Salpeter er ikke farligt i sig selv, men jeg vil nok sige, at opskriften i #7 er ret farlig. Hvor hvis salpeter/sukker-blandingen bliver for varm, går der ild i den - og så brænder den vildt og længe. Puhada. Eftersom det eneste formål med opvarmningen er at smelte sukkeret, så sukkeret og salpeteren fordeler sig helt jævnt imellem hinanden, er det meget sikrere at blande salpeteren med flormelis. Det virker fint nok.
Kan man stadig få salpeter i Matas? Nogen, der ved det?
#12: Godt at høre fra en fagmand :) Sætter mand så bare ild til lortet når man skal bruge det eller hvad? Og hvordan er det mest praktisk at dosere det (plasticposer, spande etc)??
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
#13 - jeg har ikke prøvet det. Det er en rent teoretisk betragtning. Men hvis du vil prøve det, vil jeg anbefale lige dele salpeter og flormelis, og så tage en LILLE mængde og sætte ild til det. Der er ikke noget, der detonerer som en atombombe, bare du holder mængderne små. Så kan man altid arbejde sig opad :)
#14 Så vidt jeg mindes fra mine mobildiskoteksdag så er det bananolie, men de sælger det rigtig mange steder hvor de sælger udstyret også...f.eks. steder hvor de sælger Martin lighteffects
Matas har før solgt små bøtter kalisapeter til 15 kr, men mener de er holdt op med det.
Det er ikke nødvendigt at smelte det til en karamelagtig masse, det virker fint ved bare at blande det, et trick er at tilføje en lille del natrium (bagepulver) så brænder det til aske i stedet for en stor klistret klat.
Men pas på hviklet underlag det antændes på, da det bliver MEGET varmt.
#11 cyberzed 19 år siden
#12 filmz-gojacool 19 år siden
Kan man stadig få salpeter i Matas? Nogen, der ved det?
Gojacool (cand. scient. med bifag i fysik :-))
#13 gi-jones 19 år siden
#14 Razzia 19 år siden
edit: jeg kunne selvfølgelig også bare søge på google, som straks fandt en masse sider til mig. :D
#15 filmz-gojacool 19 år siden
#16 cyberzed 19 år siden
#17 filmz-mr. pink 19 år siden
Man behøver ikke smelte det, men så virker det bare bedst.
Har selv lavet det mange gange, og er aldrig kommet tilskade med det.
#18 commy 19 år siden
Det er ikke nødvendigt at smelte det til en karamelagtig masse, det virker fint ved bare at blande det, et trick er at tilføje en lille del natrium (bagepulver) så brænder det til aske i stedet for en stor klistret klat.
Men pas på hviklet underlag det antændes på, da det bliver MEGET varmt.
#19 elwood 19 år siden
troede at den for gamle mælk i luftskakten var slem nok 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#20 gi-jones 19 år siden