en skør tanke. MvH Netrom1
#10 filmz-mazzi 19 år siden