start med at skrive et kort synops. Få på plads hvordan det skal virke. Kun de vigtigste ting. Så går du videre til at lave det man kalder en step-outline, hvilket er en slags punktopstilling af historien. For at få styr på hvilken rækkefølge tingene skal ske i. Vent med at skrive replikker til allersidst. Det gør det hele meget nemmere, og væsentligt mindre smertefuldt at lave om i. Du er meget velkommen til at sende din synops i min retning hvis det er. Skriv en intern besked til mig, hvis det er interessant.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Start med at skrive din historie uden replikker kun historien. Bagefter går du i gang med at uddybe de enkelte personer. Nå det er er gjort går du igang med at skrive selve manuskriptet scene for scene igen uden dialog. Herefter scene efter scene med dialog.
Skriv til mig enten her eller via [email protected] så skal jeg nok hjælpe dige hen af vejen med kommentarer, ideer osv.
Ja, som de andre siger er det altid godt at skrive ned hvad der skal ske i historien. Men det er mindst lige så vigtigt fra starten at slå fast hvad det er du vil med historien - altså slå temaet fast. Dette skaber den røde tråd, der er et af de vigtigste elementer i et manuskript.
Jeg må indrømme, at jeg tit selv nøjes med kun at have temaet fastlagt. Derefter sætter jeg mig simpelthen ned og begynder at skrive. Dermed vil historien tit blive mere impulsiv og overraskende, da man jo sidder og finder på det hen af vejen. Det kræver selvfølgelig et overblik, men hvis man har det, kan denne type manuskripter let blive bedre end de nøje planlagte. Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre at skrive sådan et impulsivt manuskript hvis det er frivilligt arbejde, og ikke bestilt arbejde.
En ting der til tider hjælper mig, er altid at have notatbloke på min pc, og på værelset og ALLE steder, hvor jeg skriver ting ned, selv den mindste lille dumme ting, kan virke i en senere sammenhæng.
----------------------------------- The pen is mightier than the sword...mostly.
#1 filmz-simonmou 20 år siden
Skål kammerat!!
----------------------
#2 gi-jones 20 år siden
#3 filmz-Crystalstar1200 20 år siden
Start med at skrive din historie uden replikker kun historien. Bagefter går du i gang med at uddybe de enkelte personer. Nå det er er gjort går du igang med at skrive selve manuskriptet scene for scene igen uden dialog. Herefter scene efter scene med dialog.
Skriv til mig enten her eller via [email protected] så skal jeg nok hjælpe dige hen af vejen med kommentarer, ideer osv.
Held og Lykke !
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#4 filmz-Diller82 20 år siden
The pen is mightier than the sword...mostly.
#5 filmz-Crystalstar1200 20 år siden
Der er også mange gode bøger om at skrive bl.a. af Syd Field.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#6 filmz-JuuL 20 år siden
Ja, som de andre siger er det altid godt at skrive ned hvad der skal ske i historien. Men det er mindst lige så vigtigt fra starten at slå fast hvad det er du vil med historien - altså slå temaet fast. Dette skaber den røde tråd, der er et af de vigtigste elementer i et manuskript.
Jeg må indrømme, at jeg tit selv nøjes med kun at have temaet fastlagt. Derefter sætter jeg mig simpelthen ned og begynder at skrive. Dermed vil historien tit blive mere impulsiv og overraskende, da man jo sidder og finder på det hen af vejen. Det kræver selvfølgelig et overblik, men hvis man har det, kan denne type manuskripter let blive bedre end de nøje planlagte.
Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre at skrive sådan et impulsivt manuskript hvis det er frivilligt arbejde, og ikke bestilt arbejde.
#7 filmz-Diller82 20 år siden
The pen is mightier than the sword...mostly.